Community CKV/CKV-1/2  2005- maart no 3extra

Community manager en Onderhoud vaklokaal CKV-1 Harry Baggen

In dit nummer: Persbericht avondvullend VPRO programma "Voor de klas" voor zondag 13 maart 2005.

"Voor de klas"

Op zondag 13 maart zoomt de VPRO in op één van de belangrijkste pijlers onder onze samenleving: het onderwijs. In een drie uur durende uitzending ligt de focus volledig op de leerkrachten van de basisschool en het middelbare onderwijs. Daarmee bestendigt de omroep zijn traditie van diepgravende televisie van de lange adem. Met nieuwsgierige blik en aandachtig oor laat de VPRO de onderwijzer en de leraar uitgebreid aan het woord. Hun dagelijkse praktijk en persoonlijke ervaringen staan centraal in Voor de klas.

De vorm van het programma is eenvoudig: de camera is gericht op de leerkrachten, niet op de leerlingen. Met hen wordt gesproken over onder meer ordeproblemen en agressief gedrag van leerlingen, het niveau van de Pabo opleidingen, de toegenomen massaliteit van vooral de middelbare scholen, verliefdheid tussen leerling en leraar, en last but not least de kwaliteit van het onderwijs. Sfeerfilmpjes over het maken van klassenfoto's omlijsten de interviews. Eindredacteur Jan van Friesland legt uit waarom hij voor deze invalshoek kiest. "Ik wilde niet het zoveelste portret van een school maken. Door diep en uitputtend te graven in de breinen van de onderwijzer en de leraar, ontstaat een scherp beeld van de wereld van het onderwijs. Juist door de vorm minimaal te houden, komt de inhoud maximaal tot zijn recht. En dat is nodig; het belang van het onderwijs kun je eigenlijk niet onderschatten. Opvallend is dat ondanks alle didactiek en regelgeving de onderwijzer het in principe voor een groot deel zelf allemaal moet uitzoeken. De meningen in onderwijsland lopen dan ook sterk uiteen."

Televisiemakers van de VPRO trokken kriskras door Nederland en interviewden leerkrachten van allerlei pluimage. Hun openhartigheid biedt een boeiend inzicht in de staat van het onderwijs in ons land.
Interviewster Djoeke Veeninga was verrast door de bevlogenheid die ze ontmoette: "De status van een leraar en zeker van een onderwijzer is al jaren aan inflatie onderhevig. Maar het blijken vaak echte idealisten. Uit de intensiteit van de gesprekken proef je hun passie voor het vak."

De avond toont het onderwijs in zijn volle breedte. Naast persoonlijk getinte verhalen over idealen, frustraties, ambities en falen, is er aandacht voor de praktijk. Leraren vertellen over hun favoriete truc om de aandacht vast te houden, over hun talent voor orde houden, over de intensiteit aan persoonlijke contacten met leerlingen, over de bijna onvermijdelijke burn-out. En over het klassieke strijdpunt in het onderwijs: sta je primair voor de klas om informatie over te dragen of is het ook je taak de kinderen op te voeden? Deze combinatie van persoonlijke en vakinhoudelijke verhalen maakt Voor de klas tot een intiem tijdsdocument.


Mieke Manders | VPRO Backstage | Telefoon (035) 67 12 384 | Telefax (035)
67 12 551 | kijk ook op backstage.vpro.nl

Voorafgaand aan Voor de klas zendt de VPRO de documentaire Etre et Avoir uit.

Etre et Avoir / Nicolas Philibert

Documentaire over een piepklein schooltje waarvan de dertien leerlingen, in leeftijd variërend van vier tot elf jaar, in één klas zitten. Al twintig jaar is Georges Lopez directeur, kleuterjuf, meester en gymleraar tegelijk. De school bevindt zich in een dorpje in het hart van de Auvergne, een landelijke en bergachtige streek in Frankrijk. Regisseur Philibert volgde de klas en meester van de strenge winter tot aan de zomervakantie. In deze tijden van mammoetscholen, leerfabrieken en overvolle klaslokalen is het een verademing om te zien dat het ook anders kan.

Nicolas Philibert wil met zijn documentaires vooral verhalen vertellen. Zijn films staan, zo vindt ook de maker, niet ver van fictie af, en Philibert noemt zichzelf dan ook liever filmmaker dan documentairemaker. Philibert was al een tijdje aan te piekeren over het maken van een film over leerprocessen bij kinderen. Tegelijkertijd liep hij rond met het idee voor een film over het platteland. Op natuurlijke wijze kwamen deze twee onderwerpen bij elkaar in het fraaie 'Etre et Avoir'. De wat traditionele manier van lesgeven van de leraar Lopez en de onbevangenheid van de kinderen werd op liefdevolle, humane wijze door Philibert gefilmd.

Harry  01-03-2005 14:40:19