STREETDANCE

Funk & Hip Hop kennen we van de televisie. Met name MTV zendt enorm veel clips uit waarin streetdance te zien is. Het is een dansvorm waarin men zich moet uitleven op muziek 

W I E ?

De streetdance-cultuur, een rage uit New York, ontstond begin jaren '80. Drie belangrijke voorwaarden lagen aan de basis.
  • Op de eerste plaats was daar de oude Afrikaanse traditie, die tot in onze tijd in Amerika overleefde: door de ritmische basis gesteund, praat/zingt/stelt men zaken aan de orde. Rappen is dus een overgeleverde vorm van de Afrikaanse traditie.
  • Op de tweede plaats was er in de jaren '30 in Harlem de ontdekking van de zogenaamde acrobatic jazz, een dansvorm die nooit werd opgepikt door de danswereld. 
  • Op de derde plaats noemen we de enorme technische ontwikkeling van de afspeelapparatuur. De ontwikkeling tot de hedendaagse electro-sound kwam in de zeventiger jaren juist goed op gang. De Jamaicaanse disc-jockey Koo Hurc werkte in 1974 in een club in de Bronx. Hij ontwikkelde een meer ritmische methode van draaitafelmanipulatie om de muziek ritmischer sterker te ondersteunen. Hij noemde deze methode scratchen. De mensen die op zijn shows afkwamen, ontwikkelden een bijpassende dansstijl.

video fragment 1  (Africa Bambaata)

video fragment 2 (Grandmaster Flash, Cool Hurk)

video fragment 3  (Frosty Freeze)

Dat gebeurde ook bij de disc-jockey en scratcher Africa Bambaata, die een 'gang' van dansers om zich heen verzamelde die de nieuwe dansstijl op straten en pleinen toonden. Zijn stijl kenmerkte zich door twee vormen: 
  • Breakdancing : een zeer acrobatische vorm van bewegen, dansers spinnen op hun hoofd, benen draaien snel rond het lichaam en in de lucht, kortom deze dansvorm is niet voor iedereen weggelegd en is zeer belastend voor het lichaam.
  • Electric boogie : hier laat de danser een ritme-impuls door het lichaam stromen in één vloeiende beweging.

Begin jaren '80 maakte de streetdance-cultuur internationale opgang. Ook in Europa doken groepjes jongeren op in Baggy kledij (ruime en dansbare kledij) die verschillende vormen van streetdance beoefenden.

Twee zaken vielen daarbij op : 
  • het waren meestal jongens die dansten in tegenstelling tot andere dansstijlen 
  • deze jongens kwamen uit etnische minderheidsgroepen. Dit hangt ongetwijfeld samen met de dansculturele achtergrond van deze jongeren.

De definitieve doorbraak van de Funk& Hip Hop in Europa kwam er pas echt in de negentiger jaren. Hip Hop werd 'a way of life', met alles erop en eraan :mode, dansen, video-clips, graffiti, Dj's, scratchers, rappers, enz.

 

In Amerika draaide de hip hop-scène op volle toeren. De ene film na de andere kwam uit met daarin veel aandacht voor de streetdance-cultuur.

Er ontstond een kleine oorlog tussen de rappers van de East-Coast (New York/Miami) en die van de West-Coast (California).

Het werd een vete tussen twee grote platenlabels : Dead Row uit L.A. en Bad Boy uit New York City. Twee bekende rappers lieten hierbij het leven, 2Pac Shukur en de Notorius BIG. Beide sides vonden dat het genoeg was geweest en riepen op tot verzoening en tot meer positieve muziek.

The Notorious B.I.G.

Hip Hop begon meer samples (melodieën geplukt uit bekende disco- en popsongs) te gebruiken. Zoals je ziet is streetdance een vorm van dansen die zijn roots (=wortels) tot in het oude Afrika heeft en enorm populair is bij de jeugd.

2PAC - Ghetto Gospel

 

Last update: 12/27/2007 De Digitale School CKV