SATCHMO
Louis Armstrong werd geboren op 4 augustus 1901 in een arme wijk van New Orleans. Toen hij in 1971 stierf, werd de man die over de hele wereld bekend stond als Satchmo, algemeen erkend als één van de grondleggers van de jazz. Zijn invloed als artiest is tot op de dag van vandaag universeel en ongeëvenaard.

De verwezenlijkingen van Louis Armstrong zijn dan ook opmerkelijk te noemen. Tijdens zijn carrière ontwikkelde hij als instrumentalist en vocalist een manier van jazz spelen, die alle muzikanten na hem sterk beïnvloed heeft. Hij componeerde tientallen nummers die tot heuse jazzklassiekers uitgroeiden.
Door de jaren heen wist Armstrong miljoenen mensen te entertainen, van staatshoofden tot de kinderen op de stoep voor de deur van zijn woning. Ondanks zijn faam leidde hij een eenvoudig leven in een doodgewone arbeidersbuurt. Tot op de dag van vandaag houdt iedereen nog steeds van Satchmo en huidige generaties kennen hem nog van nummers als It's a wonderful world, Hello Dolly en It takes two to tango, die hij met zijn karakteristieke, rauwe stem vertolkte.

A Monday Date

On A Cocoanut Island

After You've Gone

I Can't Give You Anything But Love, Baby

 

In zijn vroege jaren was Louis Armstrong het bekendst om zijn meesterschap op kornet en trompet. Zijn op platen vastgelegde improvisaties van New Orleans jazz van die tijd zijn ook tegenwoordig nog briljant. Ze zitten vol met heerlijke, geïnspireerde melodieën, creatieve sprongen en subtiele, ontspannen of gedreven ritmes. Het pure genie van deze creatieve passages wordt geëvenaard door de techniek van Armstrong die, gescherpt door constante oefening, de reikwijdte, toon en mogelijkheden van de trompet uitbreidde.

Meer over de trompet als muziekinstrument

Naarmate zijn muziek groeide en zijn populariteit toenam, werd ook zijn zang belangrijker. Armstrong was niet de eerste die opnamen maakte van scat als zangvorm, maar hij was er wel de heer en meester van - en degene die het populair maakte. Armstrong was  aan het experimenteren met zijn vocale arsenaal door het strekken en inkrimpen van uitdrukkingen, het inbrengen van improvisaties, het even creatief gebruiken van zijn stem als zijn trompet.

Scatten is het zingen van woorden zonder betekenis. "Doohdah", "Be-bop", "Doo-wee" en "Bam" zijn klanken die in vaak snel opeenvolgende ritmes elkaar opvolgen. Een vroege opname van scat is die van Armstrong uit 1926, Heebees-Jeebees.

Louis Armstrong in Nederland. (Bron: beeldengeluid.nl)

RealOne breed|smal 
WinMedia breed|smal

Armstrong was eclectisch, met interesses die zich uitstrekten van de meest aardse blues  tot Latijns-Amerikaanse volksliedjes tot klassieke symfonieëen en opera. Armstrong bracht al deze invloeden samen in zijn optredens, waarbij hij soms fans verbijsterde en verwarde die liever hadden dat hij zich beperkte tot makkelijke, gelimiteerde categorieën.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven.

12-11-2014 update