Der Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

 

vreten, vrijen,

boksen en zuipen

 

De opera, geschreven door Bertolt Brecht en Kurt Weill, is voor het eerst uitgebracht in 1930. Een tijd waarin de economische crisis in Duitsland zijn hoogtepunt heeft bereikt. Onderlinge verhoudingen in de politiek en maatschappij verharden zich. De massa, op zoek naar houvast en een betere toekomst, sluit zich aan bij populisten die mooiere tijden beloven. Als oorzaak van alle malaise wordt een zondebok aangewezen. Een onschuldige buitenstaander die 'niet in de maatschappij thuishoort'. Een verwarrende tijd waarin mensen hun verstand lijken te verliezen. Een tijd waarvan wij tot onze schrik, opeens veel herkennen. Mahagonny uit in sterke mate kritiek op een sociaal klimaat, waarin een "wij-zij denken" de norm wordt en het uitgangspunt vormt van agressieve maatschappelijke trends als verharding en collectieve haat. De individualiteit moet het daartegen afleggen.

Mahagonny is een "ideale" stad voor de burger, die daar in zijn droom alles mag. Anarchie en alcohol spelen hierbij een grote rol. Het stuk heeft slechts een bedrijf. Iedereen mag alles, als hij maar geld genoeg heeft. Geldgebrek wordt gezien als een groot misdrijf: het wordt streng bestraft met de dood.

De wereld in Mahagonny is een spiegel van de kapitalistische wereld. De stad moest een gelijkenis zijn van het hedendaagse leven. De macht van het geld heerst. Er zijn uitbuiters en mensen, die uitgebuit worden. De menselijke relaties gaan hieraan stuk. Het gaat in het leven van de burger om vreten, vrijen, boksen en zuipen.

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill en Bertolt Brecht speelde van 29 maart t/m 2 april 2006 in Passenger Terminal Amsterdam. Hier beneden repetitiefoto's door Opera aan het IJ. Fotografie Kitty van Delft

 

Korte inhoud:

Mahagonny is een plek in de woestijn die per toeval ontdekt wordt door drie voortvluchtige criminelen. Op deze 'gouden' plek beginnen zij hun onderneming. Omdat het makkelijker is geld uit andermans zakken te kloppen dan er zelf voor te moeten werken, bedenken zij een zogenaamde 'paradijsstad'. Een Walhalla waar genot in overvloed te krijgen is. Mahagonny blijkt een gat in de markt, want als de mens maar onbeperkt genot aangeboden krijgt is hij bereid alles op te geven: zijn geld, zijn vrijheid, zijn moraal, zijn mededogen. Eén van de 'goudzoekers' zet in zijn zoektocht naar ongebondenheid zijn vraagtekens bij de wetten van de stad. Hij volgt zijn gevoel en verzet zich: alles moet mogen. Daarmee zet hij de machinerie van zijn eigen ondergang in werking. Met zijn dood bezegelen de mannen en vrouwen van Mahagonny dat ze gevangen zitten in de door henzelf uitgeworpen netten.

 

Kurt Weill maakt in de opera gebruik van verschillende muziekstijlen en integreerde zelfs ragtime and jazz. De Alabama song, later gecovered door The Doors, heeft duidelijke jazz invloeden en is in het Engels geschreven. In zijn composities maakt hij gebruik van instrumenten die niet gangbaar zijn voor een opera orkest zoals; banjo, saxofoon, bandoneon en citer. Hij creëert hiermee een sfeer die goed past bij het volkse karakter van de opera.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

 12/11/2014 update