Gochelaarsmantel gedragen door Méliès in zijn théâtre Robert-Houdin en in sommige van zijn films

Uitgestrekte armen

afwerende handgebaren

wijd geopende monden

 

uitdrukkingen van ongeloof zijn een terugkerend motief in de korte films van Georges Méliès en Auguste en Louis Lumière

Zo tonen de personages hun verbazing over de tovenarij en vreemde technologie waarmee ze worden geconfronteerd. Astronomen gapen geïmponeerd omhoog naar de hemellichamen in Voyage dans la lune, een huisbazin wordt in volledige verwarring gebracht door de goochelende huurder in Le locataire diabolique, en in Sorcellerie culinaire laat een kok zich opjagen door de demonen die uit alle kastjes en pannen tevoorschijn komen;

De illusionist Méliès was op 28 december 1895 aanwezig geweest bij de eerste Parijse voorstelling van de cinématographe van de broers Auguste en Louis Lumière, en de vertoning maakte zoveel indruk dat hij binnen een jaar zelf begon te filmen. De grote gebaren van verbijstering waarmee zijn effecten zo vaak gepaard gaan, lijken een echo van de reacties die de eerste films van de Lumières opriepen.

De studio van Melies rond 1901. Op de grond een decor met links Melies zelf.

Film was oorspronkelijk niet meer dan een trucage, bedoeld om te verbijsteren en te verbluffen. Niets staat er stil, de locatie is onbekend, de actie is op de camera gericht, waardoor het lijkt of de kijker direct wordt benaderd.

De trein die vanuit de verte dichterbij komt in L'arrivée d'un train a la Ciotat zou bezoekers hebben laten wegduiken of de zaal uit hebben gejaagd, en later lieten de eerste groot geprojecteerde close-ups van gezichten mensen flauwvallen. Of ze waar zijn of niet, deze altijd herhaalde verhalen geven in elk geval aan hoe de vroege cinematografen wilden dat hun werk werd ontvangen. Als een schok, een wonderbaarlijk effect dat niet werd bewonderd omdat het de wereld getrouw weergaf, maar vanwege de ongekende sensaties die het kon oproepen.

Vijftig seconden duren ze, de eerste films van de Lumières en nu zouden het documentaires worden genoemd. Het zijn vaak slechts registraties van de straten van Lyon of familiegebeurtenissen. Maar uit de mise-en-scène en de plaatsing van de camera blijkt duidelijk waar het echt om gaat: beweging en diepte. Een chaotisch spelletje jeu-de-boule is zo vastgelegd dat de ballen na elke worp in de richting van de kijker rollen. Landarbeiders bewegen zich, net als de trein op het station van La Ciotat, steeds verder naar voren 'tot ze het beeld vullen'.

Wassenbeeldententoonstellingen, variété-acts en toverlantaarnprojecties waren aan het eind van de negentiende eeuw  massacultuur

In Parijs had Méliès het theater Robert-Houdin gekocht, waar hij goochelvoorstellingen maakte vol rook- en lichteffecten en uitgebreide theatermachinerie. Filmbeelden, zoals ze eerst door Edison in het soort geavanceerde kijkdoos werden gepresenteerd en later door de Lumières op het doek werden geprojecteerd, waren in die omgeving niet het begin van een nieuwe kunst. 

 

Ze zijn eerder een eindpunt, de vervolmaking van het traditionele illusionisme.

    

Voyage dans la lune  

Film was vermaak voor de lagere klassen

Door latere generaties zouden de allereerste opnames van de Lumières worden bewonderd om de onopgesmukte stijl en het alledaagse realisme van hun stadsgezichten. In het negentiende-eeuwse entertainment telde alleen de nieuwe ervaring van flikkerende beelden die tot leven komen. De broers pasten zich dan ook snel aan de populaire cultuur aan' en legden zich toe op spectaculaire en exotische onderwerpen. Ze filmden acrobatenacts, wilde dieren, struisvogelparades in een botanische tuin en stuurden medewerkers naar alle continenten. Film was vermaak voor de lagere klassen, die zo kennis konden maken met verre landen. Via de camera en de projector was er een directe link met andere continenten, die in de travelogues altijd bijzonder fotogeniek waren. Rookwolken boven een oliebron in Bakoe, opiumgebruikers in China, Japanse zwaardvechters - het zijn nog altijd knappe opnames.

Voyage dans la lune

In 1899 filmde cameraman Gabriel Veyre Le Village de Namo: Panorama pris d'une chaise á porteurs, dat in minder dan een minuut tijd toont wat de Lumière-catalogus zo bijzonder maakt. De camera is geplaatst op een riksja die zich uit het dorp beweegt, en Vietnamese kinderen rennen achter de operateur aan, bloot, lachend.

De opname vat samen waar het om ging in de films. Niets staat stil, er is een allesoverheersende beweeglijkheid. Er is een verre, onbekende locatie. En vooral: de actie is op de camera gericht, waardoor de impressie ontstaat dat de kijker direct wordt benaderd.

Daar ligt het verschil tussen de cinema van de eerste jaren en de verdere filmgeschiedenis. In de wereld van variété-theaters, vaudeville-artiesten en pantomime-acts werd iedereen persoonlijk aangesproken en zo werkten ook de eerste films. Veel van de vroege films van Méliès lijken vooral bedoeld als een uitbreiding van zijn goochelacts, waarbij hijzelf als een tovenaar of duivels figuur in beeld verschijnt, en de filmtechniek gebruikt om onmogelijke trucs uit te voeren. Hoofden worden afgerukt, lichamen uit elkaar gehaald en weer vastgeplakt, lastige personen verdwijnen met een klap uit beeld; de vroege film was geen zachtzinnig medium.

Voyage dans la lune

The Great Train Robbery van Edwin Porter, een western uit 1904 die werd gebaseerd op een treinoverval door de outlaw Butch Cassidy, wordt vaak gezien als een van de eerste echt verhalende films. Maar in de afsluitende opname blikt de film nog even terug naar de effecten uit de eerdere jaren. Een van de bandieten kijkt recht in de camera en vuurt zijn pistool af in de richting van de lens.

Het is een shot dat herinnert aan de nederige afkomst van de cinematograaf. Film was oorspronkelijk niet meer dan een trucage, bedoeld om te verbijsteren en te verbluffen.

Films van Lumiere:
SORTIE D’USINE
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : 15 Août 1896
Lieu : France, Lyon, Monplaisir, chemin St Victor (aujourd’hui rue du 1er film)
Sujet : " Les ouvriers et ouvrières sortent de l’usine Lumière. "

SORTIE D’USINE

ARRIVEE D’UN TRAIN A LA CIOTAT
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : été 1897
Lieu : France, La Ciotat, gare
Sujet : " Un train entre en gare, s’arrête et de nombreux voyageurs descendent des wagons, pendant que d’autres y montent. "
Personnes identifiées : Madeleine et Marcel KOEHLER, Jeanne-Joséphine LUMIERE,(Marguerite LUMIERE), (Rose LUMIERE, Suzanne LUMIERE. )
Ce film ne date pas de 1895 comme cela a été dit dans de nombreux ouvrages, mais de 1897. Il était donc absent de toutes les projections organisées en 1895 et ne figurait pas non plus au programme de la " première Séance publique du 28 décembre 1895 " à Paris, au Grand Café, où l’on raconte que les spectateurs ont eu peur.
Il faut préciser que c’est avec la vue "  PLACE DES CORDELIERS " qu’un spectateur s’est effrayé en 1895.

ARROSEUR ET ARROSE
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : 22 mars 1895- 10 JUIN 1895
Lieu : France, Lyon, Monplaisir, jardin de la maison Lumière
Sujet : " Un gamin vient appuyer le pied sur le tuyau avec lequel un jardinier arrose son jardin. Ce dernier, surpris de voir le jet s’arrêter, examine la lance ; à ce moment, le gamin lève le pied ; le jet repart et l’arroseur le reçoit en pleine figure ; furieux, il court après le gamin et lui donne une correction. ".
Personnes identifiées : François CLERC, Benoît DUVAL.

REPAS DE BEBE
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : 22 mars 1895-10 JUIN 1895
Lieu : France, Lyon, Monplaisir, maison Lumière
Sujet : " Un papa fait avaler son déjeuner à un bébé. ".
Personnes identifiées : Andrée, Auguste et Marguerite LUMIERE

RADEAU AVEC BAIGNEURS
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : été 1897
Lieu : France, La Ciotat, port du Clos des Plages
Sujet : " Des jeunes gens se baignent en sautant d’un radeau tandis que passe une barque. ".
Personnes identifiées : Auguste LUMIERE, (Edouard LUMIERE)

PARTIE D’ECARTE
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : 15 JANVIER 1896-9 FEVRIER 1896-10 JUIN 1895
Lieu : France, La Ciotat, maison Lumière du Clos des Plages
Sujet : " Trois personnes sont installées autour d’une table et deux d’entre elles font une partie d’écarté ; quand la partie est terminée, un domestique sert à boire. ".
Personnes identifiées : Antoine FERAUD (valet chez M. et Mme Antoine LUMIERE à la Ciotat), Antoine LUMIERE, Félicien TREWEY et Alphonse WINCKLER.

LE VILLAGE DE NAMO : PANORAMA PRIS D’UNE CHAISE A PORTEURS
Opérateur : Gabriel VEYRE
Date : 25 janvier 1900
Lieu  Indochine française (aujourd’hui Vietnam), village de NAMO
Sujet : " Panorama de la rue d’un village et de ses habitants pris d’une chaise à porteur.. ".
Informations techniques : Travelling arrière

REPAS EN FAMILLE
Opérateur : Constant GIREL
Date : 9 janvier 1897-(26 décembre 1897)
Lieu : Japon, Kyoto, maison Inabata, Honshu
Sujet : " Une famille japonaise prend le thé. ".
Personnes identifiées : Katsutaro Inabata (concessionnaire Lumière au Japon), Noriko Inabata et Kikuko Inabata (filles de Katsutaro Inabata).

CHARCUTERIE MECANIQUE
Opérateur : Louis LUMIERE
Date : (15 janvier 1896)-18 avril 1896
Lieu : France, La Ciotat, Clos des Plages
Sujet : " Un cochon est introduit dans un appareil mécanique et il suffit de tourner une manivelle pour faire sortir de l’autre côté : jambons, saucisses, boudins, etc… ". ".

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur: Vermaak voor de lagere klassen. David Sneek de Volkskrant 31-12-2003

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
02/01/2010 last update