Community CKV 1 2006 juni no 6

Community manager en Onderhoud vaklokaal CKV-2Harry Baggen

In dit nummer: Stichting lezen, Leerlingen gaan meer naar kunst, Mozart & 'Die Zauberflöte, nogmaals opnieuw aanmelden en de database met lesmaterial voor CKV en CKV-1, geplukt uit het Forum CKV-1, meldpunt Lichtpuntjes.
Stichting Lezen is op zoek naar voorbeeldscholen!

                   

Voor het nieuwe schooljaar zoekt Stichting Lezen scholen die literatuuronderwijs combineren met CKV.   

Die praktijkvoorbeelden zijn belangrijk om nieuwe ideeën over de mogelijkheden waarop literatuureducatie in samenhang met de andere kunstdisciplines kan worden uitgewerkt, te verspreiden.

 

Wat vraagt Stichting Lezen van de school:

  • een mooi voorbeeldproject en de bereidheid dat project (en de visie op literatuureducatie in samenhang met CKV) expliciet te maken

Wat heeft Stichting Lezen te bieden:

  • een tegemoetkoming in de kosten van  €1500,-

  • een gesprekspartner  bij de voorbereiding en uitvoering

  • opname van het project in het eindproduct

  • ruime publicitaire aandacht

Informatie:

Marja Käss (projectcoördinator) Kass08@xs4all.nl

of Stichting Lezen: Martijn Nicolaas (mnicolaas@lezen.nl) en Christiaan van Willenswaard (cvanwillenswaard@lezen.nl), beiden bereikbaar onder tel.nr. 020- 6230566 

 

Donderdag 22 juni  om 16.00 uur vindt in Utrecht de landelijke presentatie plaats van de schoolprojecten van dit jaar. Er zijn nog enkele plaatsen maar er is haast geboden, vraag meteen een aanmeldingsformulier aan! kass08@xs4all.nl.

 

Mijn digischool
Veel leden (388) hebben zich via http://mijn.digischool.nl/sub/ckv1  opnieuw aangemeld bij de community ckv/ckv-1. Kijken we echter naar de oude lijst, dan zien we een totaal van 376, terwijl de mailinglist een aantal aangeeft van 518. Veel oude leden hebben zich helaas nog niet opnieuw aangemeld.

Doe het dan nu via http://mijn.digischool.nl/sub/ckv1 en naast toegang tot de toetsenbank kunt u dan ook uw gegevens zelf beheren.

Mozart & 'Die Zauberflöte

Een lessenserie voor het voortgezet onderwijs in het kader van het Mozart-jaar 2006 Deze lessenserie, aangeboden door de ambassade van Oostenrijk, is daar een onderdeel van. Het materiaal is zo geschreven dat het breed - bij meerdere vakken c.q. als zelfstandig project - kan worden ingezet. De voertaal is om die reden Nederlands. Het pakket bestaat uit een aantal onderdelen: een 'kernpakket' waaraan op bepaalde terreinen verdiepingsmateriaal is toegevoegd, de 'extra's'. In het voorliggende materiaal zijn al twee 'extra's' opgenomen. Het is de bedoeling in de loop van het Mozart-jaar nog verdere 'extra's' beschikbaar te stellen en wel rond onderwerpen als:

  • Mozart op reis (o.a. in Nederland)
  • Mozart in reclame en toerisme
Het voorliggende kernpakket omvat vier hoofdthema's, elk in een eigen blok:
  • Mozart's leven en persoon
  • Zelf actief zijn rond Mozart
  • Die Zauberflöte – info & achtergronden
  • De film Amadeus en de Mozart-song van Falco
  • Aan de blokken C en D zijn twee reeds beschikbare 'extra's' gekoppeld die verder de diepte in gaan.  
Een flink deel van de blokken is al inzetbaar in de onder- en/of middenbouw van het VO. Die delen die zich eerder richten op bovenbouwleerlingen zijn als zodanig extra gemarkeerd.  

[download het lesmateriaal Aantal pagina's 48 WORD.DOC]

Leermiddelendatabase CKV
Nieuw! Al het lesmateriaal van de community ckv komt voortaan in een echte leermiddelendatabase:  leermiddel.digischool.nl U kunt daarin zelf uw lesmateriaal uploaden. De huidige pagina met toetsen ed blijft voorlopig nog toegankelijk. 

Voor al het lesmateriaal heeft u uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord nodig. U kreeg deze gegevens na registratie bij Mijn Digischool

Scholieren gaan meer naar kunst

Het gebruik van ‘cultuur-bonnen’ door middelbare scholieren is vorig schooljaar met 4 procent toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Driekwart van alle bonnen waarmee middelbare scholieren culturele instellingen kunnen bezoeken, werd uitgegeven.

Dit staat in een rapport van de Stichting CJP dat gisteren in de Rotterdamse Kunsthal werd gepresenteerd.

Voor het vak Culturele Kunstzinnige Vorming moeten leerlingen tijdens hun schoolperiode tussen de vier en tien culturele activiteiten ondernemen. In het afgelopen schooljaar maakten zeshonderdduizend scholieren gebruik van deze bonnen, hetgeen ruim vijf miljoen euro extra inkomsten voor de cultuursector opleverde.

In voorgaande jaren was vooral de bioscoop een populaire bestemming, het afgelopen jaar werden ook musea, schouwburgen en concertzalen meer bezocht. [Bron: De Volkskrant]

[Lees meer......]

Geplukt uit het forum CKV-1:
Geachte lezers,

Ik geef nu een aantal jaren het vak CKV1 op een gemiddeld scholengemeenschap aan vmbo, havo en vwo leerlingen.
Misschien dat het ligt aan het hoeveelheid werk die ons wordt overgoten in de laatste weken voor de vakantie, maar ik vroeg me pas hardop af waar ik het voor doe. Tonnen energie, passie en enthousiasme stop ik in dit vak. Ik negeer de denigrerende opmerkingen van ouders, leerlingen en collega's richting ckv. Ik ben onderhand gewend dat wij kunstridders oneindig veel draken moeten verslaan voor de prijs die anderen, jaren later, voor vanzelfsprekend nemen.

Maar pas zag ik het even niet meer zitten. Ik zit mijn zondag te verdoen met vragen en vergelijkingen of een verslag een 5, 6, of misschien toch een 7 waard is. Wat maakt het uit? Mijn school heeft in haar onmetelijke wijsheid bepaald dat leerlingen in hun vooreindexamenjaar CKV1 moeten hebben afgerond. Hebben de leerlingen geen voldoende (5.5), dan mogen ze niet over.
In de praktijk betekend dat, dat ik herkansingen moet geven tot ze voldoende staan. Het is immers ondenkbaar dat iemand kan zakken op CKV! Het was een leuk idee vanuit de overheid. Iedereen krijgt een korrel cultuur op zijn/haar bordje en we besparen miljoenen euro's per jaar aan bezuinigingen...

Ik was enorm enthousiast om mijn leerlingen de passie en magie van kunst bij te brengen. Maar ik kan ze net zo goed allemaal een 7 geven en ik ben klaar... Mijn school flikte het pas zelfs om iemand over te laten stappen van havo3 naar vmbo-t 4. Heeft dus nooit CKV gehad. Geeft niets... vullen ze gewoon de cijfers van handvaardigheid uit de derde in bij CKV1.

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan redden. Hoe versla ik deze draak van een school?
Hebben meer mensen dit probleem? Of kiest iedereen de weg van minste weerstand zodat er aan het einde van de maand weer geld in de la ligt?! Wat heeft het voor zin een vak les te geven waar het vast staat dat je een voldoende krijgt?

Ik zit al te kijken bij scholen in het buitenland... dit kunstonderwijs slaat nergens op.

Reageren? Graag in het forum ckv-1

en:

Er is een erg handige site voor CKV studenten en docenten uit de provincie Utrecht. Hierop staat veel informatie die gebruikt kan worden voor CKV: www.ckvsite.nl

Lichtpuntjes (uit onze mail)
Bij ons op school zijn we bezig met het ons voorbereiden op de vernieuwde 2e fase. Nu ook een goed bericht: nadat de school heeft besloten naast beeldende vormgeving, muziek en drama ook dans aan te bieden in havo en vwo vinden ze ook dat het kunstvak verplicht moet blijven in het profiel c&m. Alleen als wiskunde alsnog verplicht gesteld wordt bij ons op school dan worden we keuzevak in de havo (omdat er anders te weinig keuze zou zijn). Maar zoals het er nu naar uitziet gaan ze in de havo alleen een rekenmodule aanbieden voor de leerlingen die naar de Pabo willen gaan.

U heeft ook een lichtpuntje? Laat het ons weten!

Harry  08-06-2006 08:29:42