|
![]() |
CHARLES RENNIE MACKINTOSH (1868-1928) |
|
Deze zeer veelzijdige Schotse kunstenaar speelde een vooraanstaande rol in de "Arts and Crafts"-beweging in Groot-Brittannië en zijn naam werd synoniem voor de eigenzinnige Noord-Europese variant van de Art Nouveau. Mackintosh kan worden getypeerd als een decoratief georiënteerde architect, die zijn inspiratie putte uit het symbolisme en de verfijnde Japanse tekenkunst. In zijn relatief korte werkende leven ontwikkelde hij een geheel eigen lineair-decoratieve stijl met een herkenbaar kleurenpallet. Deze elementen maakten met name zijn binnenhuisarchitectuur wereldberoemd en onvergetelijk. Hij combineerde als geen ander een strenge architectonische vormenleer met een speels lyriek, die teruggrijpt op de pre-raphaelieten en de Keltische ornamentiek. | |
|
|
|
|
Mackintosh drukte
een sublieme stempel op drie typen architectuur: openbare gebouwen,
particuliere woningen en tearooms. De meeste hiervan bestaan nog steeds in
de stad Glasgow.
Daarnaast creëerde hij ook unieke meubelontwerpen, waarvan sommige worden geëxposeerd in bezoekersattracties waaronder het Mackintosh House in de Hunterian Art Gallery en de Glasgow School of Art die rond de vorige eeuwwisseling werd gebouwd maar nog steeds als een actieve kunstacademie fungeert. Mackintosh, zijn vrouw Margaret Macdonald Mackintosh, haar zuster Frances en Herbert McNair – gezamenlijk bekend als de 'Spook School' – waren collectief verantwoordelijk voor het leggen van de basis van de 'Glasgow Style'. De groep kreeg enthousiaste kritieken, voornamelijk op het vasteland van Europa, en exposeerde in het begin van de 20e eeuw vaak en uitgebreid op internationale tentoonstellingen. Hij ontwierp ook uniek meubilair en zoals je hierboven kunt zien, een nieuw lettertype. |
|
Link naar The
Glasgow School of Art
|