Community CKV 1/2 2005-juni/juli no 6 Community manager en Onderhoud vaklokaal CKV-2: Harry Baggen |
|
In dit nummer: het maandblad TM, audio-visueel, Charlie Chaplin, TIN, Neon, School TV, tehatex 2006 en Oehahoehaah! | |
TM | |
TM is een tien maal per jaar verschijnend tijdschrift over theater, muziek en dans. Maandelijks worden voorstellingen, makers en belangrijke gebeurtenissen belicht en bijgehouden op het gebied van theater, jeugdtheater, dans, mime, opera, muziektheater, cabaret en musical. Ook besteedt TM voortdurend aandacht aan de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van kunst- en cultuurbeleid. Verder ruimschoots aandacht voor boeken, nieuws, personalia en de première- en activiteitenagenda. [link www.theatermaker.nl ] CKV-docenten betalen slechts 37,50 Euro voor een jaarabonnement. Hierbij een tweetal artikelen uit het mei-nummer, die u een idee geven van de inhoud: | |
Audio-visueel materiaal: Wat een drama! | |
Naast het materiaal, dat de methodemaker ter
beschikking stelt, vult iedere docent zijn voorraad aan door driftig te
"tapen" van de publieke omroepen. Beeldende kunst, film,
muziek en dans is geen probleem. Maar volgens mij hebben de omroepen een
gruwelijke hekel aan drama! En docenten dus te weinig materiaal om dat
onderdeel in hun lessen ook aantrekkelijk en aanschouwelijk aan te
bieden. De uitslag van onze mini-enquette spreekt dan ook voor zichzelf.
We stelden de volgende vragen: (aan 692 docenten)
[Bekijk de uitslag] (Alleen reacties van 12/13 juni 2005) Maar niemand heeft de oplossing! Auteursrechten aan de ene kant doen iedere poging stranden, aan de andere kant moet ieder theatergezelschap videomateriaal in de kast hebben liggen! Een enkeling geeft een wat uitgebreider antwoord. Deze willen we u niet onthouden: Reactie John Arnold (uitgever kunstvakken ThiemeMeulenhoff):
Vanuit
de Palet-hoek wellicht goed om nog eens een geluid te laten horen,
zeker in het licht van deze vragen. Niet voor wat betreft CKV2, maar
wel vanuit CKV1-optiek. En daar sluit de eerste vraag m.i. meer bij
aan.
Juist
vanuit de behoefte aan disciplinegericht materiaal én bijpassend
av-materiaal zijn er bij ThiemeMeulenhoff onder de titel Palet Mono
4 disciplinegerichte katernen uitgebracht waarbij er altijd ook een
av-component beschikbaar is. In twee varianten: op dvd en op video.
Om optimaal gebruiksgemak te bieden is er daarbij gekozen voor die
kunstvormen die wat materiaal betreft meer moeite geven: film, dans,
theater, muziek. Op elk van deze terreinen is (onder meer voor een
goede av-ondersteuning) samenwerking gezocht met partijen die op dit
terrein veel toegevoegde waarde konden garanderen: het Nederlands
Instituut voor Filmeducatie (NIF), Joop van den Ende en Dits TV
(theater), de Rock Academie in Tilburg en de verschillende
dansgezelschappen in Nederland. Er is een directe link tussen
leerlingmateriaal en video of dvd, maar uiteraard zijn de
av-componenten ook los verkrijgbaar. Geen
panacee voor CKV2, wel motiverend materiaal om leerlingen
geïnteresseerd te krijgen.
PS
Graag enig begrip voor het feit dat al het materiaal in onze
uitgaven auteursrechtelijk beschermd is. Het kost ons goudgeld om
dat netjes af te handelen. De verkoopprijzen van deze av-uitingen
liggen onder het kostenniveau. Het zou wel zeer ongepast zijn als
dit materiaal via internet zou worden verspreid zonder dat de
rechten daarvoor op gepaste wijze zijn geregeld.
Voor de dvd bij Palet Mono Theater ging de begroting boven de € 100.000 uit. Zonder forse bijdrage van Joop van den Ende en de VSB was het nooit van de grond gekomen. En wil ik bestaand materiaal van de publieke omroep gebruiken bij mijn educatieve materiaal dan betaal ik nog steeds ca. € 5 per seconde. Terwijl alles en iedereen er alvoor betaald is geweest (producent, maker, omroep) via ons eigen belastinggeld! Hoe krom kan het zijn. Rijd ik als uitgever een scheve schaats op dit terrein dan ga ik zeker voor de bijl en krijg ik onmiddellijk een verbod op de exploitatie van het betreffende product. Zodat ik ook andere gemaakte kosten niet terug kan verdienen. Auteursrecht is nu eenmaal een verbodsrecht en de risico's daarmee erg hoog. Voor het ontwikkelen van een methode zit je als snel boven een miljoen. Met de huidige snelheid aan onderwijsveranderingen geeft dat nauwelijks de tijd om die investering rendabel te maken. Het is net als bij de bakker: als men je brood niet koopt, houdt het op. |
|
De dvd/video van Palet Mono over theater | |
1: Korte film ‘Theater:
genres en soorten’
Opdracht 4: Cabaret, net even anders (Cabaretfragmenten van Hans Teeuwen, Brigitte Kaandorp en Raoul Heertje) Opdracht 5: Cabaret of toneel? (Fragment uit Lenny Bruce / Noord Nederlands Toneel) Opdracht 6: Wat je ook speelt, het kan overal (Oerol-festival, Terschelling)
2: Korte film
‘Theaterprofessionals’ 3: Korte
film ‘The making of’ 4: Korte film ‘Verhaal en
middelen’ 5: Korte film ‘Theater en
samenleving’ Over de andere dvd's/video's van Palet-mono zie http://www.palet-online.nl/palet2/ckv1mono.asp?pagkey=49912 |
|
Loek Zonneveld | |
Theaterfragmenten op video of dvd. Geschikt voor CKV-1, CKV-2 en CKV-3 drama. | |
Theaterland | |
www.theaterland.nl | |
Audio-visueel materiaal: geen drama!! KUNSTLICHT | |
Een
serie SchoolTVprogramma’s voor het vak CKV1 voor havo/vwo. Elk
programma behandelt vanuit één discipline een cultureel en/of
kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische
achtergrond. Vanaf september herhaalt SchoolTV alle 20 programma’s
uit de Kunstlicht serie! Zet uw videorecorder op scherp. Het
begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen
of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min) De serie is gemaakt in
samenwerking met de Citogroep. De
volgende elementen komen aan bod: het kunstwerk (wat of wie zie je?),
de kunstenaar, de cultuurhistorische context (tijd en publiek) en de
kijker (wat vond/vindt men ervan?). De
serie is gemakkelijk inzetbaar bij klassikaal-, individueel- of
groepsonderwijs. Kunstlicht
1 t/m 4
Programma
1 Programma
2 Programma
3 Programma
4 Kunstlicht
5 t/m 8
Programma
5 Programma
6 Programma
7 Programma
8 Internet Op
www.eigenwijzer.nl/kunstlicht
kunnen u en uw leerlingen aanvullend materiaal bij de serie
vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en
musea. Uitzenddata
2005/2006 op Nederland 3
1
donderdag
8 september 10.30
uur 2
donderdag
8 september 10.45
uur 3
donderdag
8 september 11.00
uur 4
donderdag
8 september 11.15
uur Elk
programma duurt 15 minuten. 5
donderdag
15 september 10.30
uur 6
donderdag
15 september 10.45
uur 7
donderdag
15 september 11.00
uur 8
donderdag
15 september 11.15
uur Elk
programma duurt 15 minuten. Attentie! De
vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor
opnames op video of dvd. Totale uitzendduur per reeks van vier
programma’s is 60 minuten. Kunstlicht
5 t/m 8 Het
begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen
of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min) Kunstlicht
Programma’s
9 t/m 12 In
deze derde serie komen onderwerpen aan de orde die aansluiten bij de
thematische benadering zoals die ook in de methodes aan bod komen.
Ieder programma behandelt vanuit een discipline een cultureel en/of
kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische
achtergrond. Programma
9 Programma
10 Programma
11 Programma
12 Internet De
actualiteit van de programma’s en het begeleidend materiaal wordt
versterkt door informatie via internet. Op www.eigenwijzer.nl/kunstlicht
kunnen u en uw leerlingen aanvullend materiaal bij de serie
vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en
musea. Uitzenddata
2005/2006 op Nederland 3
9
donderdag
22 september 10.30
uur 10
donderdag
22 september 10.45
uur 11
donderdag
22 september 11.00
uur 12
donderdag
22 september 11.15
uur Elk
programma duurt 15 minuten. Attentie! De
vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor
opnames op video of dvd. Duur: 60 minuten. Begeleidend
materiaal
Handleiding
met kopieerbare werkbladen In
de handleiding vormen vooral de domeinen kennis van kunst en cultuur,
praktische activiteiten en reflectie belangrijke uitgangspunten. Bij
iedere aflevering treft u een programmabeschrijving, kijkvragen en
achtergrondinformatie aan. Veelsoortige vragen en opdrachten zijn op
afzonderlijke pagina's afgedrukt en makkelijk te kopiëren. De
programma’s en werkbladen bieden mogelijkheden tot een gevarieerde
aanpak in tijd en diepgang variërend van 2 tot 7 studielasturen. Ook
de antwoordsuggesties treft u in de handleiding aan. Verder is er een
overzicht opgenomen dat aangeeft bij welke onderdelen van bestaande
methodes de programma’s het beste aansluiten. Koopvideo Het
begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen
of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min) Kunstlicht
Programma’s
13 t/m 16
In
deze serie komen onderwerpen aan de orde die aansluiten bij de
thematische benadering zoals die ook in de lesmethodes aan bod komen.
Ieder programma behandelt vanuit een andere discipline een cultureel
en/of kunstzinnig onderwerp en belicht daarvan ook de historische
achtergrond. In
elk programma komen de volgende elementen aan bod: het kunstwerk (wat
of wie zie je?), de kunstenaar, de cultuurhistorische context (tijd en
publiek) en de kijker (wat vond/vindt men ervan?) De serie is
gemakkelijk inzetbaar bij klassikaal-, individueel- of groepsonderwijs
en kan goed als bronnenmateriaal dienen. Programma
13 Programma
14 Programma
15 Internet Op
www.eigenwijzer.nl/kunstlicht
kunnen u en uw leerlingen aanvullend materiaal bij de serie
vinden en zijn links gelegd naar sites van culturele instellingen en
musea. Uitzenddata
2005/2006 op Nederland 3
13
donderdag
29 september 10.30
uur 14
donderdag
29 september 10.45
uur 15
donderdag
29 september 11.00
uur 16
donderdag
29 september 11.15
uur Elk
programma duurt 15 minuten. Attentie! De
vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor
opnames op video of dvd. Totale uitzendduur is 60 minuten. Begeleidend
materiaal
Handleiding
met kopieerbare werkbladen In
de handleiding vormen vooral de domeinen kennis van kunst en cultuur,
praktische activiteiten en reflectie belangrijke uitgangspunten. Bij
iedere aflevering treft u een programmabeschrijving, kijkvragen en
achtergrondinformatie aan. Veelsoortige vragen en opdrachten zijn op
afzonderlijke pagina's afgedrukt en makkelijk te kopiëren. De
programma’s en werkbladen bieden mogelijkheden tot een gevarieerde
aanpak in tijd en diepgang variërend van 2 tot 7 studielasturen. Ook
de antwoordsuggesties treft u in de handleiding aan. Verder is er een
overzicht opgenomen dat aangeeft bij welke onderdelen van bestaande
methodes de programma’s het beste aansluiten. Koopvideo Het
begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen
of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min) Kunstlicht
Programma’s
17 t/m 20 Kunstlicht
is een serie bronnenprogramma’s voor het vak CKV1. In elke reeks
komen onderwerpen aan de orde die aansluiten op de thematische
benadering zoals die in de methodes aan bod komt. Ieder programma
behandelt vanuit een discipline een cultureel en/of kunstzinnig
onderwerp en belicht daarvan ook de historische achtergrond. De
programma’s zijn documentair van karakter en bevatten elementen als
het kunstwerk, de kunstenaar, de cultuurhistorische context en de
kijker. Programma
17 Programma
19 Programma
20 Internet Kunstlicht
heeft een eigen site: www.eigenwijzer.nl/kunstlicht
. Op deze pagina’s kunnen leerlingen en leerkrachten aanvullend
materiaal bij de serie vinden en zijn links gelegd naar sites van
culturele instellingen en musea. Uitzenddata
2005/2006 op Nederland 3
17
donderdag
6 oktober 10.30 uur 18
donderdag
6 oktober 10.45 uur 19
donderdag
6 oktober 11.00 uur 20
donderdag
6 oktober 11.15 uur Elk
programma duurt 15 minuten. Attentie! De
vier programma’s worden achter elkaar uitgezonden. Handig voor
opnames op video of dvd. Totale uitzendduur is 60 minuten. Begeleidend
materiaal
Handleiding
met kopieerbare werkbladen In
de handleiding vormen vooral de domeinen kennis van kunst en cultuur,
praktische activiteiten en reflectie belangrijke uitgangspunten. Bij
iedere aflevering treft u een programmabeschrijving, kijkvragen en
achtergrondinformatie aan. Veelsoortige vragen en opdrachten zijn op
afzonderlijke pagina's afgedrukt en makkelijk te kopiëren. De
programma’s en werkbladen bieden mogelijkheden tot een gevarieerde
aanpak in tijd en diepgang variërend van 2 tot 7 studielasturen. Ook
de antwoordsuggesties treft u in de handleiding aan. Verder is er een
overzicht opgenomen dat aangeeft bij welke onderdelen van bestaande
methodes de programma’s het beste aansluiten. Het
begeleidend materiaal is te bestellen via www.schooltv.nl/bestellen
of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min) |
|
Jan Beertens Digitaal Archief | |
Als u ook het gevoel hebt, dat er vaak kostbare lestijd ckv 2 verloren gaat met het zoeken naar juist dat ene videofragment, dan is nu de redding nabij! Jan Beerten heeft een lijst gemaakt van zijn gedigitaliseerde videobestanden. Alles staat nu op dvd's en is gemakkelijker hanteerbaar door deze omzetting |
|
Neon | |
Naast de serie Kunstlicht voor havo/vwo heeft Schooltv de
serie Neon voor het vak CKV op het vmbo. “Vmbo-leerlingen vergen
toch echt een andere aanpak en ander lesmateriaal. Zelf had ik onlangs
veel succes met de afleveringen Neon van Schooltv,” aldus een
docent in Bulletin Cultuur en School. Iedere uitzending van 20
minuten is opgebouwd uit twee programma’s van 10 minuten, waarin
steeds een kunstdiscipline wordt behandeld. Omdat CKV in het vmbo een
verplicht vak is voor alle leerwegen, is gekozen voor een
laagdrempelige aanpak. De programma’s zijn gemakkelijk inzetbaar
voor klassikaal, groepsgewijs of individueel gebruik. Zet uw
videorecorder op scherp. Het begeleidend materiaal is te bestellen via
www.schooltv.nl/bestellen
of telefonisch via 0900-1344 (20ct/min). De serie is gemaakt in
samenwerking met de Citogroep. Programma 9
Muziek
Ritme is een van de belangrijkste onderdelen van muziek.
Ritme is sinds de opkomst van de House en de interesse voor
Wereldmuziek meer op de voorgrond gekomen. Maar hoe maak je een mooie
beat? Programma 10
Dans
Het verschil tussen sport en dans is eigenlijk niet zo heel
erg groot en de esthetiek van de beweging neemt bij beiden een grote
plaats in. In dit programma volgen we Edwin de Jonge van breakdance
groep III Skill Squad en capoeiravechter Claudio Lemos. Programma 11Beeldende kunst Kunstenaars gebruiken allerlei materialen. Soms zelfs door
elkaar heen. Niet alleen bekend traditioneel materiaal zoals verf of
marmer, maar ook baksteen of afval. Waarom kiest een kunstenaar voor
dit materiaal? En hoe komt een beeld tot stand? Programma 12
Toegepaste kunst
Lichaamsversieringen maken je mooier, geven status of meer
karakter. Sommige lichaamsversieringen zijn extreem in hun
uitdrukkingsvorm zoals een tatoeage of een piercing. Wat bezielt
mensen die hun lichaam opvallend versieren? Programma 13
Theater
Met theatrale middelen als decor,
kleding, grime, belichting en muziek kan een theatermaker een
voorstelling maken. Hoe zijn deze middelen toegepast bij de
voorstelling Pygmalion van het RO theater? Op pad met decorontwerper
Thomas Rupert. Programma 14
Film
en televisie
Om acteur te worden moest je vroeger
naar de toneelschool. Sinds de opkomst van de soap zijn er meer
manieren om acteur te worden. Er is nu een hele generatie acteurs die
het acteren in de praktijk heeft geleerd. We volgen Jasmine Sendar en
Karina Smulders. Programma 15Bouwkunst Concrete Archined bestaat
uit een team van twaalf mensen. Samen vormen, creëren en bedenken ze
hun ontwerpen. Rob Wagenaar is binnenhuisarchitect en één van de
oprichters van het bureau. Programma 16
Fotografie
Soms zie je foto’s in kranten of tijdschriften die je even
doen slikken. Mag je als fotograaf deze onderwerpen wel vastleggen?
Hoe gaat een fotojournalist te werk? We volgen Marcel van den Bergh en
Joel van Houdt. Internet Op www.eigenwijzer.nl/neon
vinden u en uw leerlingen meer informatie. Door een deel van de stof
via internet aan te bieden wordt de mogelijkheid geboden om leerlingen
zelfstandig aan het werk te laten gaan: van het zoeken naar informatie
op de sites van musea en culturele instellingen tot het verwerken
ervan en communiceren erover. In de handleiding leest u hoe u de
Schooltv-site Neon kunt inzetten. Uitzenddata 2005/2006 op Nederland 39 en 10
woensdag
21 september
11.00 uur 11 en 12
woensdag 28 september
11.00 uur 13 en 14
woensdag 5 oktober
11.00 uur 15 en16
woensdag 12 oktober
11.00 uur Elke uitzending duurt 20 minuten. Attentie! De programma’s 9 t/m 12 worden achter elkaar uitgezonden op
donderdag 10 november om 10.50 uur. Duur: 40 minuten. De programma’s 13 t/m 16 worden achter elkaar uitgezonden
op donderdag 17 november om 10.50 uur. Duur: 40 minuten. Begeleidend materiaal Handleiding met kopieerbare werkbladen
In de docentenhandleiding sluiten we aan bij de eerder
genoemde disciplines voor het vak CKV in het vmbo. Bij ieder programma
(blok) hoort een programmabeschrijving, achtergrondinformatie,
uiteenlopende vragen en opdrachten en praktische activiteiten. Het
project is niet gebonden aan een bepaalde methode en kan dan ook
gemakkelijk naast de verschillende CKV-methoden gebruikt worden. In de
handleiding is een overzicht opgenomen bij welke onderdelen van
bestaande leermethoden de programma’s het beste aansluiten. Art.nr. 1408, prijs € 13,25 |
|
TIN en CKV-2 | |
In aansluiting op de lesmethode History (Lambo) wordt
op zes videobanden de ontwikkeling binnen theater en dans zichtbaar
gemaakt. De videobanden sluiten aan op de kunsthistorische thema's
binnen het vak CKV2, van 'Cultuur van de kerk' tot 'Massacultuur in de
tweede helft van de 20ste eeuw'.
De videobanden kunnen besteld worden middels dit formulier. Voor vragen kunt u terecht op telefoonnummer 020 551 33 05 of op mediatheek@tin.nl DVD en/of VHS speelfilms in relatie met de cultuur van de kerk. Theaterinstituut Nederland heeft een huurvideo samengesteld met fragmenten van dans en toneel uit deze periode Inhoudsopgave van de video over de cultuur van de kerk van het Theaterinstituut:
De huurprijs bedraagt EUR 10,- en de
uitleentermijn is 8 weken. |
|
Het Passieverhaal | |
Het Passieverhaal is een gedramatiseerde
vertaling van de laatste dagen uit het leven van Jezus. Vanaf de
opwekking uit de dood van Lazarus, via de luisterrijke intocht in
Jeruzalem tot en met Zijn overlijden aan het kruis op Golgotha, nadat
hij met Zijn leerlingen het Laatste Avondmaal had genuttigd. In het
Passiespel volgen wij de emotionele en ingrijpende gebeurtenissen uit
het leven van Jezus in die laatste dagen. De gebeurtenissen, die de
Christenen gedenken in de periode tussen Palmzondag en Pasen. Meer
informatie ivm CKV, reserveringen ed [Lees
verder.......]
Naast een bezoek met uw leerlingen (CKV-2 en Culturele activiteit CKV-1) is er voor uw lessen CKV-2 een videoband en een cd beschikbaar.
|
|
Nieuw bij Massacultuur CKV-2: Oehahoehaah! | |
Wie is toch de superman, die
leeuwen met de blote hand bedwingt, sneller zwemt dan
krokodillen en als tijdverdrijf een partijtje worstelt met
neushoorns? Wie duikt van rotsen die hoger zijn dan
wolkenkrabbers en slingert van liaan naar liaan alsof hij alleen
maar touwtjespringt? En van wie is de lievelingsuitdrukking:
oehahoehaah! [Lees
verder........]
|
|
Nieuw in het vaklokaal: Onderwerp tehatex vwo 2006 | |
Het eindexamenonderwerp voor 2006 heeft
als thema "De gedroomde wereld. Utopische ideeën in kunst en
architectuur". Naast de bundel verkrijgbaar bij de klantenservice
van het Cevo, schenkt ook het vaklokaal ckv-2 weer aandacht aan dit
onderwerp. De onderwerpen van 2004 en 2005 zijn ook nog te vinden: erg
geschikte theorie voor bijvoorbeeld CKV-3 beeldend. [Lees
verder.......]
Link naar vwo 2005 en 2004 ook bereikbaar via het vaklokaal ckv-2. Geschikte theorie bij ckv-3 beeldend. |
|
Harry 05-09-2005 21:39:17 |