Het romantische ballet |
De danskunst is uitermate geschikt om de idealen van de romantiek zichtbaar te maken. De onmiddellijke inspiratiebron voor het ontstaan van het romantisch ballet was de het 'Nonnenballet' uit de opera 'Robert Ie Diable' van Giacomo Meyerbeer uit 1831, gechoreografeerd door Filippo Taglioni. |
|
Robert Ie diable, scène uit de wereldpremière naar Ciceri; Opera Parijs 1831. De scène bij de kloosterruine, waar Robert de magische twijg in zijn bezit krijgt, werd bekend. In een uitgebreid bacchanaal vertegenwoordigen de uit hun graven opgestane nonnen de gevaarlijkste verleidingen van het leven: drankzucht, hartstocht voor het spel en seksualiteit. Meyerbeer beinvloedde met dergelijke massa-scenes de massakunst uit de 20ste eeuw van de showbusiness |
Algemene kenmerken van de romantiek, die van belang zijn voor de danskunst:
Eugène Lamy ontwerpt de tutu's: tutu romantique = lang en soepel in de beginperiode, tutu classique = kort en stijf in de latere romantiek. Een andere andere manier van dansen: invoeren van de pointe en de pointetechniek (spitzen). Loskomen van de aarde wordt als een ideaal gezien, het effect van zweven of vliegen. Door de pointes is er een geweldige uitbreiding wat stappenmateriaal betreft en het opdrijven van de techniek en de virtuositeit, door het kleine steunvlak van de voet. Het gebruik van theatermachinerieën neemt toe en men is in staat steeds meer onverwachte effecten te realiseren. Alle grote klassiek-romantische balletten brengen een afwisseling van karakterdans (dat is de reële wereld) en ballet-blanc (dat is de droomwereld).
De karakterdans wordt in de romantische balletten ook aangewend om h et kwade uit te drukken in de figuur van de tovenaar, de heks, de slechte fee ed.
|
Giselle Ballet - Svetlana Zakharova |
Marie Taglioni Fanny Elssler |
Het verval van de danskunst in het westen komt vooral door het volgende:
|
De grote sterren beginnen tournees te ondernemen en stilaan vertrekken meer en meer dansers en choreografen uit Parijs naar Rusland, waar de romantische danskunst verder ontwikkeld en tot een hoogtepunt komt in de Marius Petipa periode. De dans wordt daar 'een parel aan de kroon' van de tsaren. Het klassieke Russische ballet Vooral tsaar Peter de Grote en Catharina II dragen veel bij aan de ontwikkeling van het ballet, dat door Franse dansmeesters, choreografen en ballerina's wordt beheerst. In de Keizerlijke balletschool van Peter de Grote worden jongens en meisjes gekocht van lijfeigenen. In de romantische periode is er sprake van 'balletomania': de bewondering voor bijvoorbeeld de ballerina Marie Taglioni leidde tot het nuttigen van haar balletschoentjes door bewonderaars! 05-09-2007 last update |