CASA BATLLÓ

Barcelona. Passeig de
Grácia, 43
|
Josep Batlló i Casanovas gaf Gaudi de opdracht
een huis aan de Passeig de Grácia in Barcelona totaal te verbouwen. De werken
werden uitgevoerd tussen 1904 en 1906. De benedenverdieping en het gedeelte van
de eerste verdieping dat uitgaf op de Passeig de Grácia werden uitgebroken. De
achterkant van de eerste verdieping werd vernieuwd. Aan de voorzijde van het
gebouw kwam een dubbele zolder, waarvan het gegolfde dak doet denken aan een
drakenrug. In deze ruimte was ook plaats voor een watertank.

De voorgevel werd naar beneden gehaald en
vervangen door een zacht golvende gevel. Hij werd daarna ingelegd met een
mozaďek van stukjes glas uit verschillende kleuren en met schijven van
gepolychromeerde keramiek. Onderaan werd een constructie aangebracht in
Montjuicsteen , waarvan bepaalde delen organisch van vorm zijn. Op de balkons
werden ijzeren balustrades aangebracht, golvend van vorm.
|
De parabolische
bakstenen bogen van de zolder werden buiten bekleed met keramiek van
verschillende kleuren. Aan de straatkant is het dak gemaakt uit pannen die
variëren van blauw tot roze en die als schubben over mekaar liggen. Op de
nokbalk zijn afwisselend twee soorten geglazuurde versieringen aangebracht. Hun
kleur verandert constant, maar er werd een harmonie in de schakeringen behouden.
Aan de zijkant is er een cilindervormige toren met binnenin een wenteltrap.

Het
eindigt op een uivormig dakje uit Mallorcaanse keramiek waarboven een vierarmige
kruis. Het achterste gedeelte van het dakterras is versierd met mozaďeken uit
keramiekscherven. |

De
opdrachtgever met zijn gezin: Josep Batlló i Casanovas/ De kinderen op
het terras. |
Ook op de muren van de vestibule van de
benedenverdieping en op de lichtschachten zijn keramiektegels gebruikt. Bovenaan
in de schachten zijn ze kobaltblauw en ze worden lichter blauw tot wit naar
beneden toe.

Op de schouw van het salon op de hoofdverdieping zijn vuurvaste
keramiektegels aangebracht. Ook op het dakterras dat op dezelfde verdieping
gelegen is en uitgeeft op de eetkamer achteraan het huis is gebruik gemaakt van
polychrome bekledingen.

Een gedeelte van het terras, de
achtergevel vanaf het terras, de eetkamer uitkijkend op het terras,
doorkijkje op het dakterras. |
Het bouwwerk is een ode aan het licht: het wordt
niet alleen in de gevels en daken weerspiegeld, maar het is ook binnenin
overvloedig aanwezig. De schuiframen van het salon dat zich op de bel-etage
bevindt en uitgeeft op de Passeig de Grácia, hebben geen (zichtbeperkende)
raamstijlen en kunnen allemaal tegelijkertijd opengeschoven worden, waardoor er
een immense panoramische opening ontstaat die het licht vrijelijk de kamer
inlaat. Het geeft aan wie binnen is bijna het gevoel zich te midden van de
Passeig de Grácia te bevinden.

De salonramen, die deel voor deel naar
boven opengeschoven kunnen worden en zo voor een onbeperkt uitzicht
zorgen. |
|
De gegolfde zolderingen, die soms grote
niveauverschillen vertonen zoals bij voorbeeld het geval is in het salon aan de kant
van de Passeig de Grácia, is een nieuwigheidje van Gaudi dat hij later verder
zou perfectioneren in de Casa Milá.

Op het dakterras dat boven de zolder ligt
staan groepjes schoorstenen waarvan de schachten bedekt zijn met stukjes glas en
de uiteinden (die op grappige hoedjes lijken) met geglazuurde keramiek. De
achtergevel is ook versierd met keramiek, maar niet over de hele oppervlakte. |
Sinds de gevel van de Casa Batiló in 1984 werd
gerestaureerd, schoongemaakt en verlicht, straalt het gebouw als een kleurige
apotheose van Gaudi's architectuur, waarin meer dan in enig ander werk, gebruik
gemaakt werd van kleur, regenboogeffecten en reliëf. De schilderachtige gevel (Gaudi
zelf leidde vanaf de straat de inlegging van het gekleurd glas) is het meest
duidelijke voorbeeld van een perfecte integratie van kleur en schittering in de
architectonische ruimten.

De verbeeldingskracht die achter dit huis schuilgaat
toont ons de meest briljante periode van Gaudi's loopbaan binnen de
niet-religieuze architectuur en drukt een poëtisch gevoel uit dat grenst aan
het toverachtig mooie.
Voor de eetkamer van het appartement van de heer
Batlló werden meubelen ontworpen die zich nu in het Gaudi museum bevinden.

Naast de grote scheppende verbeeldingskracht van
Gaudi, toont de Casa Batlló Gaudi's meesterschap in zijn vak, alsook de
kwaliteiten van vaklui als houtbewerkers, stucadoors en fabrikanten die met hem
samenwerkten.
|
Gaudi maakt bij zijn architectuur oa gebruik van:
- Gewelven. Deze architecturale
constructie wordt normaal gebruikt voor de dakconstructie. Zij komt
herhaaldelijk terug in de werken van Gaudi.
- Muren. In de architectuur
gebruikt men gewoonlijk vlakke muren, verticaal of schuin. Gaudi
bracht gebogen vlakken in zijn muren, waarmee hij vaak
stabilisatiemoeilijkheden oploste.
- Zuilen. Een zuil of kolom heeft
als taak de neerwaartse druk van het gebouw over te brengen naar de
funderingen. Gaudi plaatste ze in een schuine positie, de meest
logische manier om het eveneens schuine verloop van de druk van de
bogen en gewelven op te vangen. Enkele malen gaf hij hen een
schroefvormige of hyperbolische vorm, waardoor hij maximaal gebruik
maakte van de weerstand der materialen. De boomvormige zuil paste
hij toe bij de Sagrada Familia.
- Teksten. Te vinden op de torens
van de Sagrada Familia, maar ook Casa
Batlló heeft ze aan de voorgevel: "Jesus, Maria i Josep"
|
De lichtschachten in Casa
Batlló worden afgedekt door een overkapping van glas. |
|
De zolderverdieping met de nodige ventilatie
openingen in de zijwand van de gangen. We vinden op deze verdieping oa
een wasruimte en een ruimte waar men de was kon ophangen om te drogen. |

Een waaier van parabolische bogen van
verschillende hoogte vormen deze buitengewone en zeer eenvoudig
opgebouwde zolder. De breedte van elke kettinglijn varieert in functie
van het licht tussen het latwerk van de bovenste verdieping; bijgevolg
zijn ook de hoogten in verhouding hoger of lager. Het erboven gelegen
dakterras neemt zodoende verschillende niveau's aan. De bogen vertrekken
vanaf de vloer en zijn ook terug te vinden in andere gebouwen van Gaudi.
Vaklokaal CKV-1 digitale school
Samenstelling
bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak
ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum.
Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Fotografie
HFM Baggen (vrij te gebruiken voor educatieve doeleinden)
Is er zonder uw
toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een
juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een
financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
05/02/2010
last update
|