Kurt
Weill Merchandising in de jaren ‘20 van de vorige eeuw |
De campagne rond de verkoop van bijvoorbeeld een nieuwe CD van Marco Borsato is een goed voorbeeld van hedendaagse merchandising. Nog voor beoordeeld kan worden of de kwaliteit van het product beantwoordt aan de verwachtingen, heeft de reclamecampagne duidelijk gemaakt. dat je niet zonder kunt. |
|
Al weken van te voren wordt er toegewerkt naar het moment van verschijnen. Daarnaast treedt er nog iets in werking waarvan we ons nauwelijks bewust zijn; tegen de tijd dat de CD te koop is, is er al een breed assortiment artikelen op de markt gebracht. Zo zijn er kalenders, agenda's, mokken, dekbedovertrekken, handdoeken, t-shirts, caps en posters te koop. Veel bedrijfstakken die niets met muziek te maken hebben, kunnen dankzij de muziek bestaan. |
||
De
liederen uit de Driestuiversopera waren in 1928 grote hits, vooral "Mack the Knife" werd door iedereen gezongen
of gefloten. Deze opera, die handelde over de man in de straat en
corruptie, zelfs tot in het politieapparaat, ontketende een ware rage.
Voor het eerst in de geschiedenis werden er van een opera
gebruiksartikelen gemaakt, eigenlijk net zoals tegenwoordig. Er kwam
zelfs "Driestuivers" behang met een Mack the Knife print. Kurt
Weill, componist, en Bertolt Brecht, tekstschrijver van deze
Driestuiversopera, waren verantwoordelijk voor die rage in Duitsland. Op
14 september 1929 ging de Driestuiversopera in Nederland in premičre.
Het Oost Nederlands Toneelgezelschap, dat de opera opvoerde, werd
geconfronteerd met heftige discussies over inhoud en vormgeving.
Dit voorkwam niet dat ook in Nederland de Driestuiversopera tot een rage
uitgroeide. Tot de Tweede Wereldoorlog bezocht heel progressief Nederland
jaarlijks de filmversie in de Uitkijk in Amsterdam als ware het een
bedevaartplaats. De film, die in 1930 in premičre ging, kende zowel een
Duitse als een Franse versie. Kurt
Weill werd geboren in Dessau, Duitsland, in 1900, als zoon van joodse
ouders. Door het rijke culturele klimaat dat heerste in het gezin werden
zijn talenten al vroeg gestimuleerd. Hij
bezocht met zijn ouders regelmatig de plaatselijke opera. Deze ervaring
was samen met veel concerten en muziek maken in de huiselijke kring de
basis voor Weills muzikale belangstelling. Op twaalfjarige leeftijd
componeerde hij zijn eerste werk. Zijn opleiding aan de Hochschule für
Musik in Berlijn beviel hem slecht. Weer terug in Dessau studeerde hij
drie jaar bij Perruccio Busoni, een beroemde componist en pedagoog die
masterclasses in compositie gaf. Van hem leerde.Weill zijn eigen en
andermans muziek te waarderen, want, zoals hij zelf zei: 'De lessen waren
een onderlinge uitwisseling van ideeën in de beste zin van het woord,
zonder poging om mensen tot een mening te forceren.' |
||
In 1921 schreef Weill zijn
eerste symfonie en in 1925 zijn eerste opera, "Der Protagonist"
(de hoofdrolspeler). Weill had echter bij de premiere in 1927 al volledig
afstand genomen,van dit werk. Voor Kurt Weill leverde dit nieuwe denken ongekende mogelijkheden op en hij nam afstand van zijn traditionele manier van componeren In een brief aan zijn ouders schrijft Kurt Weill: “Dit zijn de jaren, waarin een kunstenaar steeds op een kruitvat zit. Waarin ongebruikte energie explosief ontladen wordt. Waarin verhoogde overgevoeligheid een constante spanning en opwinding veroorzaakt” Kurt Weill leerde in 1927
de theatervernieuwer, schrijver en regisseur Bertolt Brecht kennen, een
leeftijdsgenoot. Deze ontmoeting was van essentieel belang voor de
ontwikkeling van zijn muziek. In samenwerking met Brecht en geďnspireerd
door diens sociaal-kritische opvattingen schiep hij een direct aansprekende
vorm van anti~romantisch muziektheater. Dit werd gebaseerd op een muzikale
stijl waarin elementen ontleend aan onder andere jazz en tango, waren verwerkt. Matrozen-tango MP3 |
||
Vanuit
hun maatschappelijke betrokkenheid wilden ze de traditionele opera
toegankelijk maken voor de gewone arbeider, door onderwerpen te zoeken die
actueel waren en aansloten bij de belevingswereld van de gewone mens.
Brecht wilde dat bereiken door middel van zijn teksten, maar vooral door
zijn andere wijze van spelen, ook wel episch verhalend theater genoemd. Simpel
gezegd: de acteur speelt zijn rol niet vanuit inleving, maar hij vertelt
over de gebeurtenissen die zijn personage beleeft en de keuzes die hij
maakt. Kurt
Weill wilde de opera
toegankelijker maken door een nieuw soort opera te creëren, een
primitieve vorm. Dit hield een verstrekkende simplificatie van de muziek
in. De samenwerking werd niet door iedereen gewaardeerd. De uitgever van
Weill’s muziek twijfelde sterk aan de invloed van Brecht. Weill
reageerde hierop met de volgende verklaring:
Het
bekendste werk van Brecht en Weill is de Driestuiversopera, een haastklus
die in 1928 in premiere ging. In datzelfde jaar werd deze opera in
50 verschillende theaters in Duitsland uitgevoerd. Acht verschillende
platenfirma's maakten meer dan 20 verschillende plaat-opnamen van de
opera. De koorts sloeg over naar het buitenland. In vijf jaar tijd werd de
Driestuiversopera 10.000 keer uitgevoerd in maar liefst 18 talen. Een ongeëvenaard
succes. in de geschiedenis van de opera. In 1998 wordt deze opera nog
steeds opgevoerd van Nairobi tot Japan, van Moskou tot New York. |
||
|
||
Bekijk de bovenstaande afbeelding: Welke muziek werd door de Nazi's nog meer bestempeld als "entartet"? |
||
Toen
Hitler in 1933 aan de macht kwam werden de voorstellingen met werk van
Kurt Weill en Bertolt Brecht verstoord door nazi's. Al snel volgde een
verbod op het uitvoerenen het in bezit hebben van deze stukken. De nazi's
noemden deze muziek 'entartete musik', dat betekent "ontaarde muziek".
Brecht en Weill vluchtten weg uit Duitsland en ontmoetten elkaar weer in
Frankrijk, waar ze hun laatste gezamenlijke werk maakten: "De zeven
doodzonden van de kleine burgerman". Het uitbreken van de oorlog en,
hun steeds verder oplaaiende conflicten maakte verdere samenwerking
onmogelijk. Zo werd een belangrijke productieve succesvolle periode
afgesloten. Toen bleek dat Frankrijk niet veilig was, vluchtten ze naar
Amerika. Echter
ook in Amerika was Bertolt Brecht als maatschappijkritisch kunstenaar niet
veilig en werd hij door de beruchte MeCarthy waarheidscommissie
ondervraagd op communistische sympathiën. Weill
bleef in Amerika. Brecht ging uiteindelijk terug naar Oost Duitsland en
leidde daar tot zijn dood (1956) een belangrijk theater-gezelschap,
het Berliner Ensemble. Kurt Weill bleef tot zijn dood (1950) in Amerika en schreef daar een aantal
succesvolle opera's, waaronder 'Knickerbocker Holiday’, 'Lady in
The Dark' en Johnny Johnson'. ln 'Knickerbocker Holiday' komt de beroemde 'September Song' voor. Dit lied is een van de meest gecoverde songs in de periode van 1940 tot 1965. September Song MP3 02-01-2010 CKV-1 update Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Muziekfragmenten: Kees Zonneveld. Samenstelling tekst (lesbrief): Stichting Dario Fo Aan
deze lesbrief waren ook concerten van leerlingen van hun instelling in
samenwerking met het Willem Breuker Kollektief gekoppeld.Van een van deze
optredens is door Carrie de Swaan een live registratie gemaakt die
momenteel op dvd wordt overgezet en voor scholen beschikbaar komt. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven. |