Loïe Fuller

De Amerikaanse danseres L Fuller (1862-1928)  heeft een bijzondere plaats in de danswereld. Zij was dochter van een acteurs-echtpaar en debuteerde al op 3-jarige leeftijd in kinderrolletjes in boulevardstukken.

Haar interesse voor de dans berustte naar haar eigen zeggen, op toeval. Aanleiding was haar rol in een toneelstuk. In één van de scènes stond zij voor een raam waardoor de maan naar binnen scheen. Ze was daarbij gekleed in een sari. Ze werd gebiologeerd door het feit dat het licht van de maan schaduwen van de raamspijlen op de half- doorzichtige sari liet vallen. Dit spel van licht en beweging was voor haar aanleiding om dat uit te werken tot een dansnummer dat zij Serpentine noemde.

In 1892 trad zij op in Parijs en kreeg daar een enorme bijval van kunstcritici en publiek. Zowel de symbolisten, impressionisten als de vertegenwoordigers van de art nouveau zagen in haar een revolutionaire kunstenares. Fuller werd hiermee de eerste Amerikaanse danseres die geëerd werd als grondlegster van een nieuwe dansvorm. Na Serpentine volgenden verschillende andere dansen zoals Butterfly (1891), Clouds (1893), Lily en Fire (1895).

Centraal in het werk van Fuller stonden licht en kleur. Zij was de eerste die elektrisch licht toepaste in het theater. Tot dan was gaslicht nog gebruikelijk. In haar staf bevond zich een aantal elektriciens die in de theaters waar zij optrad de leidingen legden.
Fuller kleedde zich in vele meters dunne, zijden stof. De armen werden verlengd met stokken waaraan eveneens vele meters stof bevestigd waren. Haar solodansen bestonden grotendeels uit draaien om de lichaams-as waarbij de armen zwaaiende, cirkelende en golvende bewegingen maakten. De meters stof tekenden als het ware lijnen in de lucht (vergelijk het effect van de turnsters die oefeningen doen met stokjes in de handen waaraan linten bevestigd zijn). Het zeer plastische effect dat zo teweeg gebracht werd, werd versterkt door het gebruik van schijnwerpers met verschillende kleuren licht. Om het effect te bewerkstelligen dat zij als het ware zelf licht uitstraalde gebruikte Fuller een glazen plaat waarop zij danste en van waaruit het licht haar ook van onderaf bescheen.

video fragment

A lush synthesis of lighting, music, and motion, Jody Sperling's "Roman Sketches" is 5-part suite set to music of Charles Griffes that pays homage to early modern-dancer Loie Fuller.

In this trio, the dancers weave through six mirror doors, appearing, disappearing, multiplying into fragments, and changing colors as they swirl. Choreography: Jody Sperling; Dancers: Kelly Hayes, Lisa Natoli & Sperling; Lighting: David Ferri; Piano: Jeffrey Middleton; Costumes: Michelle Ferranti. Videotaped at the Baryshnikov Arts Center, May 11, 2007.

This work was made, in part, during a residency commissioned by Vermont Performance Lab, LLC and Marlboro College. WWW.TIMELAPSEDANCE.COM

 

Haar obsessie met licht was zo groot dat haar grootste wens was om een manier te ontdekken om zelf licht uit te stralen in plaats van met licht beschenen te worden. Om die reden zocht zij contact met het echtpaar Curie (radium onderzoek) in de hoop om tot een lichtgevende verfstof te kunnen komen. Het gebruik van radium werd haar echter sterk ontraden. Daarop ging Fuller zelf op onderzoek en richtte in haar woning te Parijs een laboratorium in. Niet belast met enige kennis van de chemie bracht zij het bij haar onderzoek tot een brand en een keer tot een enorme explosie.

In haar latere werken trad zij op met een groep danseressen. In haar werk maakte zij toen ook gebruik van o.a. pantomime, dia- projecties en silhouetbeelden. Fuller werd in haar tijd sterk bewonderd door kunstenaars als Alfons Mucha en Auguste Rodin. Mucha vereeuwigde haar op verschillende affiches en Rodin ontwierp voor haar een klein theater voor de Wereldtentoonstelling in Parijs (op kosten van de Franse overheid om reclame te maken voor elektriciteit). De invloed van Fuller strekt zich uit over het gehele gebied van het theater voor zover het de toepassing van elektrisch licht betreft. In 1908 schreef Fuller haar biografie "Quinze ans de ma vie.".

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

01/30/2010 last update