Community CKV 1/2  2005-juni/juli no 6

Community manager en Onderhoud vaklokaal CKV-2Harry Baggen

In dit nummer: het maandblad TM, audio-visueel, Charlie Chaplin, TIN, Neon, School TV, tehatex 2006 en Oehahoehaah!
TM
TM is een tien maal per jaar verschijnend tijdschrift over theater, muziek en dans. Maandelijks worden voorstellingen, makers en belangrijke gebeurtenissen belicht en bijgehouden op het gebied van theater, jeugdtheater, dans, mime, opera, muziektheater, cabaret en musical. Ook besteedt TM voortdurend aandacht aan de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van kunst- en cultuurbeleid. Verder ruimschoots aandacht voor boeken, nieuws, personalia en de première- en activiteitenagenda. [link www.theatermaker.nl ] CKV-docenten betalen slechts 37,50 Euro voor een jaarabonnement. Hierbij een tweetal artikelen uit het mei-nummer, die u een idee geven van de inhoud: 

[Schrik de ouderen af

[Ik wil mensen raken in hun hart]

Audio-visueel materiaal: Wat een drama!
Naast het materiaal, dat de methodemaker ter beschikking stelt, vult iedere docent zijn voorraad aan door driftig te "tapen" van de publieke omroepen. Beeldende kunst, film, muziek en dans is geen probleem. Maar volgens mij hebben de omroepen een gruwelijke hekel aan drama! En docenten dus te weinig materiaal om dat onderdeel in hun lessen ook aantrekkelijk en aanschouwelijk aan te bieden. De uitslag van onze mini-enquette spreekt dan ook voor zichzelf. 

We stelden de volgende vragen: (aan 692 docenten)

  • behoefte aan materiaal als voorbereiding op een culturele activiteit bij ckv, ckv-1
  • behoefte aan materiaal bij het onderdeel "kennis van kunst en cultuur" bij ckv, ckv-1 en ckv-2
  • er is geen behoefte aan nog meer; voldoende materiaal voorhanden.
  • welke vorm heeft uw voorkeur? internet/vhs/dvd?

[Bekijk de uitslag] (Alleen reacties van 12/13 juni 2005)

Maar niemand heeft de oplossing! Auteursrechten aan de ene kant doen iedere poging stranden, aan de andere kant moet ieder theatergezelschap videomateriaal in de kast hebben liggen! 

Een enkeling geeft een wat uitgebreider antwoord. Deze willen we u niet onthouden:

Reactie John Arnold (uitgever kunstvakken ThiemeMeulenhoff):

Vanuit de Palet-hoek wellicht goed om nog eens een geluid te laten horen, zeker in het licht van deze vragen. Niet voor wat betreft CKV2, maar wel vanuit CKV1-optiek. En daar sluit de eerste vraag m.i. meer bij aan.
 
Juist vanuit de behoefte aan disciplinegericht materiaal én bijpassend av-materiaal zijn er bij ThiemeMeulenhoff onder de titel Palet Mono 4 disciplinegerichte katernen uitgebracht waarbij er altijd ook een av-component beschikbaar is. In twee varianten: op dvd en op video. Om optimaal gebruiksgemak te bieden is er daarbij gekozen voor die kunstvormen die wat materiaal betreft meer moeite geven: film, dans, theater, muziek. Op elk van deze terreinen is (onder meer voor een goede av-ondersteuning) samenwerking gezocht met partijen die op dit terrein veel toegevoegde waarde konden garanderen: het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF), Joop van den Ende en Dits TV (theater), de Rock Academie in Tilburg en de verschillende dansgezelschappen in Nederland. Er is een directe link tussen leerlingmateriaal en video of dvd, maar uiteraard zijn de av-componenten ook los verkrijgbaar. Geen panacee voor CKV2, wel motiverend materiaal om leerlingen geïnteresseerd te krijgen.
PS Graag enig begrip voor het feit dat al het materiaal in onze uitgaven auteursrechtelijk beschermd is. Het kost ons goudgeld om dat netjes af te handelen. De verkoopprijzen van deze av-uitingen liggen onder het kostenniveau. Het zou wel zeer ongepast zijn als dit materiaal via internet zou worden verspreid zonder dat de rechten daarvoor op gepaste wijze zijn geregeld.

Voor de dvd bij Palet Mono Theater ging de begroting boven de € 100.000 uit. Zonder forse bijdrage van Joop van den Ende en de VSB was het nooit van de grond gekomen. En wil ik bestaand materiaal van de publieke omroep gebruiken bij mijn educatieve materiaal dan betaal ik nog steeds ca. € 5 per seconde. Terwijl alles en iedereen er alvoor betaald is geweest (producent, maker, omroep) via ons eigen belastinggeld! Hoe krom kan het zijn.

Rijd ik als uitgever een scheve schaats op dit terrein dan ga ik zeker voor de bijl en krijg ik onmiddellijk een verbod op de exploitatie van het betreffende product. Zodat ik ook andere gemaakte kosten niet terug kan verdienen. Auteursrecht is nu eenmaal een verbodsrecht en de risico's daarmee erg hoog. Voor het ontwikkelen van een methode zit je als snel boven een miljoen. Met de huidige snelheid aan onderwijsveranderingen geeft dat nauwelijks de tijd om die investering rendabel te maken. Het is net als bij de bakker: als men je brood niet koopt, houdt het op.

De dvd/video van Palet Mono over theater
1:         Korte film ‘Theater: genres en soorten’
Opdracht 4: Cabaret, net even anders
(Cabaretfragmenten van Hans Teeuwen, Brigitte Kaandorp en Raoul Heertje)
Opdracht 5: Cabaret of toneel?
(Fragment uit Lenny Bruce / Noord Nederlands Toneel)
Opdracht 6: Wat je ook speelt, het kan overal
(Oerol-festival, Terschelling)

2:         Korte film ‘Theaterprofessionals’
Opdracht 8: Geluid
(Fragment uit Knuckles / Alex d’ Electrique)
Opdracht 9: Toneelbeeld
(Fragmenten uit Srebrenica / Toneelgroep Amsterdam, Tantalus / Toneelgroep De Appel, Proust 2 / ro theater)

3:         Korte film ‘The making of’
Opdracht 12: Hoe regisseer je een voorstelling?
(Met regisseurs Theu Boermans, Gerardjan Rijnders, Johan Simons en Eddy Habbema)
Opdracht 14: Hoe speel je de tekst?
(Driemaal dezelfde scène uit Freule Julie, van Strindberg)
Opdracht 15: Hoe spelen acteurs een emotie?
(Met: Gijs Scholten van Aschat, Vincent Croiset en Sacha Bulthuis)
Opdracht 16: Een emotioneel conflict
(Scène uit Dood van een handelsreiziger, van Arthur Miller)
Opdracht 17: Je zegt niet wat je denkt
(Scène uit Glazen Speelgoed, van Tenessee Williams)

4:         Korte film ‘Verhaal en middelen’
Opdracht 20: Eén stuk, drie interpretaties
(Scène uit Rome en Julia, door Huis aan de Amstel, Het Zuidelijk Toneel en onder regie van Dirk Tanghe)

5:         Korte film ‘Theater en samenleving’
Opdracht 22: Toneel & engagement
(Fragment uit Srebrenica / Toneelgroep Amsterdam
Opdracht 23: Televisie of toneel?
(Scènes uit Onze Jeugd en Glazen Speelgoed, van Tenessee Williams)
Opdracht 24: Hoe ver kun je gaan?
(Cabaretfragment van Hans Teeuwen)

Over de andere dvd's/video's van Palet-mono zie http://www.palet-online.nl/palet2/ckv1mono.asp?pagkey=49912

Loek Zonneveld
Theaterfragmenten op video of dvd. Geschikt voor CKV-1, CKV-2 en CKV-3 drama.

Bestelformulier

Theaterland
www.theaterland.nl 
Audio-visueel materiaal: geen drama!!   KUNSTLICHT

  CKV1 SchoolTV programma’s voor havo/vwo

Een serie SchoolTVprogramma’s voor het vak CKV1 voor havo/vwo. Elk programma behandelt vanuit één discipline een cultureel en/of kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische achtergrond. Vanaf september herhaalt SchoolTV alle 20 programma’s uit de Kunstlicht serie! Zet uw videorecorder op scherp. Het begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min) De serie is gemaakt in samenwerking met de Citogroep.

De volgende elementen komen aan bod: het kunstwerk (wat of wie zie je?), de kunstenaar, de cultuurhistorische context (tijd en publiek) en de kijker (wat vond/vindt men ervan?).

De serie is gemakkelijk inzetbaar bij klassikaal-, individueel- of groepsonderwijs.

Kunstlicht 1 t/m 4

Programma 1 Danscombinatie We volgen de repetities van een dansvoorstelling. Wie is de maker: de kunstenaar, de choreografe of de dansers?

Programma 2 De ontmoeting Installaties zijn een relatief jonge kunstuiting. Ze zijn te relateren aan conceptuele kunst, performances, video- en computerkunst.

Programma 3 Kunstruimtes Een programma over de rol van de omgeving op de beleving van kunst.

Programma 4 Hiphop in de global village Deze cultuur van grootstedelijke getto’s is ontstaan onder jongeren die via muziek, beweging en graphics een vorm van expressie zochten.

Kunstlicht 5 t/m 8

Programma 5 Opera: veel gedoe over niks? We volgen de Nederlandse opera die werkt aan Beatrice en Benedict, gebaseerd op een verhaal van William Shakespeare.

Programma 6 Film: entertainment of statement? Aandacht voor de Hollywoodfilms en de films die in de filmhuizen te zien zijn.

Programma 7 Computer en kunst Het gebruik van de computer op dit moment in vele kunstvormen.

Programma 8 Het stedelijk landschap Almere, de kunstmatige naoorlogse ingepolderde nieuwe stad.

Internet

Op www.eigenwijzer.nl/kunstlicht  kunnen u en uw leerlingen aanvullend materiaal bij de serie vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en musea.

Uitzenddata 2005/2006 op Nederland 3

1            donderdag        8 september             10.30 uur

2            donderdag        8 september            10.45 uur

3            donderdag        8 september            11.00 uur

4            donderdag        8 september            11.15 uur

Elk programma duurt 15 minuten.

5            donderdag        15 september            10.30 uur

6            donderdag        15 september            10.45 uur

7            donderdag        15 september            11.00 uur

8            donderdag        15 september            11.15 uur

Elk programma duurt 15 minuten.

Attentie!

De vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor opnames op video of dvd. Totale uitzendduur per reeks van vier programma’s is 60 minuten.

Begeleidend materiaal

Kunstlicht 1 t/m 4

Handleiding met kopieerbare werkbladen Art.nr. S0780, prijs € 11,30

Koopvideo Art.nr. 6915, prijs € 34,03

Kunstlicht 5 t/m 8

Handleiding met kopieerbare werkbladen Art.nr. S1106, prijs € 10,39

Koopvideo Art.nr. 6937, prijs € 34,95

Het begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min)

Kunstlicht

Programma’s 9 t/m 12

In deze derde serie komen onderwerpen aan de orde die aansluiten bij de thematische benadering zoals die ook in de methodes aan bod komen. Ieder programma behandelt vanuit een discipline een cultureel en/of kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische achtergrond.

Programma 9 In de huid van de ander Een acteur speelt een rol. Om die geloofwaardig te maken moet hij in het karakter van iemand anders kruipen. Hoe doe je dat? We volgen de acteurs Fedja van Huet en Elise de Brauw.

Programma 10 In de mode Hoe wij gekleed gaan is voor de meeste mensen heel belangrijk. Vooral omdat kleding uitdrukt wie we zijn, bij welke groep we horen. In de modewereld zijn er ontwerpers die bedenken wat wij dragen. We volgens ontwerpers van het kledingmerk Gsus en de ontwerper Aiko Dinkla.

Programma 11 Zoeken naar woorden Wat beweegt iemand om te schrijven en hoe ga je dan te werk? In dit programma volgen we Janneke Jonkman, Mustafa Stitou en Hagar Peeters, drie jonge auteurs. Janneke Jonkman schreef het boek: Soms mis je me nooit. Mustafa Stitou is dichter. Hagar Peeters schrijft ook gedichten. Muziek is voor haar een belangrijke inspiratiebron.

Programma 12 Geïmproviseerde muziek Muziek had voor de Renaissance vooral een functie binnen de godsdienst. Men speelde binnen bepaalde muziekschema’s en improviseerde daarbij uit herinnering of gevoel. We volgen de musici van: Ensemble Zonder Afspraak Vooraf en de gitariste Corrie van Binsbergen.

Internet

De actualiteit van de programma’s en het begeleidend materiaal wordt versterkt door informatie via internet. Op www.eigenwijzer.nl/kunstlicht  kunnen u en uw leerlingen aanvullend materiaal bij de serie vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en musea.

Uitzenddata 2005/2006 op Nederland 3

9            donderdag        22 september            10.30 uur

10            donderdag        22 september            10.45 uur

11            donderdag        22 september            11.00 uur

12            donderdag        22 september            11.15 uur

Elk programma duurt 15 minuten.

Attentie!

De vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor opnames op video of dvd. Duur: 60 minuten.

Begeleidend materiaal

Handleiding met kopieerbare werkbladen

In de handleiding vormen vooral de domeinen kennis van kunst en cultuur, praktische activiteiten en reflectie belangrijke uitgangspunten. Bij iedere aflevering treft u een programmabeschrijving, kijkvragen en achtergrondinformatie aan. Veelsoortige vragen en opdrachten zijn op afzonderlijke pagina's afgedrukt en makkelijk te kopiëren. De programma’s en werkbladen bieden mogelijkheden tot een gevarieerde aanpak in tijd en diepgang variërend van 2 tot 7 studielasturen. Ook de antwoordsuggesties treft u in de handleiding aan. Verder is er een overzicht opgenomen dat aangeeft bij welke onderdelen van bestaande methodes de programma’s het beste aansluiten. Art.nr. 1162, prijs € 12,5

Koopvideo Art.nr. 6952, prijs € 34,95

Het begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min)

Kunstlicht

Programma’s 13 t/m 16

In deze serie komen onderwerpen aan de orde die aansluiten bij de thematische benadering zoals die ook in de lesmethodes aan bod komen. Ieder programma behandelt vanuit een andere discipline een cultureel en/of kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische achtergrond.

In elk programma komen de volgende elementen aan bod: het kunstwerk (wat of wie zie je?), de kunstenaar, de cultuurhistorische context (tijd en publiek) en de kijker (wat vond/vindt men ervan?) De serie is gemakkelijk inzetbaar bij klassikaal-, individueel- of groepsonderwijs en kan goed als bronnenmateriaal dienen.

Programma 13 Strips Prentenboeken met begeleidende teksten en later met de tekst verwerkt in tekeningen door middel van ballonnen leidden tot wat wij nu strips noemen. We volgen Hanco Kolk en Peter de Wit. Zij maken Gilles de Geus en de gagstrips Single en Sigmund. Peter van Dongen schrijft en tekent Rampokan Java, een avonturenstrip over de politionele acties in Indonesië. Hoe gaan ze te werk?

Programma 14 Voor de vorm Alles heeft een vorm; producten zijn ontworpen. Deze aflevering gaat over de vormgeving van auto’s. Drie derdejaars studenten van de Design Academy werken aan het ontwerp van een automerk voor een wedstrijd: een sportauto met de futuristische lijn van de 21e eeuw. John Körmeling is kunstenaar. Een auto is voor hem een kunstwerk waar je in kunt rijden.

Programma 15 Cabaret Hoe komt een voorstelling tot stand? Klaas van der Eerden, Zusjes Voogd en Roue Verveer vertellen hierover. Cabaretiers komen met hun persoonlijke ervaringen, reflecteren op hun eigen leven en raken daarmee universele thema’s die iedereen herkent. Hun middel is humor, waardoor schijnbaar onverenigbare denkbeelden in een flits samenvallen.

Internet

Op www.eigenwijzer.nl/kunstlicht  kunnen u en uw leerlingen aanvullend materiaal bij de serie vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en musea.

Uitzenddata 2005/2006 op Nederland 3

13            donderdag        29 september            10.30 uur

14            donderdag        29 september            10.45 uur

15            donderdag        29 september            11.00 uur

16            donderdag        29 september            11.15 uur

Elk programma duurt 15 minuten.

Attentie!

De vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor opnames op video of dvd. Totale uitzendduur is 60 minuten.

Begeleidend materiaal

Handleiding met kopieerbare werkbladen

In de handleiding vormen vooral de domeinen kennis van kunst en cultuur, praktische activiteiten en reflectie belangrijke uitgangspunten. Bij iedere aflevering treft u een programmabeschrijving, kijkvragen en achtergrondinformatie aan. Veelsoortige vragen en opdrachten zijn op afzonderlijke pagina's afgedrukt en makkelijk te kopiëren. De programma’s en werkbladen bieden mogelijkheden tot een gevarieerde aanpak in tijd en diepgang variërend van 2 tot 7 studielasturen. Ook de antwoordsuggesties treft u in de handleiding aan. Verder is er een overzicht opgenomen dat aangeeft bij welke onderdelen van bestaande methodes de programma’s het beste aansluiten. Art.nr. 1307, prijs € 12,75

Koopvideo Art.nr. 6980, prijs € 36,00

Het begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min)

Kunstlicht

Programma’s 17 t/m 20

Kunstlicht is een serie bronnenprogramma’s voor het vak CKV1. In elke reeks komen onderwerpen aan de orde die aansluiten op de thematische benadering zoals die in de methodes aan bod komt. Ieder programma behandelt vanuit een discipline een cultureel en/of kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische achtergrond.

De programma’s zijn documentair van karakter en bevatten elementen als het kunstwerk, de kunstenaar, de cultuurhistorische context en de kijker.

Programma 17 Kunst in de openbare ruimte Na de kunstacademie heeft Jeroen Jongeleen van de straat zijn podium gemaakt. Zijn ingrepen in de publieke ruimte zijn subtiel en vallen alleen de oplettende burger op.

Programma 18 Dans voor twee In dit programma gaan we op zoek naar de essentie en de passie van het paardansen. Om welke emoties gaat het en wat voor plaats neemt de dans in binnen een cultuur?

Programma 19 Locatietheater Bij locatietheater denken we aan voorstellingen in trams, onder bruggen, in een Rotterdams dok of gewoon op straat tussen het winkelend publiek. In het programma aandacht voor de theatergroepen Dogtroep en Vis-à-Vis.

Programma 20 Computergames Welke eisen worden gesteld aan computergames wat betreft vorm en inhoud en hebben zij een culturele betekenis? Wat maakt het leuk om uren stil achter je computer te zitten en alleen je duimen te bewegen?

Internet

Kunstlicht heeft een eigen site: www.eigenwijzer.nl/kunstlicht . Op deze pagina’s kunnen leerlingen en leerkrachten aanvullend materiaal bij de serie vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en musea.

Uitzenddata 2005/2006 op Nederland 3

17            donderdag        6 oktober 10.30 uur

18            donderdag        6 oktober 10.45 uur

19            donderdag        6 oktober 11.00 uur

20            donderdag        6 oktober 11.15 uur

Elk programma duurt 15 minuten.

Attentie!

De vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor opnames op video of dvd. Totale uitzendduur is 60 minuten.

Begeleidend materiaal

Handleiding met kopieerbare werkbladen

In de handleiding vormen vooral de domeinen kennis van kunst en cultuur, praktische activiteiten en reflectie belangrijke uitgangspunten. Bij iedere aflevering treft u een programmabeschrijving, kijkvragen en achtergrondinformatie aan. Veelsoortige vragen en opdrachten zijn op afzonderlijke pagina's afgedrukt en makkelijk te kopiëren. De programma’s en werkbladen bieden mogelijkheden tot een gevarieerde aanpak in tijd en diepgang variërend van 2 tot 7 studielasturen. Ook de antwoordsuggesties treft u in de handleiding aan. Verder is er een overzicht opgenomen dat aangeeft bij welke onderdelen van bestaande methodes de programma’s het beste aansluiten. Art.nr. 1366, prijs € 13,00

Het begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min)

Jan Beertens Digitaal Archief 

Als u ook het gevoel hebt, dat er vaak kostbare lestijd ckv 2 verloren gaat met het zoeken naar juist dat ene videofragment, dan is nu de redding nabij! Jan Beerten heeft een lijst gemaakt van zijn gedigitaliseerde videobestanden. Alles staat nu op dvd's en is gemakkelijker hanteerbaar door deze omzetting

[Lees verder]  [Je kunt Jan E-mailen]

Neon

Naast de serie Kunstlicht voor havo/vwo heeft Schooltv de serie Neon voor het vak CKV op het vmbo. “Vmbo-leerlingen vergen toch echt een andere aanpak en ander lesmateriaal. Zelf had ik onlangs veel succes met de afleveringen Neon van Schooltv,” aldus een docent in Bulletin Cultuur en School.

Iedere uitzending van 20 minuten is opgebouwd uit twee programma’s van 10 minuten, waarin steeds een kunstdiscipline wordt behandeld. Omdat CKV in het vmbo een verplicht vak is voor alle leerwegen, is gekozen voor een laagdrempelige aanpak. De programma’s zijn gemakkelijk inzetbaar voor klassikaal, groepsgewijs of individueel gebruik. Zet uw videorecorder op scherp. Het begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min). De serie is gemaakt in samenwerking met de Citogroep.

Programma 9

Muziek

Ritme is een van de belangrijkste onderdelen van muziek. Ritme is sinds de opkomst van de House en de interesse voor Wereldmuziek meer op de voorgrond gekomen. Maar hoe maak je een mooie beat?

Programma 10

Dans

Het verschil tussen sport en dans is eigenlijk niet zo heel erg groot en de esthetiek van de beweging neemt bij beiden een grote plaats in. In dit programma volgen we Edwin de Jonge van breakdance groep III Skill Squad en capoeiravechter Claudio Lemos.

Programma 11

Beeldende kunst

Kunstenaars gebruiken allerlei materialen. Soms zelfs door elkaar heen. Niet alleen bekend traditioneel materiaal zoals verf of marmer, maar ook baksteen of afval. Waarom kiest een kunstenaar voor dit materiaal? En hoe komt een beeld tot stand?

Programma 12

Toegepaste kunst

Lichaamsversieringen maken je mooier, geven status of meer karakter. Sommige lichaamsversieringen zijn extreem in hun uitdrukkingsvorm zoals een tatoeage of een piercing. Wat bezielt mensen die hun lichaam opvallend versieren?

Programma 13

Theater

Met theatrale middelen als decor, kleding, grime, belichting en muziek kan een theatermaker een voorstelling maken. Hoe zijn deze middelen toegepast bij de voorstelling Pygmalion van het RO theater? Op pad met decorontwerper Thomas Rupert.

Programma 14

Film en televisie

Om acteur te worden moest je vroeger naar de toneelschool. Sinds de opkomst van de soap zijn er meer manieren om acteur te worden. Er is nu een hele generatie acteurs die het acteren in de praktijk heeft geleerd. We volgen Jasmine Sendar en Karina Smulders.

Programma 15

Bouwkunst

Concrete Archined bestaat uit een team van twaalf mensen. Samen vormen, creëren en bedenken ze hun ontwerpen. Rob Wagenaar is binnenhuisarchitect en één van de oprichters van het bureau.

Programma 16

Fotografie

Soms zie je foto’s in kranten of tijdschriften die je even doen slikken. Mag je als fotograaf deze onderwerpen wel vastleggen? Hoe gaat een fotojournalist te werk? We volgen Marcel van den Bergh en Joel van Houdt.

Internet

Op www.eigenwijzer.nl/neon vinden u en uw leerlingen meer informatie. Door een deel van de stof via internet aan te bieden wordt de mogelijkheid geboden om leerlingen zelfstandig aan het werk te laten gaan: van het zoeken naar informatie op de sites van musea en culturele instellingen tot het verwerken ervan en communiceren erover. In de handleiding leest u hoe u de Schooltv-site Neon kunt inzetten.

Uitzenddata 2005/2006 op Nederland 3

9 en 10             woensdag        21 september                    11.00 uur

11 en 12            woensdag        28 september                    11.00 uur

13 en 14            woensdag        5 oktober             11.00 uur

15 en16            woensdag        12 oktober             11.00 uur

Elke uitzending duurt 20 minuten.

Attentie!

De programma’s 9 t/m 12 worden achter elkaar uitgezonden op donderdag 10 november om 10.50 uur. Duur: 40 minuten.

De programma’s 13 t/m 16 worden achter elkaar uitgezonden op donderdag 17 november om 10.50 uur. Duur: 40 minuten.

Begeleidend materiaal

Handleiding met kopieerbare werkbladen

In de docentenhandleiding sluiten we aan bij de eerder genoemde disciplines voor het vak CKV in het vmbo. Bij ieder programma (blok) hoort een programmabeschrijving, achtergrondinformatie, uiteenlopende vragen en opdrachten en praktische activiteiten. Het project is niet gebonden aan een bepaalde methode en kan dan ook gemakkelijk naast de verschillende CKV-methoden gebruikt worden. In de handleiding is een overzicht opgenomen bij welke onderdelen van bestaande leermethoden de programma’s het beste aansluiten.

Art.nr. 1408, prijs € 13,25

TIN en CKV-2
In aansluiting op de lesmethode History (Lambo) wordt op zes videobanden de ontwikkeling binnen theater en dans zichtbaar gemaakt. De videobanden sluiten aan op de kunsthistorische thema's binnen het vak CKV2, van 'Cultuur van de kerk' tot 'Massacultuur in de tweede helft van de 20ste eeuw'. 

De videobanden kunnen besteld worden middels dit formulier. Voor vragen kunt u terecht op telefoonnummer 020 551 33 05 of op mediatheek@tin.nl 

DVD en/of VHS speelfilms in relatie met de cultuur van de kerk.

Theaterinstituut Nederland heeft een huurvideo samengesteld met fragmenten van dans en toneel uit deze periode

Inhoudsopgave van de video over de cultuur van de kerk van het Theaterinstituut:

  • Fragment 1: stukken uit "Mariken van Nieumeghen" (een film van Jos Stelling uit 1974):
    - Mariken ontmoet Moenen
    - Moenen stookt mensen tegen elkaar op in een herberg
    - Gesprek tussen Moenen en Mariken
  • Fragment 2: twee stukken uit "Le jeu d’Adam, een twaalfde eeuws myteriespel" (Utrechtse Theater Initiatieven, 1988):
    - God schept de mens
    - Eva en Adam worden verleid en eten van de appel
  • Fragment 3: stuk uit "Wagenspel en straattoneel, openluchtmuseum Bokrijk" (BRT, 1989):
    - Clute van de Molenaar (Berk en Breem)
  • Fragment 4: stukken uit "The passion, The nativity en Doomsday / adapted from the English mysteryplays by Tony Harrison" (Limehouse Pictures, 1985)

De huurprijs bedraagt EUR 10,- en de uitleentermijn is 8 weken.
U kunt de band huren via mediatheek@tin.nl of tel. 020-5513300.

Het Passieverhaal 
Het Passieverhaal is een gedramatiseerde vertaling van de laatste dagen uit het leven van Jezus. Vanaf de opwekking uit de dood van Lazarus, via de luisterrijke intocht in Jeruzalem tot en met Zijn overlijden aan het kruis op Golgotha, nadat hij met Zijn leerlingen het Laatste Avondmaal had genuttigd. In het Passiespel volgen wij de emotionele en ingrijpende gebeurtenissen uit het leven van Jezus in die laatste dagen. De gebeurtenissen, die de Christenen gedenken in de periode tussen Palmzondag en Pasen. Meer informatie ivm CKV, reserveringen ed [Lees verder.......]

Naast een bezoek met uw leerlingen (CKV-2 en Culturele activiteit CKV-1) is er voor uw lessen CKV-2 een videoband en een cd beschikbaar.

  • Schriftelijk :
    • Passiespelen Tegelen  Marketing en Communicatie Postbus 3027 5930 AA Tegelen
    • E-mail : info@passiespelen.nl
  • Kosten video - inclusief verzendkosten/verpakking - : € 18,-
  • Kosten CD - inclusief verzendkosten/verpakking - :  € 9,50
  • Toezending geschiedt na bestelling en ontvangst van het verschuldigde bedrag op rekening : 10.54.19.249
Nieuw bij Massacultuur CKV-2: Oehahoehaah!
Wie is toch de superman, die leeuwen met de blote hand bedwingt, sneller zwemt dan krokodillen en als tijdverdrijf een partijtje worstelt met neushoorns? Wie duikt van rotsen die hoger zijn dan wolkenkrabbers en slingert van liaan naar liaan alsof hij alleen maar touwtjespringt? En van wie is de lievelingsuitdrukking: oehahoehaah! [Lees verder........]
Nieuw in het vaklokaal: Onderwerp tehatex vwo 2006
Het eindexamenonderwerp voor 2006 heeft als thema "De gedroomde wereld. Utopische ideeën in kunst en architectuur". Naast de bundel verkrijgbaar bij de klantenservice van het Cevo, schenkt ook het vaklokaal ckv-2 weer aandacht aan dit onderwerp. De onderwerpen van 2004 en 2005 zijn ook nog te vinden: erg geschikte theorie voor bijvoorbeeld CKV-3 beeldend. [Lees verder.......]

Link naar vwo 2005 en 2004 ook bereikbaar via het vaklokaal ckv-2. Geschikte theorie bij ckv-3 beeldend.

Harry  05-09-2005 21:39:17