Negen brieven over landschapsschilderkunst | |
Karl Gustav Carus (1789 - 1859) was langdurig bevriend met de schilder Casper David Friedrich, van wie je enkele landschappen ziet op deze pagina. Carus ontdekte de landschapsschilderkunst als allesomvattend middel om zijn verschillende interessen tot uitdrukking te brengen. Hij schreef "Negen brieven over landschapsschilderkunst". Hierin komt een nieuwe visie op de landschapsschilderkunst tot uiting als een kunst, die zich meer bezighoudt met:
dan van de verschijningsvorm van losse objecten. | |
In zijn
brieven schrijft hij o.a.: De heldere hemel,
kwintessens van licht en lucht, is het ware beeld van de oneindigheid, en
daar ons gevoel een neiging tot het oneindige heeft, bepaalt het beeld van
de lucht voor ons in sterke mate de stemming van elk landschap onder zijn
luchtig gewelf . Maar als deze zware
lagen in kleine zilveren wolkjes oplossen, of als ze worden doorboord door
het kalme, heldere licht van de opkomende maan of zon, dan verdwijnt dit
gevoel van neerslachtigheid en maakt plaats voor gedachten over de
overwinning van het oneindige op het eindige ......... Ik geloof dat mijn
denkbeelden over de huidige stand van zaken en de landschapsschilderkunst
ontwikkeld werden door het lezen van Goethes opmerkingen over de
wolkenformaties, en zijn prachtige gedicht ter ere van Luke Howard. Als u
mij zou vragen., waarom dit gedicht mij zo krachtig ontroerde, zou ik dat
als volgt | |
En deze kan opnieuw optreden als
wij, na vele dwalingen te hebben begaan, tenslotte komen tot een helder
begrip van onze relatie met God en de wereld, en op deze basis bewust die
volmaaktheid verwerven, die vroeger onbewust bleef. Dit
suggereert een mogelijkheid, dat ook de kunst twee verschillende soorten
van volmaaktheid omvat.
Goethe heeft ons verscheidene andere, soortgelijke gedichten nagelaten, die uit zijn laatste periode stammen. Zij brengen tot uitdrukking dat meest zuivere en volmaakte natuurwetenschappelijke inzicht in bepaalde levensprocessen, welke, na diepe indruk op des dichters ziel te hebben gemaakt, door hem werden vertaald in poëtische waarnemingen en ideeën. | |
Verder analyseert hij de werking van
de elementen van het landschap op het menselijk gemoed. De hemel, zo zegt
hij, is het beeld bij uitstek van het oneindige; aangezien het menselijk
gemoed in zijn wezen op het oneindige is gericht, is de hemel het
belangrijkste element van het landschap.
| |
C.D Friedrich Het dynamisch verhevene is een vaak voorkomend
thema in de kunst: vulkaanuitbarsting, lawines, zeestormen. Het verhevene:
de mens krijgt een gevoel van verlorenheid, machteloosheid, uitgeleverd te
zijn aan een oppermachtige natuur. Dit dwingt de mens tot nadenken over
zijn eigen plaats in het geheel. Voorbeeld: | |
Het is een vrij groot schilderij (110 - 171 cm) en het
verrast Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's. juni 2003/02-02-2010 last update CKV-2 digischool |