Het schoolexamen CKV/CKV-1: een geval apart? |
Ik heb een vraag over het ckv1
schoolexamen. Bij ons op school hebben leerlingen nogal moeite
om opdrachten op tijd in te leveren. Ze mogen pas schoolexamen
doen als ze alles hebben ingeleverd. Het schoolexamen is op drie
dagen en daarna moet het klaar zijn. Nu heb ik nog drie
leerlingen die er niet waren op de laatste dag van het
schoolexamen en die eigenlijk op een ander moment moesten maar
toen hun opdrachten niet in orde hadden. Ik vind eigenlijk dat
ze nu geen schoolexamen meer kunnen doen, maar wettelijk is het
zo dat ze eindeloos door mogen gaan totdat CKV1 voldoende is.
Hoe gaan andere scholen daar mee om. Of klopt die wettelijke
regeling niet? Van de drie waren er twee ziek en 1 was het
vergeten.
Ik ben heel benieuwd
naar reacties, groet Monique van Heumen (7 februari 2005)
Monique Van Heumen [mailto:monique_van_heumen@hotmail.com]
|
Hierbij reacties uit de
community CKV/CKV-1:
(Meer reacties blijven welkom; vooral pta's in WORD hebben onze voorkeur!) |
De
wettelijke regeling is dat de leerlingen CKV1 'naar behoren'
moeten hebben afgesloten om te kunnen slagen voor hun
eindexamen. Elke school moet in een PTA deze regeling uitwerken.
Jouw school heeft kennelijk besloten de afsluiting van CKV1
tijdens het schoolexamen te regelen. Daar is niets mis mee, een
leerling kan dan CKV1 'herkansen' als het niet naar behoren is
afgesloten. Maar jouw school heeft ook besloten voor leerlingen
CKV1 een uitzondering te maken. Ze hoeven geen herkansing aan te
vragen, maar mogen zoveel herkansen als ze willen. Dat is dus
schoolbeleid en je zal de zaak moeten aankaarten op je school.
Ik raad je
aan om eerst de schoolregeling voor CKV1 goed te lezen en dan
een voor jou bruikbaar alternatief te formuleren.
Het probleem
voor CKV1 zit hem in dat verplichte 'naar behoren' afsluiten.
Elke school heeft er moeite mee leerlingen te laten zakken op 1
vakje (zoals het gezien wordt). Het zou nuttig zijn een overleg
te plegen met docenten CKV1 over die regeling. Als CKV1 een
'gewoon' schoolvak wordt met een schoolexamen, kan een leerling
een cijfer krijgen dat ook onvoldoende kan zijn. Dat heeft ook
zijn consequenties, maar van die druk om de leerling toch een
'naar behoren' te geven ben je wel af.
Vriendelijke groet, Henriette Coppens
|
Ik werk op het Wellantcollege vestiging
Alphen aan den Rijn, VMBO-groen en verzorg daar voor klas 3 het
vak CKV1.
Aan het begin van het schooljaar krijgen de
leerlingen een overzicht van door hun uit te voeren opdrachten;
voor een groot deel is groepswerk mogelijk, maar niet verplicht.
De afgelopen jaren stond dit vak een jaar lang 1 uur per week op
het rooster. De opdrachten bestonden uit een flink aantal
opdrachten voor een cijfer en uit handelingsopdrachten. Om over
te gaan naar klas 3 moeten handelingsopdrachten voldoende
uitgevoerd zijn; om schriftelijk examen te mogen doen moet de
leerling voldoende staan voor CKV (maar ook voor
Maatschappijleer en Gymnastiek). Om alles uiteindelijk op tijd
binnen te krijgen, gaf een hoop getob en gebedel. Vooral in de
laatste week gaf dit een groep leerlingen nog extra werk. Een
deel redde het niet, maar dat was dan ook doorgaans het geval
met veel andere vakken - voortijdige afhakers. Mijn ervaring in
de afgelopen 4 jaar is dat leerlingen die 'moeite' hebben met
CKV, doorgaans ook bij andere vakken met het inleveren van
opdrachten vastlopen.
Dit jaar wordt CKV1 en Maatschappijleer 1
lesuur per week gegeven d.m.v. een wisselrooster. Het aantal
opdrachten voor mijn vak is dan ook flink teruggebracht. van de
oude lijst heb ik de meest geschikte, de krenten, uitgekozen. We
hebben 6 3e klassen, 3 basisberoeps- (LWOO) en 3
kaderberoepsklassen. In de bijlage tref je het programma aan.
3ABC is KB en 3DEF is BB. Het programma is voor beide niveaus
identiek. Werk- en inlevermentaliteit heeft plm. niets met
niveau te maken, soms zelfs omgekeerd!
Eén opdracht, het fotoproject, heeft met alle
groepen als een gemeenschappelijk 'CUMA'-project en in de vorm
van een prestatie gedraaid. Het wisselrooster is wel eens voor
leerlingen verwarrend, maar ook voor hen, mijn collega Teunissen
en mij prettiger en afwisselender. Zo nodig zijn altijd in die
uren computers beschikbaar.
Het aantal handelingsopdrachten voor CKV is
uiteindelijk teruggebracht tot één, maar wel met een ruime adder
onder het gras: het inleveren van het Kunstdossier. Ook nu heeft
een aantal leerlingen achterstand, doorgaans parallel met andere
vakken. Tot zover mijn eerste reactie. Kunnen jullie er wat mee?
Met collegiale groet, Bert van Dam.
|
Situatieschets: Tweede Fase havo/vwo omvat de
leerjaren4-5 (en 6) in één doorlopend (school)examentraject.
Leerlingen krijgen overgangsadviezen, waarbij de resultaten
steeds tegen de officiele slaag-zakregeling gehouden worden. Er
zijn binnen de TF twee 'soorten' NBU: de opdrachten bij de
diverse vakken (b.v HD) en de examenuitslag NBU (bv. bij CKV1).
Niet-NBU betekent in ieder geval geen diploma, want er is een
onderdeel niet afgesloten. Niet-NBU bij het HD van een bepaald
vak betekent geen deelname aan het CE, Niet-NBU voor CKV1
betekent m.i. wel deelname aan het CE, maar geen diploma.
Tijdstip waarop CKV1 afgesloten moet zijn ligt zeer laat,
volgens mij vlak voor de vaststelling of de kandidaat wel / niet
geslaagd is.
Op onze school is een aparte regeling gemaakt
rond het wel/niet-NBU zijn van vakonderdelen en vakken. Niet-NBU
moet voor een bepaalde datum NBU zijn, anders wordt de leerling
niet toegelaten in het volgende leerjaar. Dit geldt ook voor
CKV1. Onze regeling is opgezet om de leerling (die toch met
diploma van school wil) een redelijk kader te bieden, waarbinnen
hij/zij aan alle exameneisen kan voldoen met voldoende tijd om
zaken te herkansen. Iemand die willens en wetens de zaak
saboteert kan dat altijd via de rechter de schoolse NBU-regeling
laten toetsen. In geval van ziekte wordt individueel gekeken, op
welk tijdstip het SE (geldt voor alle vakken) kan worden
afgesloten, in ieder geval voor de SE-resultaten moeten worden
vastgesteld en het CE begint.
Het wettelijk kader is best duidelijk omtrent
NBU is het HD van verschillende vakken; het wettelijk kader
omtrent het NBU bij CKV1 laat de leerling veel speelruimte en de
school moet maar zien.
Een advies wat wij gekregen hebben is, om met
het NBU rondom CKV1, zeer zorgvuldig om te gaan.
Leerlingen die mij persoonlijk vragen wat er
gebeurt als CKV1 niet of Niet-NBU is afgesloten, krijgen als
antwoord: "Je kunt alle examens doen, maar je krijgt gewoon geen
diploma. Zo simpel is dat. Aan jou de keus." Dit is misschien
niet helemaal juist, maar 99,9% zorgt ervoor alles NBU te
hebben, op tijd of via een herkansing.
Frank Quaedvlieg [qua@commanderijcollege.nl] |
Wij hebben op onze school dezelfde problemen. We hadden een regeling dat als alle handelingsdelen niet af waren leerlingen geen herkansing konden opnemen.je begrijpt dat er toen wel op tijd werd ingeleverd. Maar deze regeling is vervallen. Nu hebben we deadlines gesteld en nakommiddagen. Eerst deden we zelf de controle op deze middagen, nu gaan we experimenteren met dat leerlingen (in rul voor) deze middagen gaan voorzitten. Voor het deel van de theorie gaan we nu ook experimenteren met 'als het niet af is doe je een toets over de theorie', ook op de nakommiddag. Ik ben ook erg benieuwd naar hoe het op andere scholen is geregeld.
|
Als een leerling een kunstdossier
heeft aangelegd, reflecteert hij daarop. Dat is het schoolexamen. In
de vorm is de school en/of de leerling vrij. Blijkbaar heeft de
school van Monique ervoor gekozen om op een drietal dagen
afsluitingsmogelijkheden te geven. In je begeleiding heb je de
leerling ervoor laten zorgen dat hij met een voldoende kunstdossier
op komt draven. De afsluiting zie ik niet als een examen in de zin
van dat er ook iets fout kan gaan. De leerling is wijzer geworden en
doet daarvan kond. Een mooie afsluiting. Als dan een klein
percentage (3 van de …) niet de geplaveide weg aflegt, zou ik dat
individueel afwerken. Het is zonde om een woud van regels te gaan
creëren, waarmee je dan iedereen weer verder insnoert. Met ‘nog geen
voldoende’ voor ckv 1 mag je trouwens inmiddels wel examen doen. Je
krijgt alleen je diploma pas als je ook ckv 1 met een voldoende hebt
afgesloten. Overigens ben ik erg benieuwd naar je schoolexamen.
Zoals Monique het opschrijft, lijkt het een toets. Ik hoop dat ik je
verkeerd interpreteer, anders moet je toch de eindtermen er nog eens
bijpakken. Vriendelijke groeten, Michel Pijpers St.-Odulphuslyceum Noordhoekring 99 ckv1@home.nl Bezoek ook onze ckv 1-site: ckv 1 op het odulphus |
Het vorige schooljaar hebben we een
dergelijke zaak ook aan de hand gehad. Een Havo leerling had de
noodzakelijke 6 ca's niet op tijd binnen, mocht daarom het vak
niet afsluiten. De vader van de leerling heeft en advocaat in de
hand genomen, die heeft vervolgens het PTA doorgenomen en
constateerde dat het niet volledig is dichtgetimmerd. De
schoolleiding heeft het PTA aangepast, maar het komt er gewoon
nog op neer dat de lln. tot in eeuwigheid van dagen kan blijven
herkansen. Een uiterst vervelende zaak. Wij geven voor het
onderdeel "kennis van kunst en cultuur" cijfers. Uiteindelijk
moet de leerling een 5,5 gemiddeld staan om het vak te mogen
afsluiten. Ieder jaar( ook tav. bovenstaande leerling) wordt ik
door de schoolleiding "bewerkt om de cijfers gunstig te
beïnvloeden. Ik hoop dat de vernieuwde basisvorming een betere
basis geeft om dergelijke vaak ongemotiveerde lln. een andere
blik op het vak te geven als nu. Het is nu het vervelende
tussendoortje in 4 havo en 5/6 vwo. Voor je eigen gemoedsrust
weet je de oplossing, maar inhoudelijk is het de grootste onzin.
Op dit moment ben ik betrokken bij de oprichting van een
volledig nieuwe school waar kunst en cultuur volledig zijn
geïntegreerd in het totale onderwijs aanbod.(
www.vathorstcollege.nl ) Daar is samenhang en zijn we
hopelijk verlost van dergelijke afsluitings toestanden en
schoolleidingen die geen stappen durven te nemen. Want ook voor
hen blijft het een bijzaak, als puntje bij paaltje komt!
groet hans van diest. |
Ik herken dit probleem, en bij ons op school,
Stedelijk College Zoetermeer, loc. Van Doornenplantsoen, (VMBO)
hebben wij dit alsvolgt opgelost:
Leerlingen verdienen bij CKV een aantal
studiepunten, (max 39.)
tussen de 39 en de 34 punten is een G op het
rapport,
tussen de 33 en de 29 punten is een V op het
rapport
en minder dan 29 punten is een onvoldoende.
Dit cijfer wordt bepaald bij afsluiting van
CKV in het derde leerjaar.
Met extra taken kunnen de onvoldoendes in het
eerste termijn van het vierde leerjaar worden weggewerkt,
(extra taken, brieven naar ouders, oproepen
bij examencommissie etc indien het traject onderweg stagneert)
Als dit traject niet werkt dan volgt in
december (vierde leerjaar) een aangetekende brief aan ouders
waarin wordt medegedeeld dat
de leerling de toegang tot het centraal
schriftelijk examen wordt geweigerd en dat de leerling dus
slechts certificaten kan behalen.
Let wel op voorlichtingsavonden, in PTA
reglementen wordt dit vooraf in het derde leerjaar al gemeld)
In de afgelopen drie jaar is het aantal
subsersivelingen gedaald van 81 (op ca. 420 ckv leerlingen) via
25 (tweede jaar CKV) naar
nu 12 leerlingen die een onvoldoende halen op
hun derdejaarsrapport.
Dit schooljaar hebben wij voor de eerste keer
een leerling (4de klas) een aangetekende brief gestuurd waarin
voor het eerste de toegang
formeel wordt geweigerd.
(Hierbij moet ik aantekenen dat deze leerling
om andere redenen reeds bij LPA is aangemeld, en ook bij andere
vakken zwaar onvoldoende staat)
groetend,
Yan de Boer
p.s. Echt zieke leerlingen breng ik
zelfs een bloemetje in het ziekenhuis,
|
regeling =leerling mag wel deelnemen aan het
examen , maar krijgt geen diploma totdat alle handelingsdelen in
orde zijn. het is inderdaad een heel vervelende kant van dit vak.
Schoolregel bij ons: Indien niet in orde:(en het zijn er veel!)
Leerling wordt gebeld en gesommeerd op school te werken aan de HD's
tot ze in orde zijn.
Kottil [kottil@zonnet.nl] |
Het schoolexamen ckv1 bestaat uit het
opbouwen van een dossier gedurende geruime tijd. (Op mijn school
is dat minstens anderhalf jaar) Het afsluitend eindgesprek hoort
slechts een formaliteit te zijn waarin de leerling de
gelegenheid heeft te reflecteren op het proces, en te laten zien
dat hij een persoonlijke groei in het culturele domein heeft
doorgemaakt. De leraar die dan nog constateert dat zijn leerling
werkelijk in het geheel niets heeft geleerd heeft zijn werk in
de voorgaande tijd niet goed gedaan. Mijn leerlingen weten dat
het eindgesprek hooguit het verschil kan uitmaken tussen goed of
voldoende. Zitten zij helemaal met de mond vol tanden, dan
moeten zij herkansen en daar hebben zij een hekel aan, want dat
mag niet zo vaak op mijn school. Dus zij bereiden dat gesprek in
de regel heel netjes voor volgens mijn aanwijzingen, en ik sleep
hen er door als zij gewoon hun werk hebben gedaan in de
afgelopen tijd. Uiteraard moet ik hen er soms op attenderen dat
er nog werk is blijven liggen. Op dit moment moet ik achter een
fors aantal leerlingen aanjagen die "nog een culturele
activiteit moeten inleveren."
Ik vind het leuk werk, die eindgesprekken. Ik
weet van te voren wat de leerling gaat halen, maar af en
toe verrast er mij iemand met een flitsende presentatie, en dan
scoort hij alsnog boven mijn verwachting.
Sommige leerlingen doen niet gewoon hun werk.
Twee weken geleden betrapte ik een leerling op fraude: een
verslag geknipt en geplakt van Internet. Ik heb hem verzocht een
andere kunstmentor te zoeken. Uiteraard had ik een collega
ingeseind dat hij een nieuwe leerling in zijn kunstmentorgroep
kon verwachten. Want zo'n knuppel het bos insturen doe ik graag,
er moet wel een boze wolf op hem wachten. Ik had de leerling
niet medegedeeld tot wie hij zich kon wenden, enige eenzaamheid
in deze leek mij pedagogisch verantwoord. Tot mijn verbazing
vond de leerling een andere collega die hem wel wilde
begeleiden. Dat was geen boze wolf en dat vond ik wat jammer..
Beste Monique, de wetgever heeft je
opgezadeld met een schoolexamen ckv1 dat feitelijk niet
onvoldoende kan worden gemaakt. De leerling kan dan immers geen
centraal schriftelijk examen meer doen. De leerling heeft bij
mijn weten de tijd tot een week voor aanvang van het
schriftelijk de tijd om aan zijn verplichting te voldoen. Het is
gemakkelijk om te constateren wanneer hij niet aan die
verplichting heeft voldaan, je kunt lezen in het
eindexamenprogramma waaraan zijn werk moet voldoen. Daar staan
geen harde eisen in behoudens het aantal culturele activiteiten
dat de leerling moet hebben ondernomen en de eis van één
praktische opdracht. De mate waarin aan de andere eisen moet
zijn voldaan is onderhevig aan interpretatie en aan de eisen die
de school stelt. Het is verstandig om je af te vragen of je die
interpretatie en die eisen voor een kantonrechter staande kunt
houden. Om enige kans te hebben voor die kille beoordelaar is
vereist een uiterst zorgvuldige vastlegging van het leerproces,
met data en omschreven opdrachten, waarin opgenomen vooraf
medegedeelde beoordelingscriteria plus een zorgvuldige
registratie van alles wat die leerling heeft gedaan, met data en
al. Bovendien moet je helder en duidelijk kunnen aangeven welke
herkansingsmogelijkheden de leerling heeft gehad. Anders heb je
geen poot om op te staan, en dan wint de vader van de leerling,
die je voor de rechter heeft gesleept, en staat de school lelijk
te kijk.
Zelfs wanneer je een kampioen archivering en
registratie bent kan de leerling zich volgens mij beroepen op
het feit dat andere scholen daar geheel anders mee omgaan.
Er is een school die dat proces is aangegaan
en heeft gewonnen. Een aantal jaren geleden, het was een school
in Den Helder. Naar aanleiding van dat proces is de uiterste
deadline van het schoolexamen naar achteren geschoven door het
ministerie. Ik zou zo'n proces niet aandurven, al doe ik mijn
werk naar behoren. Ik weet van al mijn leerlingen welke
culturele activiteit zij op welk moment hebben gedaan, wat voor
praktische opdracht en ik heb dat nog vastgelegd ook. Ik weet
echter over anderhalf jaar niet op welke dag zij ziek zijn
geweest en welke les zij daardoor hebben gemist.
De leerling die zich 's morgens ziek heeft
gemeld is natuurlijk altijd geëxcuseerd. Bij het centraal examen
moet daar een briefje van de dokter bij, maar voor het
schoolexamen is een briefje achteraf van moeder genoeg op mijn
school. En moeders houden hun kind de hand boven de kop, daar
zijn moeders voor. Zo doen andere vakken het, en daar houdt ckv1
zich ook aan.
En dan is er ook nog X. X heeft kanker, op
zijn zeventiende, is daarvoor behandeld en heeft driekwart jaar
van het leerproces gemist. X werkt hard aan het inhalen van zijn
praktische opdracht, omdat ik vind dat hij dat niet mag laten
schieten. X scheld ik die driekwart jaar lessen kwijt. Sleep mij
maar voor de kantonrechter, ik houd staande dat X groei in het
culturele heeft doorgemaakt en daarvoor een voldoende heeft
verdiend.
X is niet verzonnen, maar namen van
leerlingen dienen geanonimiseerd i.v.m. de privacywetgeving.
Waar wij allemaal niet op moeten letten.
Maar het blijft een leuk vak, dat ckv1. Ik
leer er veel van. Het meeste leer ik van mijn leerlingen. En dat
is waar het om gaat: een goede school is een plek waar leraren
leren. Leerlingen komen dan vanzelf,
Joep de Graaff
De dans van de krokodil:
http://www.wxs.nl/~joepdeg
|
Bij ons op school zijn er natuurlijk ook
leerlingen die "te laat" zijn. Het gaat om 4, 5 havo klassen en
3, 6 vwo klassen.
Van de directie mogen we niet zeggen dat er
geen examen gedaan mag worden als CKV1 niet in orde is. Wel is
het zo dat een leerling een herkansing mist als hij niet op tijd
is met zijn dossier. Dit is de enige sanctie die we hebben.
Verder moeten we net zolang zeuren bij leerlingen tot het in
orde is.
Uiterste maatregel: Als een leerling CKV 1
niet in orde heeft bij het eindexamen, wordt het diploma pas
uitgereikt als dit wel het geval is.
Op het Vwo komt dit zeuren nauwelijks voor.
Op de Havo wil het nog wel eens een keer lang duren, maar tot nu
toe is het al zo'n 5 jaar goed gegaan. Wij zijn wel steeds bezig
het inlever gedrag (vooral op de havo) aan te passen, maar we
hebben de juiste methode nog niet gevonden.
met vriendelijke groet,
Fieke Hordijk.
Erasmuscollege, Zoetermeer.
|