Film: Elephant: 2 belevingsverslagen (Petra en Janine A5) |
A tale about high school violence that unfolds on an ordinary school day, inside an American high school, filled with schoolwork, football, gossip and socializing. For each of the students we meet, high school is a different experience: stimulating, friendly, traumatic, lonely, hard. |
Opdracht:
Belevingsverslag film voor het vak ckv 1
naam: Petra activiteit: Elephant omgeving: Ik had al wat over deze film gezien via de groenewaldsite, en Janine belde me op om te vragen of ik met haar mee wilde naar deze film. Ik heb Elephant in de bioscoop gezien, in filmhuis Lumiere in Maastricht. vraag1: De film is fictie, het is een speelfilm, maar de film is gebaseerd op een waargebeurde schietpartij, namelijk die op Columbine High School een paar jaar geleden. De film doet ook heel echt aan, het lijkt veel op een documentaire. Bepaalde onderdelen van de echt gebeurde schietpartij (en de voorbereidingen daarop) zijn in de film gebruikt, zoals de motieven van de twee daders en hun voorbereidingen. Het verhaal gaat als volgt: het is een gewone dag op een highschool ergens in de VS. De film volgt een aantal leerlingen door de gangen van de school en op het sportveld. Daar tussendoor zie je hoe twee jongens een schietpartij op de school plannen, en uiteindelijk zie je ook de schietpartij zelf. vraag2: De montage en het cameragebruik vallen vooral op. De shots zijn zeer lang, de camera blijft heel lang bij dezelfde persoon. Je ziet ook dezelfde gebeurtenis door de ogen van verschillende leerlingen. De camera volgt de leerling van achteren en soms ook van voren. Tussen de scenes met de verschillende personen zie je een zwart vlak met daarop de naam van de betreffende persoon/ personen. Je ziet bijna altijd de rug of het gezicht van de leerling die gevolgd wordt, maar soms draait de camera weg en laat iets anders zien, of hij laat een geheel zien, zoals jongens die op een sportveld rugby spelen. vraag3: plot maakt story spannend en er zijn flashbacks/flashforwards. Je ziet eerst nog niets van de op handen zijnde schietpartij, maar op een gegeven moment ziet een van de gevolgde personen, John, de twee schutters naar de school komen in legerkleding en met weekendtassen bij zich. Hij vraagt wat ze gaan doen, ze zeggen dat hij weg moet gaan, dat er iets ergs gaat gebeuren. Dan gaat de camera weer naar een andere leerling. Je zit dus al in spanning: wat gaat er gebeuren? wanneer gebeurt het? Daarna komen er flashbacks van de voorbereidingen van de jongens die worden afgewisseld met het heden, weer leerlingen die met de dagelijkse gang van zaken bezig zijn. Ze weten nog niet wat er gaat gebeuren. Daarna zie je de twee daders weer, ze gaan de school in, verstoppen zich in een leeg lokaal en halen hun wapens tevoorschijn. Dan komt het hoogtepunt waar de film naartoe werkt: de schietpartij zelf. vraag4: klassieke bioscoopsituatie, er is een groot scherm en het geluid is harder dan dat je thuis de film op tv ziet. vraag5: Geen, weinig of onopvallende muziek. De enige echte muziek die in de film voorkomt is het pianostuk Fur Elise van Bach. Alex, een van de daders, speelt dit stuk op zijn piano en later in de film komt het weer terug. De andere `muziek` die in Elephant voorkomt zijn schoolgeluiden en natuurgeluiden, als Elias door het park loopt. De schoolgeluiden zijn belangrijk in de film, het versterkt het effect van de leerlingen die door de school gevolgd worden. vraag6: (docu)drama vraag7: De nadruk ligt op een combinatie van de story en de thematiek. De gebeurtenissen zijn belangrijk, maar ook de motieven van de twee schutters. vraag8: De filmmaker (auteursfilm). Er wordt duidelijk gemeld dat deze film is geregisseerd door Gus van Sandt. De acteurs in Elephant zijn allemaal onervaren en er is geen eerder uitgebrachte film, dus dat speelt geen grote rol. vraag9: De film bevat een morele boodschap en het roept emoties op. Omdat er in de VS al zoveel geschreven en gezegd is over de moorden op Columbine, heeft iedereen wel een mening over deze film. Ik denk dat de regisseur de kijkers duidelijk heeft willen maken hoe zoŽn schietpartij heeft kunnen gebeuren, wat de motieven van de schutters waarschijnljk waren en dat de gebeurtenis vooral uit angst voorkwam. De film roept zeker emoties op omdat er geweld in voorkomt, dat veel mensen kan aangrijpen. Ook de manier van filmen en de spanningsopbouw roept emoties op. ervaring: Ik zat op een gegeven moment echt op het puntje van mijn stoel. Ik vind de film heel knap gemaakt, het werkt echt naar de climax toe. Je had steeds in je achterhoofd: dadelijk kan het gebeuren, dadelijk komen ze binnen en gaan ze schieten en kunnen deze leerlingen worden neergeschoten. Ik leefde me helemaal in, ik leefde helemaal mee met de acteurs. Op een gegeven moment leek het wel een documentaire, zo echt leek de film. Een negatief aspect van de film vond ik dat er niet zo veel tijd werd besteed aan het uitdiepen van de karakters van de twee daders. Van de andere leerlingen had je het gevoel dat je ze al een beetje kende, maar de twee schutters bleven `flat characters`. accenten: De voorbereidingen van Alex en Eric, hoe ze alles plannen en bijvoor- beeld wapens bestellen en bommen maken. Omdat je je eigenlijk niet kan voorstellen dat iemand zoiets kan doen, zo serieus kan bedenken hoe hij zijn medeleerlingen en leraren gaat vermoorden. Ook de scene dat de Alex en Eric de bieb binnenkomen en beginnen te schieten, en dat Elias voordat hij doodgaat nog een foto van hen maakt. verklaring: Door de spanningsopbouw komt de schietpartij erg hard aan, daardoor kan dat emoties oproepen. Door de leerlingen te volgen bij hun dagelijkse bezigheden en daar tussenin de vorderingen van Alex en Eric te laten zien komt er steeds meer spanning in de film. Ik vond Elephant een hele mooie film, ook omdat de acteurs zo onervaren waren, daardoor zag alles heel natuurlijk en geloofwaardig uit. Je ging bijna geloven dat het een documentaire was in plaats van een fictieve film. opmerkingen: submit: Versturen |
Opdracht:
Belevingsverslag film voor het vak ckv 1
naam: Janine activiteit: Elephant omgeving: Toen ik in de vergaderweek op internet aan het surfen was op de groenewaldsite, kwam ik de film 'Elephant' tegen als optie om te gebruiken als culturele activiteit. Nadat ik de beschrijving van de film had gelezen, was ik helemaal weg van de film, zoals ik al heb uitgelegd in mijn voorbereidingsverslag. Ik heb hierna een vriendin van mij opgebeld en haar uitgelegd waar de film over ging. Haar leek deze film ook leuk en dus zijn we op 9 april naar de bioscoop Lumiere in Maastricht gegaan, om 'Elephant' te bekijken. vraag1: De film is fictie, maar het verhaal van 'Elephant' is gebaseerd op een schiet- partij op een middelbare school in Columbine, waarbij twee leerlingen twaalf medeleerlingen en een leraar hebben doodgeschoten. De film speelt deze gebeurtenis na. De film laat een aantal leerlingen en hun leven van alledag zien op de dag dat de schietpartij gaat plaatsvinden en daarna volgt de schietpartij. De leerlingen die worden gevolgd, zijn onder andere de twee daders en een aantal van de leerlingen die omkomen bij de schietpartij. vraag2: Het cameragebruik/standpunt is een filmtechniek die opvalt. Het cameragebruik is niet stabiel en er wordt telkens een persoon of een bepaald groepje gevolgd met de camera. Het lijkt net alsof de toeschouwer de camera is en vlak voor of achter deze persoon loopt en er dus zelf bij is. Ik had toen het gevoel alsof ik van iedere persoon die aan bod kwam in de film een klein stukje van zijn of haar alledaags leven mocht zien. Net alsof ik mee aan het gluren was. De montage is een andere filmtechniek die opvalt. In de film wordt namelijk gesprongen van de ene persoon en wat hij of zij aan het doen is, naar de andere persoon en wat hij of zij aan het doen is en weer terug naar de ene persoon. Ook krijg je een groepje personages zich samen bevindt, uit de ogen van alle personages apart de gebeurtenis, het gesprek te zien. De Mise-en-scene is de derde techniek die opvalt. Deze zit echter naar mijn mening verstopt. Soms worden er namelijk voorwerpen voor de camera geplaatst die een hint met zich mee brengen, over waarom de daders tot hun daad zijn gekomen. Dit komt onder andere voor wanneer er bij een van de daders in huis wordt gefilmd. Zijn kamer wordt dan door de camera bekeken en wat mij opvalt is datdeze jongen aan luxe goederen niks te kort komt. Je ziet namelijk een laptop, een televisie, een piano, nog een ander instrument, een hoop boeken en andere gadgets. De mise-en-scene is ook belangrijk wanneer de twee daders thuis een wapen laten bezorgen. Hierbij komt naat boven dat de ouders geen controle hebben over wat de jongens doen. Verder is er een scene waarin wordt uitgebeeld dat een van de daders wordt getreiterd en een scene waarin de daders met elkaar zoenen. vraag3: Het plot maakt de story spannend, doordat er telkens een ander personage wordt gevolgd. Je weet dus niet wanneer de schietpartij gaat beginnen. Verder volgt het plot niet helemaal chronologisch de story. Je krijgt namelijk beelden te zien van de dag voor de schietpartij bij een van de daders thuis. vraag4: Perta en ik hebben 'Elephant' bekeken in de bioscoop 'Lumiere' in Maastricht. De bioscoopzaal was redelijk aan de kleine kant vergeleken met bioscoopzalen in de bioscoop 'Foroxity'. Ik denk dat er ongeveer 40 mensen in de zaal pasten. De zaal was dan ook bijna helemaal vol. Het scherm best dichtbij en ik denk dat je hierdoor nog meer in de film getrokken wordt. vraag5: De muziek versterkt de inhoud van de film. Op bepaalde stukken in de film, wordt muziek van Beethoven gebruikt, op andere momenten is het doodsstil en soms wordt je overwelmt met schoolgeluiden. Ik denk dat het afwisselen van bovengenoemde drie, vooral de dramatische momenten extra aanduiden. vraag6: De film behoort absoluut bij het genre drama. Er worden in de film namelijk twaalf leerlingen en een docent doodgeschoten. vraag7: Ik denk dat de nadruk van het verhaal ligt op de boodschap. Zoals ik ookal in het voorbereidingsverslag heb aangehaald, is het de bedoeling van Van Sant geweest om de toeschouwer tijdens en na het kijken van de film zelf te laten nadenken over waarom zo'n schietpartij heeft plaatsgevonden en waar dit mee te maken heeft. Hij wil een discussie op gang brengen. vraag8: Naar mijn mening speelt de filmmaker een zekere rol bij het maken van deze film. In een van mijn bronnen staat de manier van het filmmaken van Van Sant uitgelegd. Zijn hoofdpersonen zijn bijna altijd jonge volwassen en het vellen van geen oordeel behoord ook tot de werkwijze van Van Sant. Op deze manier wordt de inhoud in een bepaalde mal gegoten. Hoofdzakelijk wordt de inhoud van de film echter bepaald door de schietpartij op Columbine in april 1999. Ook staat in een van de recensies dat de acteurs echte studenten zijn die hun eigen leven en problemen ook hebben kunnen verwerken in de film. vraag9: Deze film heeft absoluut een morele boodschap. Van Sant wil de toeschouwer namelijk aan het denken zetten over het geweld op scholen en wat de oorzaken hiervan zijn. Ook de titel wijst op een morele boodschap op zich. 'Elephant' betekend namelijk olifant en wijst naar een boedhistisch parabel. Blinden betasten een olifant en proberen te beschrijven hoe het dier er uitziet. Degene die de slurf heeft gevoeld, omschrijft een olifant als een slang. Degene die de poot voelt denkt dat het een boom is. En de derde die aan de staart trekt, denkt dat het een touw is. Dit laat zien dat mensen denken dat ze een oplossing voor een probleem hebben. In werkelijkheid zit het probleem veel ingewikkelder in elkaar en zijn er meerdere factoren die een rol spelen. Zo ook bij deze schietpartij. ervaring: Van deze film werd ik gewoon helemaal stil. Ook ving ik tijdens het kijken van de film steeds hints op, over wat kan leiden tot geweld op scholen. accenten: Ik denk dat het volgen van de leerlingen op zich het leukst was om te zien. Je kreeg een beeld van hun leven en dit was echt interessant. Je herkende enkele gebeurtenissen ook uit het werkelijke leven. Dat de ene dader de andere dader doodschiet is het verwarrenste gedeelte van de hele film en heeft mij ook in verwarring gebracht. verklaring: Deze film gaat over een middelbare school waar een schietpartij heeft plaatsgevonden. Zelf zit ik ook op een middelbare school en ik denk dat hierdoor de film mij zo aanspreek. Je hoort steeds meer over geweld op scholen en dit zet jezelf ook aan het denken over je eigen school en over hoe veilig en geborgen deze eigenlijk is. Ook ga je nadenken over hoe dit geweld kan ontstaan. opmerkingen: submit: Versturen |