CASA BATLLÓ

Barcelona. Passeig de Grácia, 43

Josep Batlló i Casanovas gaf Gaudi de opdracht een huis aan de Passeig de Grácia in Barcelona totaal te verbouwen. De werken werden uitgevoerd tussen 1904 en 1906. De benedenverdieping en het gedeelte van de eerste verdieping dat uitgaf op de Passeig de Grácia werden uitgebroken. De achterkant van de eerste verdieping werd vernieuwd. Aan de voorzijde van het gebouw kwam een dubbele zolder, waarvan het gegolfde dak doet denken aan een drakenrug. In deze ruimte was ook plaats voor een watertank.

DSC00103.JPG (347680 bytes) DSC00106.JPG (332450 bytes) DSC00102.JPG (357927 bytes)

De voorgevel werd naar beneden gehaald en vervangen door een zacht golvende gevel. Hij werd daarna ingelegd met een mozaďek van stukjes glas uit verschillende kleuren en met schijven van gepolychromeerde keramiek. Onderaan werd een constructie aangebracht in Montjuicsteen , waarvan bepaalde delen organisch van vorm zijn. Op de balkons werden ijzeren balustrades aangebracht, golvend van vorm. 

De parabolische bakstenen bogen van de zolder werden buiten bekleed met keramiek van verschillende kleuren. Aan de straatkant is het dak gemaakt uit pannen die variëren van blauw tot roze en die als schubben over mekaar liggen. Op de nokbalk zijn afwisselend twee soorten geglazuurde versieringen aangebracht. Hun kleur verandert constant, maar er werd een harmonie in de schakeringen behouden. Aan de zijkant is er een cilindervormige toren met binnenin een wenteltrap. 

DSC00105.JPG (353830 bytes)

Het eindigt op een uivormig dakje uit Mallorcaanse keramiek waarboven een vierarmige kruis. Het achterste gedeelte van het dakterras is versierd met mozaďeken uit keramiekscherven.

 

De opdrachtgever met zijn gezin: Josep Batlló i Casanovas/ De kinderen op het terras.

Ook op de muren van de vestibule van de benedenverdieping en op de lichtschachten zijn keramiektegels gebruikt. Bovenaan in de schachten zijn ze kobaltblauw en ze worden lichter blauw tot wit naar beneden toe. 

DSC00091.JPG (366078 bytes) DSC00092.JPG (367073 bytes) DSC00093.JPG (354499 bytes)

Op de schouw van het salon op de hoofdverdieping zijn vuurvaste keramiektegels aangebracht. Ook op het dakterras dat op dezelfde verdieping gelegen is en uitgeeft op de eetkamer achteraan het huis is gebruik gemaakt van polychrome bekledingen.

DSC00108.JPG (359959 bytes) DSC00081.JPG (353815 bytes) DSC00082.JPG (345240 bytes) DSC00087.JPG (346156 bytes) DSC00083.JPG (337833 bytes) DSC00107.JPG (330407 bytes)

Een gedeelte van het terras, de achtergevel vanaf het terras, de eetkamer uitkijkend op het terras, doorkijkje op het dakterras.

Het bouwwerk is een ode aan het licht: het wordt niet alleen in de gevels en daken weerspiegeld, maar het is ook binnenin overvloedig aanwezig. De schuiframen van het salon dat zich op de bel-etage bevindt en uitgeeft op de Passeig de Grácia, hebben geen (zichtbeperkende) raamstijlen en kunnen allemaal tegelijkertijd opengeschoven worden, waardoor er een immense panoramische opening ontstaat die het licht vrijelijk de kamer inlaat. Het geeft aan wie binnen is bijna het gevoel zich te midden van de Passeig de Grácia te bevinden.

DSC00074.JPG (335770 bytes) DSC00075.JPG (346737 bytes) 

De salonramen, die deel voor deel naar boven opengeschoven kunnen worden en zo voor een onbeperkt uitzicht zorgen. 

DSC00001.JPG (61689 bytes)  DSC00003.JPG (60827 bytes) DSC00004.JPG (62127 bytes) DSC00010.JPG (91282 bytes) 
De gegolfde zolderingen, die soms grote niveauverschillen vertonen zoals bij voorbeeld het geval is in het salon aan de kant van de Passeig de Grácia, is een nieuwigheidje van Gaudi dat hij later verder zou perfectioneren in de Casa Milá. 

DSC00098.JPG (346156 bytes) DSC00099.JPG (334142 bytes) DSC00104.JPG (326183 bytes)

Op het dakterras dat boven de zolder ligt staan groepjes schoorstenen waarvan de schachten bedekt zijn met stukjes glas en de uiteinden (die op grappige hoedjes lijken) met geglazuurde keramiek. De achtergevel is ook versierd met keramiek, maar niet over de hele oppervlakte.

Sinds de gevel van de Casa Batiló in 1984 werd gerestaureerd, schoongemaakt en verlicht, straalt het gebouw als een kleurige apotheose van Gaudi's architectuur, waarin meer dan in enig ander werk, gebruik gemaakt werd van kleur, regenboogeffecten en reliëf. De schilderachtige gevel (Gaudi zelf leidde vanaf de straat de inlegging van het gekleurd glas) is het meest duidelijke voorbeeld van een perfecte integratie van kleur en schittering in de architectonische ruimten. 

DSC00005.JPG (62099 bytes) DSC00002.JPG (60256 bytes)

De verbeeldingskracht die achter dit huis schuilgaat toont ons de meest briljante periode van Gaudi's loopbaan binnen de niet-religieuze architectuur en drukt een poëtisch gevoel uit dat grenst aan het toverachtig mooie.

Voor de eetkamer van het appartement van de heer Batlló werden meubelen ontworpen die zich nu in het Gaudi museum bevinden.

DSC00116.JPG (361205 bytes) DSC00088.JPG (362876 bytes) DSC00086.JPG (351709 bytes) DSC00089.JPG (331928 bytes) DSC00076.JPG (337418 bytes) DSC00084.JPG (317648 bytes)

Naast de grote scheppende verbeeldingskracht van Gaudi, toont de Casa Batlló Gaudi's meesterschap in zijn vak, alsook de kwaliteiten van vaklui als houtbewerkers, stucadoors en fabrikanten die met hem samenwerkten.

Gaudi maakt bij zijn architectuur oa gebruik van:
  • Gewelven. Deze architecturale constructie wordt normaal gebruikt voor de dakconstructie. Zij komt herhaaldelijk terug in de werken van Gaudi. 
  • Muren. In de architectuur gebruikt men gewoonlijk vlakke muren, verticaal of schuin. Gaudi bracht gebogen vlakken in zijn muren, waarmee hij vaak stabilisatiemoeilijkheden oploste.
  • Zuilen. Een zuil of kolom heeft als taak de neerwaartse druk van het gebouw over te brengen naar de funderingen. Gaudi plaatste ze in een schuine positie, de meest logische manier om het eveneens schuine verloop van de druk van de bogen en gewelven op te vangen. Enkele malen gaf hij hen een schroefvormige of hyperbolische vorm, waardoor hij maximaal gebruik maakte van de weerstand der materialen. De boomvormige zuil paste hij toe bij de Sagrada Familia.
  • Teksten. Te vinden op de torens van de Sagrada Familia, maar ook Casa Batlló heeft ze aan de voorgevel: "Jesus, Maria i Josep"
De lichtschachten in Casa Batlló worden afgedekt door een overkapping van glas. 

DSC00096.JPG (338286 bytes) DSC00097.JPG (343647 bytes) DSC00100.JPG (344151 bytes) DSC00101.JPG (345870 bytes)    

De zolderverdieping met de nodige ventilatie openingen in de zijwand van de gangen. We vinden op deze verdieping oa een wasruimte en een ruimte waar men de was kon ophangen om te drogen.

DSC00112.JPG (347511 bytes) DSC00113.JPG (313179 bytes) DSC00114.JPG (346034 bytes) DSC00110.JPG (332852 bytes) DSC00115.JPG (307124 bytes) DSC00109.JPG (295228 bytes)

Een waaier van parabolische bogen van verschillende hoogte vormen deze buitengewone en zeer eenvoudig opgebouwde zolder. De breedte van elke kettinglijn varieert in functie van het licht tussen het latwerk van de bovenste verdieping; bijgevolg zijn ook de hoogten in verhouding hoger of lager. Het erboven gelegen dakterras neemt zodoende verschillende niveau's aan. De bogen vertrekken vanaf de vloer en zijn ook terug te vinden in andere gebouwen van Gaudi.

Vaklokaal CKV-1 digitale school

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Fotografie HFM Baggen (vrij te gebruiken voor educatieve doeleinden)

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

05/02/2010 last update