Nieuwsbrief Community CKV/CKV-1

april 2003 No-04

Inhoud van dit nummer: Vanaf augustus 2003 wordt ckv ook in het vmbo een verplicht vak. De culturele wereld krijgt vanaf dat moment te maken met tienduizenden jongeren uit het vmbo die culturele activiteiten moeten ondernemen. Vandaar dat deze nieuwsbrief uitsluitend hopelijk relevante links bevat om het vak in te voeren of de experimenten voort te zetten. Bekijk alleen al eens de leerlingenaantallen voortgezet onderwijs en ckv [Lees verder.................]

Community managers en Onderhoud vaklokaal CKV-1:Harry Baggen en Kees Zonneveld. Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) en Kees Zonneveld (docent muziek en ckv 1/2/3 aan Christelijke Scholengemeenschap te Buitenveldert. Amsterdam)

TIP: maak ook eens een collega opmerkzaam op het bestaan van de community ckv/ckv 1. Stuur bijvoorbeeld deze nieuwsbrief eens door!

Al geruime tijd werken scholen voor voortgezet onderwijs Pius X te Almelo, Twickel sg. in Hengelo en Sg. Canisius te Almelo samen aan een project voor CKV-VMBO. Dit project wordt ondersteund door het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling te Enschede), Het Orkest van het Oosten (Walter Fennis) en de Hogeschool Enschede (website).

Doel van het project: ontwikkelen van lesmateriaal om leerlingen voor te bereiden op deelname aan een culturele activiteit. De leerlingen kunnen bij deze voorbereiding gebruik maken van een speciaal voor het VMBO ontwikkelde website genaamd 'De digitale blokkendoos'.[Lees verder..............]
Voorjaar 2003 organiseert Cultuurnetwerk Nederland zes bijeenkomsten over ckv-vmbo voor medewerkers van culturele instellingen. Tijdens deze middagen staan het overdragen van informatie over het vak CKV-vmbo en de vmbo-leerlingen én het uitwisselen van -zowel positieve als negatieve- ervaringen met deze nieuwe doelgroep centraal. [Lees verder.......................]
Museum bezoek

Speciaal voor het VMBO hebben het Legermuseum en het Techniek Museum Delft materiaal ontwikkeld voor het vak CKV, passend bij lesmethodes als Full Color en Palet. Dit materiaal is ontwikkeld op verzoek van en in samenspraak met Delftse docenten, verenigd in een netwerk voor CKV via de Vrije Academie Delft. [Lees verder...........]

Het lesmateriaal van beide musea is vergelijkbaar en bestaat uit een algemene kennismaking met musea, aan de hand waarvan het museumbezoek kan worden voorbereid. Hierbij zijn verschillende opdrachtbladen gemaakt en een workshop. Het materiaal van het Legermuseum staat op de site www.legermuseum.nl als onderdeel van ‘voortgezet onderwijs’. Het materiaal van het Techniek Museum Delft staat op de site www.museum.tudelft.nl op de pagina CKV.

Methoden CKV vmbo: een vergelijking
Met de invoering van het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming voor het vmbo zijn door verschillende uitgevers lesmethoden op de markt gebracht. Op welke wijze geven deze methoden invulling aan dit jonge vak? Evenals CKV1 in havo en vwo is dit vak bijzonder omdat leerlingen uit het klaslokaal naar buiten, naar de culturele omgeving gaan om kennis van kunst- en cultuur te nemen. Deze wezenlijk andere inhoud van een schoolvak stelt specifieke en nieuwe eisen aan een lesmethode. Voor het vmbo geldt bovendien nog meer dan in het havo en vwo dat kunst en cultuur voor de leerling een bijzonder en vaak onbekend terrein is. Hoe hebben de methoden hierop een antwoord gegeven? Maar ook voor de leerkracht betekent CKV vaak andere, geheel nieuwe activiteiten. Op welke wijze ondersteunt de methode de docent en biedt de methode een richtsnoer voor de indeling en uitvoering van het nieuwe vak? [Lees verder..............]
"Geliefde" culturele activiteiten en werkvormen van ckv-vmbo leerlingen.
In het vervolgproject ckv-vmbo worden 30 voorbeeldprojecten ontwikkeld. De wijze waarop dit is gebeurd op vijf plekken in het land, welke keuzes gemaakt zijn door de school en de kunstinstellingen binnen de ontwikkelde methodiek Full color, eventuele valkuilen en de uiteindelijke vorm van de activiteiten is vanaf medio december 2002 te vinden op de site http://vmbo.cultuurenschool.net In deze paper vindt u de resultaten van een eerste analyse op het soort (ontwikkelde en ondernomen) activiteiten en de daarbij meest geschikte werkvormen. [Lees verder...............]
Stappenplan CKV-vmbo
Kern van CKV-vmbo zijn vier culturele activiteiten en het kunstdossier. Leerlingen ondernemen vier activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en doen daarvan verslag - in woord, beeld, geluid en/of beweging - in het kunstdossier. Dat kunstdossier vormt het uitgangspunt voor het schoolexamen.[Lees verder...............]
CKV in 3 vmbo: kijkwijzers 
http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/LEERLINVERSIE.htm

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/Kijkwijzer%20architectuur.doc

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/Kijkwijzer%20beeldhouwkunst.doc

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/Kijkwijzer%20ceramiek.doc

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/Kijkwijzer%20film.doc

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/Kijkwijzer%20fotografie.doc

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/kijkwijzer%20toneel.doc

http://home.wanadoo.nl/wanders4/klas3vmbo/Kijkwijzer%20muziek.do

STICHTING KUNSTZINNIGE VORMING ROTTERDAM

De SKVR vervult een brugfunctie tussen scholen en culturele instellingen. In dit verband organiseert de SKVR meerdere netwerken: een CKV/VMBO netwerk, een CKV1 netwerk, CKV2/3 netwerk en een MBO netwerk. In deze overleggen staat uitwisseling van informatie tussen de scholen onderling en tussen de scholen en culturele instellingen centraal, met als doel de cultuurparticipatie van de scholen te verhogen en de samenwerking te stimuleren. Wilt u meer informatie over deze netwerken, of wilt u deelnemen aan een netwerk, neem dan contact op met Patty Jacobs, hoofd afdeling voortgezet onderwijs, e-mail: p.jacobs@skvr.nl of tel : 436 13 66.[Lees verder...............]

Vaklokaal en community CKV-2.

Ook bij de community CKV-2 is het mogelijk lid te worden: een nieuwsbrief CKV-2 ontvangt u dan ook maandelijks. Het vaklokaal ckv-2 is al ingericht met teksten, muziek (MP-3) afbeeldingen en video-fragmenten van alle 6 de onderwerpen. Er zijn bronteksten en opdrachten voor de leerling te vinden.

Harry/Kees  31-03-2003 08:58:40