"Gevormd om een levend lichaam" |
|
|
Deze
David is het eerste, vrijstaande beeldhouwwerk van een naaktfiguur sinds
de Oudheid. De oorspronkelijke bestemming van het beeld - vermoedelijk
op een fontein is omstreden. Onmiskenbaar is Donatello's bewondering
voor de werken uit de Klassieke oudheid terug te vinden in de berekende
uitdrukking en de naaktheid van de gestalte. In de raadselachtige,
bedachtzame gezichtsuitdrukking en de speelse houding waarin een voet op
zijn trofee - het afgehakte hoofd van Goliath - is gezet, gaat de
voorstelling echter ver voorbij aan alle voorbeelden uit de Oudheid. Op
de opvallende helm is de lauwerkrans van de overwinnaar geplaatst, het
jongensachtige lichaam is bijna androgyn in vlekkeloze schoonheid
vormgegeven.
Het lijkt wel alsof de gestalte echt 'gevormd is om een levend lichaam' (Vasari). [vergroten] Donatello David 1440
|
|
Verrocchio
beeldde David in zijn bronzen beeld als een tengere jongeling uit. Hij had
de werken van zijn beroemde voorganger Donatello grondig bestudeerd. Maar
alle bedachtzaamheid en melancholie moesten bij hem wijken voor een
kinderlijke, bijna spottend aandoende uitdrukking. Elegant, maar zonder de
diepe persoonlijkheid die Donatello's David zo onvergelijkbaar maakt,
poseert de zegevierende knaap hier met vooruitstekende borst en een
nonchalant op zijn heup rustende hand. triomfantelijk houdt hij zijn
zwaard losjes vast en staat hij trots achter het hoofd van de bedwongen
tiran. Verrocchio's David is nog helemaal de herders- jongen, die niets
lijkt te vermoeden van de last van zijn toekomstig koningschap van Israël.
[vergroten] del Verrocchio David 1475
|
|
In 1501
kreeg Michelangelo de opdracht om een beeld van David te maken voor een
binnenpijler in de dom. De vooruitzichten waren niet gunstig: het
materiaal was een marmerblok dat volslagen onbruikbaar werd geacht omdat
het al tientallen jaren eerder 'verhakt' was. ondanks dat was het beeld
in 1504 voltooid, en werd het, in afwijking van het oorspronkelijke
plan, als eerste meer dan levensgrote figuur sinds de Oudheid voor het
Palazzo Vecchio geplaatst. De gestalte van de bijbelse held David die de
machtige Goliath in de strijd verslagen had, kreeg hiermee een politieke
betekenis. Het beeld werd het zinnebeeld van de vrijheidslievende,
republikeinse mentaliteit van de stad.
[vergroten] Michelangelo Buonarroti: David. 1501-1504
|
Michelangelo zag af van alle attributen, zoals het zwaard en het afgehouwen hoofd van Goliath. Daarom is wel aangenomen, dat het moment vlak voor de dodelijke worp met de steen is uitgebeeld. | |
|
|
Zelfbewust en standvastig kijkt de toekomstige koning van Israël zijn tegenstander aan. Met zijn linkerhand heeft hij zijn slinger over zijn schouder gelegd. Anders dan in vroegere beelden zoals van Donatello of Verrocchio, waarin David nog een knaap was, is hij in de visie van Michelangelo zelf een reus geworden. Zijn atletische gestalte is achterover staand weergegeven. Details als de enorm grote rechterhand wijzen op zijn ongehoorde kracht en vastbeslotenheid. |
|
|
|
|
'Van jongs af aan heb ik marmer verslonden en nooit deed ik een slag verkeerd' Met die woorden becommentarieerde Bernini het slechts zeven maanden durende werk aan de figuur van David, voor wiens gezicht hij zijn eigen gezicht als voorbeeld zou hebben genomen. Het beeld vormde het sluitstuk van een reeks beeldhouwwerken die hij had gemaakt voor kardinaal Scipione Borghese, waarin de overgang naar een volledig nieuwe stijl viel waar te nemen: de Romeinse Barok. Met onvergelijkbare bravoure schiep hij dynamische composities waarin tegenstellingen in harmonie worden verenigd en de fraaie lichteffecten van de convex en concaaf gemodelleerde oppervlakken meesterlijk in scène zijn gezet. De oppervlaktestructuur liet hij variëren door te politoeren, boren en schuren, zodat er allerlei kleureffecten ontstonden. < Gianlorenzo Bernini (1623) David |
Opdracht
ckv-1 atheneum 5 Palet themakatern Helden.
Benodigdheden: Algemene kunstgeschiedenis Renaissance en Barok. 1.- Verzamel kenmerken van beeldhouwkunst Renaissance 2.- Verzamel kenmerken beeldhouwkunst Barok 3.- Vergelijk de 4 beelden met elkaar en geef overeenkomsten/verschillen. 4.- Pas de door jou gevonden stijlkenmerken toe op ieder van de beelden. |
|
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven.
|