Nieuwsbrief Community CKV-1

december 4-2002

Inhoud van dit nummer: we vervolgen onze reeks over de verslaglegging van de culturele activiteiten en we laten u kennismaken met een tijdschrift, dat in ckv kringen meer aandacht verdient: Tsjip/Letteren.

Community managers en Onderhoud vaklokaal CKV-1:Harry Baggen en Kees Zonneveld. Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) en Kees Zonneveld (docent muziek en ckv 1/2/3 aan Christelijke Scholengemeenschap te Buitenveldert. Amsterdam)

Aanmelden bij de nieuwe community CKV-2: doe het nu!    
Wie van de community-leden heeft een originele, werkbesparende en organisatorisch waterdichte oplossing voor de verslaglegging van de culturele activiteiten? Opsturen naar de community, zodat andere leden er hun voordeel mee kunnen doen. Hieronder weer een poging:
Verslaglegging van culturele activiteiten 4 

Uitgeverij LAMBO: een nieuwe ckv 1-methode. Deze methode (die DE MAP gaat heten) heeft als uitgangspunt niet kunst, maar de leerling en  maakt serieus werk van het ervaringsleren. 
De redactie van Tsjip/Letteren is op zoek naar uitbreiding van hun 'team' met een CKV docent

Anne-Mariken Raukema hoofdredacteur Tsjip/Letteren (p/a Stichting Lezen) Oxford House Nieuwezijds Voorburgwal 328 G 1012 RW Amsterdam T (0031) (0)20-6230566 F (0031)-(0)20-6240039 E amraukema@lezen.nl  www.lezen.nl

Een educatief project: schrijf een recensie!

De Stichting Opera Zuid heeft rond haar nieuwe productie La Cenerentola een educatief project ontwikkeld. Dit project is bedoeld voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs in het kader van het vak CKV-1. La Cenerentola is één van de negendertig opera's die de componist Gioacchino Rossini in een tijdsbestek van negentien jaar schreef. Sinds de eerste uitvoering op 25 januari 1817 in Rome is La Cenerentola uitgegroeid tot één van de bekendste werken van deze Italiaanse componist. Het libretto is gebaseerd op het verhaal van La Cendrillon van de Franse schrijver Charles Perrault en vertoont zeer sterke gelijkenissen met het sprookje Assepoester.  

Op de community-site van CKV-1 vindt u een 4-tal WORD documenten met informatie over dit educatieve project en de opera.

TSJIP/LETTEREN Jaargang 12, nummer 3, oktober 2002: thema CKV EN LEZEN

Abonnementen

Biblion Klantenservice Postbus 43026 2504 AA Den Haag tel. (070) 309 03 00 fax (070) 309 04 00 Bestellingen van abonnementen in Nederland per briefkaart of fax, onder vermelding van naam, adres, gewenst abonnement en bestelnummer, en voorzien van handtekening en datum. Abonnementen gaan in per eerstvolgend nummer. Opzeggen van abonnementen voor 1 oktober van het lopende jaar. Factuur per kalenderjaar. In België: Swets Blackwell nv, Eigenlostraat 21, 9100  Sint-Niklaas, tel. (037) 8o 62 62, fax (037) 8o 62 99. Abonnees van TsjipILetteren zijn automatisch begunstiger van de Stichting Promotie Literaire vorming.

TSJIP/LETTEREN tijdschrift voor literaire, culturele en kunstzinnige vorming. In de `Nieuwsbrieven CKV-1 aandacht voor een 2-tal artikelen (nummer 3 oktober 2002 met als thema CKV en lezen) uit dit tijdschrift. Hier het eerste: 

CKV in kaarslicht of het Echternachprincipe:

‘Dinsdag 7 oktober is de dag

Dat jij je 33ste verjaardag vieren mag.

Helaas zijn we dan niet bij elkaar,

Want ik zit hier – en jij bent dáár.

Sinds een paar dagen in een andere cel,

Gelukkig hang je geregeld aan de bel.

En je brieven blijven stromen.

Het is heerlijk om op bezoek te komen.

215 kilometer – nóg verder dan waar je eerst bivakkeerde,

maar dit is wat je wou – en wat jij dus probeerde.

Jij bent en blijft verzekerd van mijn liefde, steun en trouw

En op je verjaardag zeg ik alleen maar: “Kees, ik hou van jou.”’

Poëzie van het radioprogramma Candlelight, ook gedrukt verkrijgbaar. Ik citeer uit deeltje 19.

Voor mijn 5-atheneum had ik enkele Candlelight-gedichten gekopieerd. Ook wat poëzie van Nijhoff en Kopland, maar ik begon met de Candlelight-teksten. Eerst luisterden we naar een bandje, daarna werden de teksten uitgedeeld. De andere gedichten hield ik nog even in mijn tas. Daar zou ik wat later in de les mee komen als duidelijk zou zijn geworden wat een rubbish presentator Jan van Veen iedere dag in de aanbieding heeft. Maar wat ik als ‘serieus werk’ achter de hand had, kwam niet uit mijn tas, want de reactie van mijn leerlingen op de kaarslichtpoëzie gooide mijn didactische planning totaal overhoop. ‘Stom, onnozel, niks aan, sentimenteel,’ zo zouden ze waarschijnlijk oordelen, had ik tevoren bedacht. In een klassengesprek zou het ‘waarom’ van hun afkeur verhelderd kunnen worden: armoedig taalgebruik, zeer gezochte rijmen, geen vormkracht, alles rechttoe rechtaan. Hoeveel anders gingen Nijhoff en Kopland te werk.

Maar er was geen sprake van kritiek. Eerder een gevoel van opluchting en bevrijding: ‘Mijnheer, eindelijk eens gedichten waar niet zo moeilijk wordt gedaan, die je gewoon kunt volgen. Kunnen we dat niet wat vaker doen in de literatuurles?’ Ik stond in mijn didactische hemd, want ze vonden de kaarslichtgedichten prachtig. Een onthutsende ervaring, want waar was ik in al die voorafgaande lessen en in al die jaren feitelijk mee bezig geweest?

De puberteit is een periode van verzet tegen de vormgeving van de volwassen wereld. Geldt dat ook voor de vormgeving in de kunst? Bij het radioprogramma van Jan van Veen worden simpelweg emmers met gevoelens leeggestort. Niks gaat door de zeef van de vormgeving. Lijkt dat op de onverhulde vorm waarop pubers zich regelmatig uiten?

Ik denk dat we ondanks alles in het CKV-onderwijs de confrontatie met volwassen kunst niet moeten schuwen. Om door te groeien in hun latere leven moet er op school een kiem gelegd worden. Maar dat moet wel met respect voor wat ze echt vinden en voelen. Drie stappen vooruit en twee terug: het principe van de Echternachprocessie.

Column Jacques de Vroomen

Wat is uw mening over het bovenstaande? Benut onze discussie-mogelijkheid op ons forum CKV-1

Kennisnet

Kennisnet is vernieuwd. Daarnaast is een campagne voor docenten gestart. Wat het vernieuwde Kennisnet toevoegt aan uw dagelijkse lespraktijk, leest u op http://www.docentenplein.nl/vakinfo/kennisnet.htm . Ook treft u hier een overzicht van de ingangen van Kennisnet aan.

Vaklokaal en community CKV-2 van start.

Ook bij de nieuwe community CKV-2 is het mogelijk lid te worden: een nieuwsbrief CKV-2 ontvangt u dan ook maandelijks. Het vaklokaal ckv-2 is al ingericht met teksten, muziek (MP-3) afbeeldingen en video-fragmenten van alle 6 de onderwerpen. Er zijn bronteksten en opdrachten voor de leerling te vinden.

Overname tekst fragmenten Tsjip/Letteren met toestemming van redactie, waarvoor dank

Harry/Kees  26-11-2002 18:20:29