Deelnemende scholen:

Film-belevingsverslag voor CKV-1

CC Schaersvoorde/  SG Groenewald/  Dr.Nassau-college/  dr. F. H. de Bruijne lyceum/ Almende College/Koning Willem I College / Erfgooyers college in Huizen

Naam: 

School en Klas: 
  Jouw e-mail adres:  (als je geen e-mail adres hebt, niets invullen)
School/docent(e) Maak een keuze

 Naam van de culturele activiteit:

Een film-belevingsverslag kun je alleen maken als je de film gezien hebt en moet binnen 14 dagen na afloop verstuurd worden. Een film bekijk je natuurlijk in de bioscoop, maar soms mag je ook gebruik maken van video of dvd, na toestemming van je docent(e)

A.- Hoe of via wie/wat kwam je op de hoogte van deze film? Werd de film bekeken in de bioscoop of heb je je toevlucht moeten nemen tot een video of dvd?  Geef dan aan waarom.

In je kunstdossier moet je hier toegangkaarten, folders, recensies van de activiteit, foto's en dergelijke toevoegen.

Voor het beantwoorden van de volgende kijkvragen raadpleeg je een kijkwijzer film.

 1.- Wat zie je: fictie/non-fictie?

 2.-Wat zie je? Welke filmtechnieken vallen op? Kies meer dan een optie.

3.- Wat zie je? Wat is de verhouding tussen story en plot?

4.- Wat ervaar je: hoe wordt de film vertoond?(Wat is het effect?)

 5.-Wat hoor je? Welke rol speelt de muziek in de film?

6.-Inhoud: tot welk genre hoort de film?

7.-Inhoud: waar ligt de nadruk van het verhaal?

8.- Inhoud: wat speelt een grote rol bij het maken van de film?

9.- Betekenis: wat denk je dat de betekenis van de film is?

 

B. Het weergeven van je ervaring .Geef weer wat je voelde, dacht en meemaakte tijdens het lezen, kijken of luisteren. Wat had het kunstwerk of de voorstelling jou te zeggen? Welke emoties maakte het bij je los? Denk aan positieve én negatieve kanten.

 

C. Je eigen ervaring verbinden aan het kunstwerk. Breng accenten aan in de totaalindruk: welke passages, of onderdelen van het kunstwerk sprongen er voor jou uit? 


In je kunstdossier kun je hier als aanvulling (of vervanging van) op je tekst een aantal schetsen toevoegen. Het formaat mag echter niet groter zijn dan A4. Als het mogelijk is kan ook een fotoreportage het verslag hier aanvullen of zelfs vervangen. 

D. Verklaren van je culturele ervaring. Hoe komt het dat het kunstwerk juist déze emotie oproept? Het antwoord op deze vraag kan zowel met het kunstwerk als met jou te maken hebben.

Uit het bovenstaande kun je al opmaken, dat een belevingsverslag heel persoonlijk is. Het zijn jouw eigen woorden. Zijn de ervaringen negatief, (je vond het waardeloos!) dan schrijf je dat ook op! En worden er al te persoonlijke emoties opgeroepen, dan hou je die natuurlijk voor jezelf. Daar heeft niemand wat mee te maken.


Als je wilt kun je vragen of opmerkingen hier kwijt:

 
Print de Confirmation (bevestiging) uit en doe hem in je kunstdossier

 

Vaklokaal Digischool. Samenstelling  ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum. 

Samenstelling: Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) en Kees Zonneveld (docent muziek en ckv 1/2/3 aan Christelijke Scholengemeenschap te Buitenveldert. Amsterdam)