PO CKV-1/2 Robert Rauschenberg Straatafval |
||
Rauschenberg is een van de meest veranderlijke en bizarre figuren in de geschiedenis van de Amerikaanse kunst uit het einde van de 20ste eeuw. Hij heeft zichzelf nooit lang het plezier gegund om lang in dezelfde richting te wandelen. Ondanks zijn veranderlijkheid is zijn invloed op de kunst groot. | ||
Het is
voornamelijk aan zijn invloed toe te schrijven dat nu algemeen wordt
aanvaard dat aan een kunstwerk geen beperkingen zijn opgelegd wat
betreft
Rauschenberg heeft de belangrijkste avant-garde-activiteiten met zijn autoriteit gedekt: de conceptuele kunst bijvoorbeeld - hij verscheurde in het openbaar een tekening van De Kooning! |
||
Toen
Rauschenberg zich in het najaar van 1949 in New York had gevestigd drong
het al gauw tot hem door dat hij in een van afval vergeven omgeving was
verzeild geraakt; een landschap van wegwerpdingen en banale
reclameteksten. Hij kende Duchamps 'ready-mades', cliché
gebruiksvoorwerpen als een wasdroger of een fietswiel, die, toen zij
eenmaal hun plaats hadden gevonden in een aan de kunst gewijde ruimte,
in de ogen van de Newyorkse avant-garde tot cultusvoorwerpen waren
geworden.
Een middagwandeling speelde hem een heel palet van dingen waarmee kunst gemaakt kon worden in handen: kartonnen bekertjes, gebroken verkeerstekens, een scheerspiegel, oude ansichtkaarten.
|
||
Zijn werk uit deze periode vertoont een neiging tot het losje groeperen rond één thema van allerlei associatief met elkaar verband houdend beeldmateriaal. | ||
|
'Het
ging me erom,' vertelde bij twintig jaar later, 'met dingen te werken
die zo abstract zijn dat niemand de herkomst ervan kan raden of zo
ingrijpend vervormd dat ze onmogelijk meer te herkennen zijn of dermate
gemakkelijk thuis te brengen dat niemand er nog een gedachte aan wijdt.'
Maar de aanwezigheid van het ene ding bepaalde de betekenis van het andere, zodat Rauschenbergs uit de jaren vijftig daterende 'combines' een hele reeks van betekenissen doorlopen. Robert Rauschenberg painting Radiant White 952 @ the Menil Collection, Houston. Right to left. |
|
De titel Odalisk buigt onze associaties in de richting van het lievelingsthema van de twee sultans van de Franse kunst, Ingres en Matisse: het naakte haremmeisje. De totemachtige doos op de sokkel refereert aan een vrouwenfiguur - een torso op een kussen geplant. De zijkanten van de doos zijn versierd met pin-ups en reprodukties van klassieke naakten, die gedeeltelijk onder driftige verfspatten - Rauschenbergs eerbewijs aan het abstracte expressionisme - schuil gaan. De gazige voorkant van de doos doet aan een haremsluier denken. De opgezette kip bovenop de doos tenslotte roept één van de vele Franse benamingen voor een dure prostituée in herinnering: 'une poule de luxe.' | ||
Meer
afbeeldingen
Praktische Opdrachten (PO): Opdracht A CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: beschrijf de inhoud (wat zie je), motiveer je keuze (Max 1 x A4 inclusief de afbeelding) Het is voornamelijk aan zijn invloed toe te schrijven dat nu algemeen wordt aanvaard dat aan een kunstwerk geen beperkingen zijn opgelegd wat betreft
Opdracht B CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: je gekozen werk moet voldoen aan een van de hierboven vermelde "beperkingen". Motiveer je keuze (Max 1 x A4 inclusief de afbeelding) Zijn werk uit deze periode vertoont een neiging tot het groeperen rond één thema van allerlei associatief met elkaar verband houdend beeldmateriaal. Opdracht CKV-2: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: je gekozen werk moet voldoen aan hierboven staande beschrijving. Motiveer je keuze (Max 1 x A4 inclusief de afbeelding) |
||
Vaklokaal CKV 1/2 Digitale school
Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. |