Nieuwsbrief
Community CKV-1
december 4-2002 |
|
Inhoud van dit nummer: we vervolgen onze reeks over de verslaglegging van de culturele activiteiten en we laten u kennismaken met een tijdschrift, dat in ckv kringen meer aandacht verdient: Tsjip/Letteren. | |
Community managers en Onderhoud vaklokaal CKV-1:Harry Baggen en Kees Zonneveld. Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) en Kees Zonneveld (docent muziek en ckv 1/2/3 aan Christelijke Scholengemeenschap te Buitenveldert. Amsterdam) |
|
Aanmelden bij de nieuwe community CKV-2: doe het nu! | |
Wie van de community-leden heeft een originele, werkbesparende en organisatorisch waterdichte oplossing voor de verslaglegging van de culturele activiteiten? Opsturen naar de community, zodat andere leden er hun voordeel mee kunnen doen. Hieronder weer een poging: | |
Verslaglegging van culturele activiteiten 4 | |
De redactie van Tsjip/Letteren is
op zoek naar uitbreiding van hun 'team'
met een CKV
docent
Anne-Mariken Raukema hoofdredacteur Tsjip/Letteren (p/a Stichting Lezen) Oxford House Nieuwezijds Voorburgwal 328 G 1012 RW Amsterdam T (0031) (0)20-6230566 F (0031)-(0)20-6240039 E amraukema@lezen.nl www.lezen.nl |
|
Een
educatief project: schrijf een recensie!
De
Stichting Opera Zuid
heeft rond haar nieuwe productie La Cenerentola een educatief
project ontwikkeld. Dit project is bedoeld voor de bovenbouw van het
voortgezet onderwijs in het kader van het vak CKV-1.
La
Cenerentola
is één van de negendertig opera's die de componist Gioacchino
Rossini in een tijdsbestek van negentien jaar schreef. Sinds de eerste
uitvoering op 25 januari 1817 in Rome is La Cenerentola
uitgegroeid tot één van de bekendste werken van deze Italiaanse
componist. Het libretto is gebaseerd op het verhaal van La
Cendrillon van de Franse schrijver Charles Perrault en vertoont
zeer sterke gelijkenissen met het
sprookje Assepoester. Op de community-site van CKV-1 vindt u een 4-tal WORD documenten met informatie over dit educatieve project en de opera. |
|
TSJIP/LETTEREN Jaargang 12, nummer 3, oktober 2002: thema CKV EN LEZEN Abonnementen Biblion Klantenservice Postbus 43026 2504 AA Den Haag tel. (070) 309 03 00 fax (070) 309 04 00 Bestellingen van abonnementen in Nederland per briefkaart of fax, onder vermelding van naam, adres, gewenst abonnement en bestelnummer, en voorzien van handtekening en datum. Abonnementen gaan in per eerstvolgend nummer. Opzeggen van abonnementen voor 1 oktober van het lopende jaar. Factuur per kalenderjaar. In België: Swets Blackwell nv, Eigenlostraat 21, 9100 Sint-Niklaas, tel. (037) 8o 62 62, fax (037) 8o 62 99. Abonnees van TsjipILetteren zijn automatisch begunstiger van de Stichting Promotie Literaire vorming. |
|
TSJIP/LETTEREN tijdschrift voor literaire, culturele en kunstzinnige
vorming. In de `Nieuwsbrieven CKV-1
aandacht voor een 2-tal artikelen (nummer 3 oktober 2002 met als thema
CKV en lezen) uit dit tijdschrift. Hier het eerste:
CKV in kaarslicht of
het Echternachprincipe ‘Dinsdag 7 oktober is de dag Dat jij je 33ste verjaardag vieren mag. Helaas zijn we dan niet bij elkaar, Want ik zit hier – en jij bent dáár. Sinds een paar dagen in een andere cel, Gelukkig hang je geregeld aan de bel. En je brieven blijven stromen. Het is heerlijk om op bezoek te komen. 215 kilometer – nóg verder dan waar je eerst bivakkeerde, maar dit is wat je wou – en wat jij dus probeerde. Jij bent en blijft verzekerd van mijn liefde, steun en trouw En op je verjaardag zeg ik alleen maar: “Kees, ik hou van jou.”’ Poëzie van het
radioprogramma Candlelight, ook gedrukt verkrijgbaar. Ik citeer uit deeltje 19. Voor mijn 5-atheneum
had ik enkele Candlelight-gedichten gekopieerd. Ook wat poëzie van
Nijhoff en Kopland, maar ik begon met de Candlelight-teksten. Eerst
luisterden we naar een bandje, daarna werden de teksten uitgedeeld. De
andere gedichten hield ik nog even in mijn tas. Daar zou ik wat later
in de les mee komen als duidelijk zou zijn geworden wat een rubbish
presentator Jan van Veen iedere dag in de aanbieding heeft. Maar
wat ik als ‘serieus werk’ achter de hand had, kwam niet uit mijn
tas, want de reactie van mijn leerlingen op de kaarslichtpoëzie
gooide mijn didactische planning totaal overhoop. ‘Stom, onnozel,
niks aan, sentimenteel,’ zo zouden ze waarschijnlijk oordelen, had
ik tevoren bedacht. In een klassengesprek zou het ‘waarom’ van hun
afkeur verhelderd kunnen worden: armoedig taalgebruik, zeer gezochte
rijmen, geen vormkracht, alles rechttoe rechtaan. Hoeveel anders
gingen Nijhoff en Kopland te werk. Maar er was geen
sprake van kritiek. Eerder een gevoel van opluchting en bevrijding:
‘Mijnheer, eindelijk eens gedichten waar niet zo moeilijk wordt
gedaan, die je gewoon kunt volgen. Kunnen we dat niet wat vaker doen
in de literatuurles?’ Ik stond in mijn didactische hemd, want ze
vonden de kaarslichtgedichten prachtig. Een onthutsende ervaring, want
waar was ik in al die voorafgaande lessen en in al die jaren feitelijk
mee bezig geweest? De puberteit is een periode van verzet tegen de vormgeving van de volwassen wereld. Geldt dat ook voor de vormgeving in de kunst? Bij het radioprogramma van Jan van Veen worden simpelweg emmers met gevoelens leeggestort. Niks gaat door de zeef van de vormgeving. Lijkt dat op de onverhulde vorm waarop pubers zich regelmatig uiten? Ik denk dat we ondanks alles in het CKV-onderwijs de confrontatie met volwassen kunst niet moeten schuwen. Om door te groeien in hun latere leven moet er op school een kiem gelegd worden. Maar dat moet wel met respect voor wat ze echt vinden en voelen. Drie stappen vooruit en twee terug: het principe van de Echternachprocessie. Column Wat is uw mening over het bovenstaande? Benut onze discussie-mogelijkheid op ons forum CKV-1 |
|
Kennisnet Kennisnet
is vernieuwd. Daarnaast is een
campagne voor docenten gestart. Wat
het vernieuwde Kennisnet toevoegt aan uw dagelijkse lespraktijk, leest
u op http://www.docentenplein.nl/vakinfo/kennisnet.htm
. Ook treft u hier een
overzicht van de ingangen van Kennisnet aan. |
|
Vaklokaal en community CKV-2 van
start.
Ook bij de nieuwe community CKV-2 is het mogelijk lid te worden: een nieuwsbrief CKV-2 ontvangt u dan ook maandelijks. Het vaklokaal ckv-2 is al ingericht met teksten, muziek (MP-3) afbeeldingen en video-fragmenten van alle 6 de onderwerpen. Er zijn bronteksten en opdrachten voor de leerling te vinden. Overname tekst fragmenten Tsjip/Letteren met toestemming van redactie, waarvoor dank Harry/Kees 26-11-2002 18:20:29 |