Community CKV 1 2006 september no 8

Community manager en Onderhoud vaklokaal CKV-2Harry Baggen

In dit nummer: themakanaal cultuur, de culturele chipknip, media- en film educatie, nogmaals de leermiddelendatabase en kamerleden over cultuur. Aanbieding: kom van dat dak af voor slechts 5 euro!
Themakanaal cultuur 24 uur per dag!
De deur van Hilversumse schatkamer gaat open. Vele recente of iets oudere programma’s over muziek (zowel licht als klassiek), boeken, films, documentaires, talkshows en andere schatten uit het rijke Hilversumse omroeparchief worden opnieuw ontsloten. 
Daarnaast biedt Cultura actuele informatie over kunst en cultuur. De Publieke Omroep is één van de grootste culturele instellingen van Nederland. Al jaren worden concerten, opera’s en dansvoorstellingen geregistreerd.
Omroepen doen verslag van festivals en bijzondere evenementen en informeren zij ook op andere wijze over (actuele) gebeurtenissen. Ook treedt de Publieke Omroep op als een belangrijke producent van culturele producties, variërend van de Zaterdag Matinee op de radio tot de jaarlijks Telefilms op tv.

Cultura start op 1 september.
Iedere avond om 21.00 uur zendt Cultura een nieuw themablok van twee uur uit met daaraan voorafgaand om 20.50 uur het Cultura-Journaal. Langlopende series als ‘Tussen Kunst en Kitsch’, ‘Reiziger in Muziek’ en ‘De Vloer op’ zijn in een dagelijkse frequentie om 20.00 uur te zien. Dit avondblok wordt in de dagen daarna overdag en ’s nachts op wisselende tijden herhaald.

Dagelijks CULTURA-JOURNAAL
Hadassah de Boer en Andrew Makkinga praten afwisselend met een kunstredacteur van NRC-Handelsblad over de avondprogrammering en het actuele cultuurnieuws. [Lees verder........]

Het bovenstaande is mogelijk via digitale televisie (Casema) maar gelukkig ook via internet: www.cultura.nps.nl

Culturele chipknip 
Minister Van der Hoeven van Onderwijs en Cultuur maakte zondag tijdens de Uitmarkt in Amsterdam bekend dat ze jongeren tussen 12 en 18 jaar een chipknip wil geven. Daarmee kunnen ze onder andere bioscoop, theater en museum bezoeken. Ook ouders, bedrijven en culturele instellingen zouden de chipknip kunnen bijvullen. De chipknip zou de vouchers moeten vervangen die leerlingen krijgen in het kader van het vak culturele en kunstzinnige vorming. 

De komende twee jaar komen er proeven met de nieuwe kaart. Volgens de Tweede-Kamerleden Vergeer (SP), Vendrik (GroenLinks) en Van der Ham (D66) is 15 euro te weinig. Ook PvdA’er Leerdam betwijfelt of 15 euro voldoende is. Minister Van der Hoeven presenteerde haar plan zondag in Paradiso als alternatief voor de volgens haar onuitvoerbare wens van een Kamermeerderheid om de vaste collectie van de rijksmusea gratis toegankelijk te maken.Maar volgens Nijs (VVD) blijft dat plan overeind. ‘Daar trappen we niet in. Dit is een sympathiek plan, maar de musea moeten gratis voor alle leeftijden.’ (Bron: De Volkskrant 28/8)

Reageren?  Maak dan gebruik van het forum CKV-1

Encounter Visual Literacy 

Op dinsdag 24 oktober en woensdag 25 oktober vindt in Amsterdam een internationale conferentie plaats over media- en filmeducatie. Prof. Dr. Anneke Smelik licht het thema toe met gebruikmaking van audiovisueel beeldmateriaal. Naast internationale en nationale presentaties is er veel tijd ingeruimd voor het deelnemen aan workshops. De buitenlandse en binnenlandse deelnemers worden in staat gesteld hun expertise op media-en filmeducatie terrein te vergroten en hun ervaringen uit te wisselen.[Lees verder......] [Aaanmeldingsformulier] Zie ook http://www.ecayp.net/

Kom van dat dak af
De twintigste eeuw kan zonder overdrijving de eeuw van de populaire muziek worden genoemd. Aan het begin ervan was het stil op straat, een stilte die af en toe werd onderbroken door een fluit, een trommel of een orgel. Aan het einde ervan was nauwelijks een plek te vinden waar je kon ontsnappen aan popmuziek. Deze revolutie, want zo mag je haar wel noemen, is in drie golven over ons heen gekomen. In de jaren twintig en dertig de jazz, en de daarmee verwante swing, in de jaren vijftig de rock & roll en in de jaren zestig de beatmuziek, aangevoerd door de Beatles en de Rolling Stones.Het verzet dat tegen deze aanvallen werd gemobiliseerd, waarin 'het moderne dansen' en de 'negermuzick' als de belangrijkste doelwitten werden gekozen, bleek niet opgewassen tegen het plezier dat een groeiende stroom jeugdige liefhebbers aan de nieuwe muziek- en de steeds weer nieuwe dansvormen beleefde. En evenmin tegen de producten die een zich razendsnel ontwikkelende massa-industrie op de consument afvuurde. Sterren aan de ene kant, radio's, platen en platenspelers aan de andere.

In Kom van dat dak af (Constant Meijers 2003)) wordt een geschiedenis beschreven die loopt van de uitvinding van de grammofoon en de grammofoonplaat, de drager en ongelimiteerde duplicator van de muziek, tot de komst van de Britse Invasie in 1965. Want met de komst van de Beatles, de Stones, en in hun kielzog al die andere Britse en Amerikaanse groepen, was het pleit voor de popmuziek beslecht. Wat volgde zou haar macht, en die van haar liefhebbers, de jeugd, bevestigen en verder uitbouwen.

Deze geschiedenis (202 pagina's) nu beschikbaar voor leden community voor slechts Euro 5. Bestellen uitsluitend per email bij: constantmeijers@theatermaker.nl 

Leermiddelendatabase CKV   
Nieuw! Al het lesmateriaal van de community ckv komt voortaan in een echte leermiddelendatabase:  leermiddel.digischool.nl U kunt daarin zelf uw lesmateriaal uploaden. De huidige pagina met toetsen ed blijft voorlopig nog toegankelijk. 

Voor al het lesmateriaal heeft u uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord nodig. U kreeg deze gegevens na registratie bij Mijn Digischool

Kamerleden en Cultuur (de verkiezingen naderen!)
Kamerleden moesten tijdens de Uitmarkt in Amsterdam hun voornemens over kunst in een paar minuten ‘pitchen’ De Paradiso Pitch is onderdeel van de Uitmarkt, die afgelopen weekeinde plaatshad in Amsterdam. Volgens de organisatoren was de 29e editie de grootste tot nu toe, met zeven buiten- en twintig binnenpodia. Meer dan een half miljoen bezoekers trokken naar het centrum van Amsterdam. De vorige editie werd nog gehouden op en rond het Museumplein

‘Al ben ik het in veel dingen niet met hem eens, Fidel Castro heeft op alle scholen verplichte cultuureducatie geïntroduceerd. Daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen.’ De bezoekers aan het cultuurdebat in Paradiso in Amsterdam houden even hun adem in bij de warme woorden van PvdA-Tweede-Kamerlid John Leerdam voor de bedlegerige Cubaanse dictator, maar zijn pleidooi kan op steun rekenen.

Ook bij de collega-Kamerleden, die op deze zondagmiddag deelnemen aan de ‘Paradiso Pitch’. Ze moeten reageren op stellingen over de cultuur – geformuleerd door de organisatoren Kunsten ’92 en Kunst van het Vooruitzien – en bovendien hun eigen voornemens met kunst en cultuur zo goed mogelijk voor het voetlicht brengen. Ongeveer op de manier waarop bijvoorbeeld in de filmwereld regisseurs en producenten hun plannen onder de aandacht brengen van geldschieters.

De verhouding tussen cultuur en onderwijs beroert de harten van alle Kamerleden. Het is er niet al te best mee gesteld, daar zijn ze het allemaal wel over eens. De stelling ‘Nederland moet zijn jeugd vanaf het eerste schooljaar stelselmatig informeren over en deel laten nemen aan alle vormen van kunst en cultuur’ wordt breed onderschreven. De stelling is gebaseerd op onderzoek van bureau Berenschot, dat heeft gekeken hoe de situatie in het buitenland is.

Fenna Vergeer (SP) pleit ervoor de vakdocent terug te halen. Ze verwijst naar Frankrijk, waar kinderen verplicht zijn een muziekinstrument te leren bespelen onder leiding van een muziekonderwijzer. ‘Je kunt dat niet overlaten aan de ouders’, zegt Vergeer. ‘Niet ieder kind wordt thuis gestimuleerd om kennis te nemen van kunst en cultuur. Daarom moeten de muziekscholen gratis worden, net als de vaste collecties van de rijksmusea.’

‘Een mens moet kunst leren waarderen, net als wijn’, vindt VVD’er Hans van Baalen. ‘En waar kan dat beter dan op school. Kinderen moeten kunst leren proeven, ze moeten naar het museum kunnen gaan en naar het ballet. Kunstenaars moeten naar de scholen komen om er over hun vak te vertellen.’ Vergeer: ‘Kunst en cultuur moet je leren, dat kun je niet googlen.’

Een andere stelling waarop de Kamerleden moeten reageren, bepleit forse investeringen om zo een duurzame relatie tussen cultuur en economie te bewerkstelligen. Maar volgens GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik is cultuur er niet alleen om de economie een zetje te geven. ‘Kunst en cultuur zijn op zich waardevol.’

Boris van der Ham (D66) pleit voor een belastingkorting voor beginnende cultureel ondernemers, en voor burgers die als mecenas de kunsten willen ondersteunen. VVD’er Hans van Baalen ziet meer in het particulier initiatief, dat tenslotte musea als het Thyssen-Bornemisza en het Guggenheim heeft opgeleverd. Nee, vindt John Leerdam. Er moet een cultuurindustrie ontstaan, en daar moet flink wat geld in worden gepompt voor die echt gaat draaien.

Bron De Volkskrant Harmen Bockma

Culturele activiteiten in het schooljaar 2006-2007 

Via het vaklokaal heeft de leerling de beschikking over een lijst van mogelijke culturele activiteiten. Er is een link aanwezig die vaak informatie geeft over het gezelschap, de uitvoering en wat natuurlijk ook belangrijk is, een speellijst met plaatsen en data. [Neem eens een kijkje...] De link is bereikbaar via static.kunstelo.nl/ckv1 

 
Als je e-mailadres wilt verwijderen van de mailinglist: ipv jouwnaam=hotmail.com  vul je jouw email adres in. Leeg versturen is voldoende.

list-ckv1-unsubscribe-jouwnaam=hotmail.com@digischool.nl 

Harry  01-09-2006 19:00:31