Beach Movies |
Kijkwijzer film |
Net zoals bij veel modeverschijnselen was het een film die ervoor zorgde dat de bikini in het strandbeeld doorbrak. American International Pictures in de VS vond in de jaren 60 van de vorige eeuw de strandfilm uit. In eerste instantie natuurlijk voor al die Amerikaanse tieners die in de auto van papa de dichtstbijzijnde drive-in-bioscoop aandeden.
Het is niet verwonderlijk dat de film die voor het eerst een hele trits Amerikaanse meisjes in bikini portretteerde, vermomd was als antropologische studie. Alhoewel we dat ook weer niet zo serieus moeten nemen. Maar van een andere wereld waren al die halfnaakte nimfen wel. In Beach Party (1963) trekt een antropoloog naar het zuid-Californische strand om de 'primitieve versier-rituelen' van de Amerikaanse jeugd te onderzoeken. Hij maakt kennis met Frankie en Dolores, die op de tonen van de surfsound van Dick Dale and The Del Tones, in een eeuwige zomervakantie tussen eindexamen en volwassen leven, hun dagen zonnend en surfend doorbrengen. Met Beach Party kwam een hele reeks strandfilms op gang, en in de meeste daarvan speelden en zongen Frankie Avalon en Annette Funicello de hoofdrollen. in topjaar 1964 waren ze maar liefst drie keer samen op het strand te zien, in Muscle Beach Party, Bikini Beach en Pajama Party. |
|
|
Behalve in halfnaakte meisjes en gebruinde jongens, grossierde de strandfilm in romantiek, muziek, spanning, idiotie en af en toe onvoorspelbaar absurdisme. Beach Blanket Bingo uit 1965 bijvoorbeeld opent met beelden van komiek Buster Keaton die in de vloedlijn aan het vissen is, totdat het haakje van zijn hengel zich aan een bikinitopje van een van de strandmeisjes vastzet. De rest van de film rent hij achter een van die bikini bombshells aan, waarbij je je oprecht kunt afvragen of het nog om het bovenstukje of toch wellicht om de inhoud gaat. Want hoewel de strandfilms zonder uitzondering braaf en preuts waren, moest er natuurlijk wel een suggestie van seks in verstopt worden om de tieners niet helemaal het gevoel te geven dat ze niet serieus werden genomen. |
|
Maar in de
jaren zestig brak het tijdperk van de Beatles en de Stones, van seks,
drugs en rock'n roll aan en de jeugd merkte dat er wildere dingen te
halen waren in de wereld dan dames in weliswaar doorgeknipte, maar nog
vrij oversized badpakken.
Na een handvol muzikale komedies was het genre uitgeput - het hielp ook niet meer dat horrorkoning Vincent Price nog een hoofdrol kreeg als de Dr. Goldfoot, die een machine uitvond waarmee hij een leger van in bikini gehulde robots kon fabriceren terwijl Frankie Avalon gewoon door bleef zingen in Dr. Goldfoot and the Bikini Machine uit 1965. De strandfilm had zijn beste tijd gehad. |