XL Agenda
Stuur
uw reacties naar de redactie van Planet Internet: redactie@planet.nl
|

Spaanse burgeroorlog Picasso´s nachtmerrie en ongewenste
inspiratiebron in de jaren dertig heet Franco. Hij is net benoemd tot
directeur van het Prado
in Madrid of de Spaanse burgeroorlog breekt uit. Logischerwijs worden zijn
schilderijen en tekeningen grimmiger (‘Songes et Mensonges de
Franco’/Franco¹s dromen en leugens). Er spreekt angst, woede en
vertwijfeling uit. In 1937 schildert hij in Parijs zijn bekenste
schilderij ‘Guernica’. Over de ontstaansgeschiedenis van dit meesterwerk
is een heel boek geschreven Picasso moet eerst acht versies geschilderd
hebben van dit schilderij dat hij in opdracht maakte voor de Parijse
wereldtentoonstelling in 1937. De eerste versie had een reusachtige
afmeting van 3,50 meter hoog en 7,85 meter breed. Het schilderij beeld de
tragiek en het medelijden uit van en met de inwoners van het Spaanse
dorpje Guernica na een luchtaanval van een Duits Condor-Legioen. De oorlog
in Korea zet hem later aan tot de schepping ‘Massamoord in Korea’.
De pottenbakker Picasso Kort na de oorlog brengt Francoise
Gilot zijn hart in verroering. De jonge schilderes betorvert hem met
gelukzalligheid en inspiratie. De verliefdheid geeft hem de kracht om na
de verstikkende oorlogen nieuwe uitdagingen aan te gaan in de lithografie
de
duif, ‘de kikker’ en het pottenbakken. Over deze laatste kunstvorm van
Picasso doen de meest uiteenlopende verhalen voor. In het dorpje Vallauris
zou Picasso op een dag uitgenodigd zijn door de pottenbakker Georges
Ramie. Picasso die tot die tijd bijna nog nooit klei had aangeraakt, neemt
op herhaaldelijk aandringen plaats achter een draaischijf met een stuk
klei en vormt tot verbazing van de aanwezigen een meesterlijk beeldje van
een stier. De pottenbakker Picasso is geboren en Vallauris is vereeuwigd
op de wereldkaart. Zijn meest bekende sculpturen uit de Vallauris-tijd
is‘de man met het lam’ en ‘de grote haan’.
Stieregevecht In zijn kinderjaren gaat Picasso regelmatig met
zijn vader naar het stierevechten. Hij raakt zodoende al op jonge leeftijd
gefacineerd door de gevechten. In zijn werk zien we hiervan dan ook veel
elementen terug (La
minotauromachie). Zo maakt Picasso uit een fietszadel en een stuur een
gehoornde schedel, ‘Tete de taureau’. Ook in zijn bekenste
olieverfschilderij Guernica
komen de stier en de paarden uit de arena terug. Een andere these voor
zijn facinatie voor de stier in het bijzonder is het feit dat ook hij zo
sterk als een toro moet zijn. De energie waarmee hij werkt, het aantal
stukken dat hij in zijn leven heeft gemaakt, wordt door sommigen als
onvoorstelbaar gehouden. Voor niets-doen heeft hij geen tijd. Wanneer hij
een periode niks doet, is het alleen, omdat de inspiratie hem ontbreekt.
De groet verscheidenheid aan materiaal in zijn creaties, is het gebrek aan
het juiste materiaal op dat moment. Gefluisterd wordt bovendien dat zijn
steeds terugkerende afwezigheid bij tentoonstellingen, afgezien van de
eerste jaren in Parijs, te wijten valt aan zijn werkverslaving.
Werken, scheppen, indrukken en emoties vormgeven, de vrijheid om te
voelen. Picasso wil alleen werken (lees: vrij zijn en voelen). Hij verwept
elke kunsttheorie en onthoudt zich al jaren van uitspraken over dit
onderwerp. Iedere vastgelegde theorie zou in tegenspraak geweest zijn met
zijn eigen ideeën over de vrijheid van de kunstenaar.
|