Deelnemende scholen: (Wereld) Literatuur-belevingsverslag voor CKV-1

CC Schaersvoorde/  SG Groenewald/  Dr.Nassau-college/  dr. F. H. de Bruijne lyceum/ Almende College/Koning Willem I College / Erfgooyers college in Huizen

Naam:
School en Klas: 
Jouw e-mail adres:  (als je geen e-mail adres hebt, niets invullen)
School/docent(e) Maak een keuze
Titel en schrijver van het boek

Een literatuur-belevingsverslag kun je alleen maken als je het boek gelezen hebt en moet binnen 14 dagen na afloop verstuurd worden. Met sommige boeken mag je met je docent(e) een afspraak maken over de te lezen hoeveelheid. (bij bv een verzameling losse verhalen)

A.- Hoe of via wie/wat kwam je op de hoogte van dit boek? Geef een korte beschrijving van voor- en achterkant. Flaptekst aanwezig? 

In je kunstdossier moet je hier recensies en dergelijke toevoegen.

Voor het beantwoorden van de volgende vragen raadpleeg je de leeswijzer literatuur.

 1.- Werkwijze: welk vertelperspectief overheerst?

2.- Werkwijze: hoe gaat de schrijver om met vertelde tijd?

3.- Werkwijze: in welke stijl is het verhaaL geschreven? (Kies een of meer opties)

4.- Inhoud: uitgaand van het moment van verschijnen: wanneer speelt het verhaal?

5.-Inhoud: welke aandacht krijgen de karakters in het verhaal?

6.- Inhoud: in welke omgeving bevindt de hoofdpersoon zich?

7.- Inhoud: tot welk genre kun je het boek rekenen?

8.- Betekenis: Levert de titel een aanwijzing op voor de interpretatie?

9.- Betekenis: wat is de betekenis van het verhaal? (Kies één of meer opties)

 

B. Het weergeven van je ervaring .Geef weer wat je voelde, dacht en meemaakte tijdens het lezen, kijken of luisteren. Wat had het kunstwerk of de voorstelling jou te zeggen? Welke emoties maakte het bij je los? Denk aan positieve én negatieve kanten.

 

C. Je eigen ervaring verbinden aan het kunstwerk. Breng accenten aan in de totaalindruk: welke passages, of onderdelen van het kunstwerk sprongen er voor jou uit? 


D. Verklaren van je culturele ervaring. Hoe komt het dat het kunstwerk juist déze emotie oproept? Het antwoord op deze vraag kan zowel met het kunstwerk als met jou te maken hebben.

Uit het bovenstaande kun je al opmaken, dat een belevingsverslag heel persoonlijk is. Het zijn jouw eigen woorden. Zijn de ervaringen negatief, (je vond het waardeloos!) dan schrijf je dat ook op! En worden er al te persoonlijke emoties opgeroepen, dan hou je die natuurlijk voor jezelf. Daar heeft niemand wat mee te maken.

Als je wilt kun je vragen of opmerkingen hier kwijt:

 
Print de Confirmation (bevestiging) uit en doe hem in je kunstdossier

 

Vaklokaal Digischool. Samenstelling  ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum. 

Samenstelling: Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) en Kees Zonneveld (docent muziek en ckv 1/2/3 aan Christelijke Scholengemeenschap te Buitenveldert. Amsterdam)