Navigatie

XL Agenda

 


Stuur uw reacties naar de redactie van Planet Internet: redactie@planet.nl




 

Spaanse burgeroorlog
Picasso´s nachtmerrie en ongewenste inspiratiebron in de jaren dertig heet Franco. Hij is net benoemd tot directeur van het Prado in Madrid of de Spaanse burgeroorlog breekt uit. Logischerwijs worden zijn schilderijen en tekeningen grimmiger (‘Songes et Mensonges de Franco’/Franco¹s dromen en leugens). Er spreekt angst, woede en vertwijfeling uit. In 1937 schildert hij in Parijs zijn bekenste schilderij ‘Guernica’. Over de ontstaansgeschiedenis van dit meesterwerk is een heel boek geschreven Picasso moet eerst acht versies geschilderd hebben van dit schilderij dat hij in opdracht maakte voor de Parijse wereldtentoonstelling in 1937. De eerste versie had een reusachtige afmeting van 3,50 meter hoog en 7,85 meter breed. Het schilderij beeld de tragiek en het medelijden uit van en met de inwoners van het Spaanse dorpje Guernica na een luchtaanval van een Duits Condor-Legioen. De oorlog in Korea zet hem later aan tot de schepping ‘Massamoord in Korea’.

De pottenbakker Picasso
Kort na de oorlog brengt Francoise Gilot zijn hart in verroering. De jonge schilderes betorvert hem met gelukzalligheid en inspiratie. De verliefdheid geeft hem de kracht om na de verstikkende oorlogen nieuwe uitdagingen aan te gaan in de lithografie de duif, ‘de kikker’ en het pottenbakken. Over deze laatste kunstvorm van Picasso doen de meest uiteenlopende verhalen voor. In het dorpje Vallauris zou Picasso op een dag uitgenodigd zijn door de pottenbakker Georges Ramie. Picasso die tot die tijd bijna nog nooit klei had aangeraakt, neemt op herhaaldelijk aandringen plaats achter een draaischijf met een stuk klei en vormt tot verbazing van de aanwezigen een meesterlijk beeldje van een stier. De pottenbakker Picasso is geboren en Vallauris is vereeuwigd op de wereldkaart. Zijn meest bekende sculpturen uit de Vallauris-tijd is‘de man met het lam’ en ‘de grote haan’.

Stieregevecht
In zijn kinderjaren gaat Picasso regelmatig met zijn vader naar het stierevechten. Hij raakt zodoende al op jonge leeftijd gefacineerd door de gevechten. In zijn werk zien we hiervan dan ook veel elementen terug (La minotauromachie). Zo maakt Picasso uit een fietszadel en een stuur een gehoornde schedel, ‘Tete de taureau’. Ook in zijn bekenste olieverfschilderij Guernica komen de stier en de paarden uit de arena terug.
Een andere these voor zijn facinatie voor de stier in het bijzonder is het feit dat ook hij zo sterk als een toro moet zijn. De energie waarmee hij werkt, het aantal stukken dat hij in zijn leven heeft gemaakt, wordt door sommigen als onvoorstelbaar gehouden. Voor niets-doen heeft hij geen tijd. Wanneer hij een periode niks doet, is het alleen, omdat de inspiratie hem ontbreekt. De groet verscheidenheid aan materiaal in zijn creaties, is het gebrek aan het juiste materiaal op dat moment. Gefluisterd wordt bovendien dat zijn steeds terugkerende afwezigheid bij tentoonstellingen, afgezien van de eerste jaren in Parijs, te wijten valt aan zijn werkverslaving.

Werken, scheppen, indrukken en emoties vormgeven, de vrijheid om te voelen. Picasso wil alleen werken (lees: vrij zijn en voelen). Hij verwept elke kunsttheorie en onthoudt zich al jaren van uitspraken over dit onderwerp. Iedere vastgelegde theorie zou in tegenspraak geweest zijn met zijn eigen ideeën over de vrijheid van de kunstenaar.