Nieuwsbrief
Community CKV/CKV-1/2 Vakantie-Nummer 2003 No-07/8 |
|
Inhoud van dit nummer: "Cultuur hoort in het hart van het
onderwijs" van een zekere M. van der Hoeven (nog geen
community-lid!) en een reactie hierop van een van onze community-leden.
De 2 artikelen zijn ook te vinden in "Het Onderwijsblad"
Hopelijk brengt het lezen ervan u in de zo noodzakelijke vakantie-stemming!
In september verschijnen er weer afzonderlijke nieuwsbrieven ckv/ckv 1 en ckv 2. |
|
Community managers en Onderhoud vaklokaal CKV-1:Harry Baggen en Kees Zonneveld. Harry Baggen (docent beeldende vorming en ckv 1/2/3 aan SG Groenewald te Stein) en Kees Zonneveld (docent muziek en ckv 1/2/3 aan Christelijke Scholengemeenschap te Buitenveldert. Amsterdam) |
|
TIP: maak ook eens een collega opmerkzaam op het bestaan van de community ckv/ckv 1 en/of ckv 2. Stuur bijvoorbeeld deze nieuwsbrief eens door! |
|
Cultuur hoort in
het hart van het onderwijs M. van der Hoeven
© 2001 Het Onderwijsblad no 10. |
|
Alles van waarde is kwetsbaar….soms ook in het hart van het onderwijs | |
“Jullie hebben wel de wind mee” roept een collega me na als ik aan het eind van de vrijdagmiddag de docentenkamer verlaat om aan het weekend te beginnen. “Hoezo”, zeg ik, me nog even vlug omdraaiend. Nou, heb je dat artikel dan niet gelezen in ´Het onderwijsblad´ van afgelopen mei. Ik weet dat ik nu een flink risico loop dat mijn weekend later gaat beginnen, maar vind het belangrijk genoeg te vernemen waarom we de wind mee hebben. Het blijkt dat mijn collega verwijst naar een artikel in “het onderwijsblad van de AOB van Maria van de Hoeven over cultuur. Het artikel met de titel “Cultuur hoort in het hart van het onderwijs”, spreekt inderdaad zeer lovend over de rol van cultuureducatie en kent daarmee een centrale plaats toe aan cultuur in het onderwijs. “Jij geeft toch
tekenen…of hoe heet dat tegenwoordig ook weer; iets met CKV… één,
twee of drie…ik weet ook allemaal niet wat dat inhoudt” probeert
mijn collega nog eens. Ik weet nu zeker dat ik op de fiets naar huis
zeker de wind níét mee zal hebben. Thuis, bijgekomen van de stevige fietstocht lees ik het artikel nog eens goed door en realiseer me dan pas hoe geweldig groot de spraakverwarring geworden is, als het gaat over de kunstvakken in het voortgezet onderwijs. Ik voeg er nog maar een benaming aan toe: ´kunstvakken´, er van uitgaand dat (bijna) alle onderwijsbetrokkenen dan weten waarover ik spreek: de vakken in het onderwijs die zich met kunst bezig houden. Het begrip “cultuureducatie”, zoals in het artikel gebruikt verwijst echter naar veel meer dan het vak / de vakken die ik geef: het gaat over (ik citeer) “het aanschuiven van kunst- en cultuurinstellingen bij het onderwijs.” Nou geef ik al enkele jaren CKV-1 en ik kan me hier inmiddels een goede voorstelling bij maken: bij dit vak is het van belang dat leerlingen culturele activiteiten ondernemen (“lees” = naar toneel, film, tentoonstelling, concert e.d. gaan). Om leerlingen dus ten volle te laten genieten van het vak CKV-1 is het belangrijk dat ik me, liefst samen met dezelfde leerlingen, verdiep in het aanbod van de culturele instellingen…nee sterker nog, dat ik probeer het plaatselijke museum te bewegen de tentoonstelling over `De tweede huid` open te stellen op het moment dat ik les geef aan mijn 4vwo groepje. Dat blijkt gelukkig te kunnen, dus snel een afspraak maken voor de les van volgende week. Maar is nu (deze) kunst- en cultuurinstelling “bij het onderwijs aangeschoven”, en ben ik nu als docent “de spil van cultuuroverdracht”, zoals een alinea daarvoor staat vermeld? Wánt, en ik citeer nogmaals: “dat is goed voor de maatschappelijke integratie van kinderen en jongeren, voor een bloeiend cultuurleven en voor de scholen…en dáárom verdient cultuur een plek in het hart van het onderwijs”, besluit het artikel tenslotte. Helemaal mee eens natuurlijk, maar toch bekruipt me het gevoel dat in dit artikel het onderwerp vanuit een invalshoek is beschreven die bepaalde zeer cultureel getinte activiteiten binnen het onderwijs onbesproken laat. In het artikel ziet minister Van der Hoeven drie belangrijke prioriteiten: 1.
starten met
cultuureducatie op de basisschool; beroepskunstenaars in de klas en
actief aan de slag met drama, een schilderijententoonstelling of
breakdance. 2.
scholieren
moeten in alle fasen van hun schoolcarrière in aanraking met cultuur
kunnen komen op een manier die past bij hun ontwikkeling en
belangstelling.[ …. ] Daarom is de expertise van de cultuursector
van grote betekenis. 3.
Als voormalig lerares
weet ik hoe bepalend de rol van leraren is. [….] Waar gaan hun
lessen over, westerse hoge kunst, (multi)culturele tradities, of de
jonge uitingen van urban culture zoals mode, film, rap? [….] De roep
om deskundige docenten is groot en het opleiden of bijscholen van
leraren is belangrijk. Voor dat laatste is
overigens meer nodig dan alleen die financiële ondersteuning. Zoals
voormalig minister Van der Hoeven ongetwijfeld zal weten is
transparante en doortastende regelgeving van het ministerie van
onderwijs de laatste jaren uitgebleven. CKV 2,3 het verplichte kernvak
van het profiel cultuur en maatschappij, dat de opvolger moest worden
van de eindexamenvakken in muziek en de beeldende vakken, verkeert nog
steeds in een onzekere positie. Dat bleek wel uit de nota Ruimte
laten en keuzes bieden, waarin het ministerie voorstelde dit vak
te delen en als losse vakken facultatief aan te bieden naast
andere vakken. Ik juich het toe dat
scholen meer ruimte krijgen om verschillen tussen scholen te kunnen
invullen…maar dan is het wel noodzaak dat duidelijk wordt waaruit te
kiezen valt, zodat de genoemde prioriteiten ook ten volle vanuit het
onderwijs kunnen worden ingevuld. Mijn collega had
gelijk: ik gáf tekenen én kunstgeschiedenis, jarenlang met veel
plezier, in uiteenlopende examensituaties op verschillende afdelingen,
op hoog niveau en met prima resultaten. Nú geef ik
CKV 1 en CKV 2,3; voor leerlingen en docenten een veel
vollediger en veelomvattender aanbod van de kunstvakken. Goed, ik ben
ook niet echt gelukkig met de naam CKV en volg daarin van harte de
suggestie in de publicatie van het “Samenwerkingsberaad van de
kunstvakken” (“Ruimte laten en kunst bieden”) die voorstellen
het een ongedeeld vak “KUNST” te noemen. Maar de CKV-vakken staan
voor leerlingen wél als een huis. Daarom zou ik de
opmerking van mijn collega met betrekking tot “de wind mee hebben”
van harte hebben kunnen bevestigen, als in het artikel van de minister
de vakken CKV 1 en CKV 2,3 de plaats hadden gekregen die ze verdienen,
namelijk in het hart van het onderwijs. Mart Janssens, Docent CKV 1,2 en3 op 2College-west te Tilburg. |
|
Harry/Kees 02-07-2003 11:38:15 |