MODERNISTA

 

Tegen het einde van de 19de eeuw werd er in Barcelona (Spanje) een nieuwe (bouw)kunststijl geboren, het Modernisme, een variant van de Art Nouveau. Deze stroming groeide uit tot expressiemiddel van het Catalaanse nationalisme. Antoni Gaudi i Cornet wordt tot de belangrijkste exponent gerekend. In de wijk Eixample staan veel van deze gebouwen, zoals bijvoorbeeld Casa Batllo. 

amatller1.jpg (43904 bytes) casathomas.jpg (43678 bytes) casathomas2.jpg (40823 bytes) illa1.jpg (42523 bytes) museu1.jpg (42682 bytes) terrades1.jpg (39325 bytes) DSC00033.JPG (351410 bytes)

DSC00036.JPG (349347 bytes) illa2.jpg (45203 bytes)  illa3.jpg (48165 bytes)  

  Josep Batllo I Casanovas was een rijke stoffenfabrikant, die zijn huis liet verbouwen naar een ontwerp van Gaudi.

DSC00005.JPG (62099 bytes)  DSC00004.JPG (62127 bytes)  DSC00003.JPG (60827 bytes)  DSC00002.JPG (60256 bytes)  DSC00006.JPG (62663 bytes)  DSC00001.JPG (61689 bytes)            

DSC00009.JPG (77427 bytes)  DSC00010.JPG (91282 bytes)  DSC00013.JPG (62056 bytes)  DSC00014.JPG (59252 bytes)  DSC00015.JPG (63829 bytes)

CASA MILA('La Pedrera')/GAUDI

  Modernisme in Barcelona (24 min)

Over de architecten Domenic y Montinair (Hospital de la Santa Creu in St Pau), Pug y Carafalc en Antonio Gaudí

Gaudi ontving in 1905 de opdracht een ontwerp te tekenen voor een huurhuis voor de zakenman Pere Milá i Camps en zijn echtgenote Roser Segimon i Arteils. Het zou gebouwd worden op het terrein gelegen aan de afgesneden hoek van de passeig de Grácia - carrer de Provenca.

Het plan was zeer verleidelijk, aangezien het ging om een bouwgrond van méér dan 1.000 vierkante meter in een prachtige wijk van de Eixampla. Het is het belangrijkste niet-religieuze werk van de architect. Het werd een huis met een souterrain, vijf verdiepingen en zolders rond twee lichtschachten, waarbij hij gebruik maakte van traditionele constructiemethoden die hij op zijn manier interpreteerde.

mila2.jpg (28439 bytes) lichtkoker

De gevel van de benedenverdieping is van Garrafsteen; op de andere verdiepingen is de gevel van Vilafrancasteen. De gevels zijn zelfdragend, en de bogen en pijlers die een spel van holten en vides vormen en daarom doen denken aan een steengroeve (La Pedrera) vormen op zichzelf een stabiele structuur. Met uitzondering van de muren aan de trappen en de lift, hebben de muren binnenin geen dragende functie. Het gebouw wordt gedragen door ijzeren balken, walsprofielen en Catalaanse gewelven die op hun beurt ondersteund worden door stenen, bakstenen of gietijzeren pijlers.

Op het latwerk van de bovenste verdieping werd een brede zolder gebouwd. De bogen in kettingen zijn van verschillende hoogte, zodat het erboven gelegen dakterras ongelijke niveau's aanneemt. Hierop zijn trappen aangebracht. Op dit geheel van kleine platformen staan schoorstenen, luchtkokers en bouwwerkjes boven de trapgaten. Het zijn de laatste modellen van iets wat reeds in de Casa Vicens en in het Palau Güell uitgeprobeerd werd.

Omdat hij het souterrain niet kon uitbreiden zoals hij in Astorga (León) en in de crypte van de Sagrada Familia gedaan had, bouwde Gaudi een soort van galerij onder het voetpad, die in verbinding stond met het souterrain. Er werden allerlei leidingen in ondergebracht en moest dienen voor enkele algemene diensten.

video fragment Casa Mila

Voor de hekken aan de deuren en de vensters van het souterrain en voor de balkonbalustrade in het bijzonder, deed hij een beroep op het vakmanschap van de smeden Badia. Op het dakterras bracht hij bekledingen aan van kleine manneren vloerstenen, keramiek en gebroken flessen. Op de pijlers van de eerste verdieping die door het echtpaar Milá bewoond werd en in de kroonlijst van de bovenste verdieping maakte Gaudi verscheidene tekeningen en kalligrafische Maria-inscripties. Bovenaan op de gevel die de hoek vormt plande hij een beeldengroep van de H. Maagd van de Rozenkrans, patroon- heilige van de eigenares van het gebouw, en de aartsengelen St.-Michiel en St.-Gabriël. De versiering is het meest expressief in de rietplanken plafonds die er op alle verdiepingen zijn. Zij voltooien met hun reliëfvormen, golvingen en inscripties de dynamiek die uitgaat van de nooit evenwijdige muren en wanden.

mila1.jpg (32672 bytes) mila3.jpg (41508 bytes) mila4.jpg (39196 bytes) DSC5.JPG (337005 bytes) 

Casa Milá heeft door het structureel gebruik van steen en haar bijzondere stereotomische uitwerking, die toch geworteld is in een bestaand principe, het aanschijn van een oud gebouw. In werkelijkheid is het een modern gebouw met een "plan libre" zonder steunmuren. Het dakterras is met haar in baksteentegels gemetselde bogen en vormen grillig van versiering en getuigt van een beheersing van deze rnetseltechniek.

Menken Kasander & Wigman Uitgevers  Gijs van Hensbergen Gaudí; de biografie

In het 150ste geboortejaar van de Antoni Gaudí verscheen deze prachtige biografie van de beroemde Catalaanse architect, die een uniek beeld geeft van de persoon, zijn werk en zijn tijd

Vaklokaal CKV-1 digitale school

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.


05/02/2010 last update