NDT I NDT II NDT III |
Het Nederlands Dans
Theater. Het NDT werd in 1959 gevormd door achttien dansers van het traditionele voormalig Nederlands Ballet. Men wilde op zoek naar nieuwe vormen en expressie in de dans. Na een moeizame start kreeg de groep toch vrij snel erkenning en genoot het reeds in de jaren 60 een grote naam in binnen- en buitenland. Dit was mede te danken aan de gerenomeerde choreografen (waaronder Hans van Manen) die bij het NDT werkzaam waren. Na het vertrek van van Manen werd het weer een beetje stil rond de groep maar sinds de komt van Kylian in 1975 staat de groep weer internationaal aan de absolute top. Van Manen is sinds 1988 overigens weer betrokken bij het NDT. |
Het
Nederlands Dans Theater bestaat uit drie ensembles, NDT I, NDT II
en NDT III.
NDT I is het 'grote' gezelschap, dat grote faam geniet en over de hele wereld volle zalen trekt. Wanneer je naar een optreden van NDT II gaat ziet u jonge danser tussen de 17 en 22 jaar, kortom de nieuwe talenten. Een bijzondere groep is NDT III. Dit gezelschap bestaat uit dansers van 40 jaar en ouder. Zij zijn met hun persoonlijkheid een begrip in de danswereld. Met deze drie ensembles toont het Nederlands Dans Theater drie dimensies van een danscarrière. Een unieke situatie in de internationale danswereld. Uniek aan het NDT is dat er geen hierarchie bestaat binnen en buiten de groepen. Hoewel alle dansers een klassieke opleiding hebben, richt het NDT zich alleen op moderne dans. |
Choreografen Wanneer je een bezoek brengt aan het Nederlands Dans Theater is de kans groot dat je een voorstelling zult zien van choreograaf Jirí Kylián, Hans van Manen of Paul Lightfoot. Zij hebben alledrie al tientallen produkties op hun naam staan. Een voorstelling onder hun leiding zal dan ook zeker de moeite waard zijn. Onderstaande fragmenten geven je een indruk van het werk van Jirí Kylián, Hans van Manen en Paul Lightfoot. |
![]()
Gertrude Stein: "If I Told Him: A Completed Portrait of Picasso" From: A Stein Reader
Muziek: Franz Shubert Death and the Maiden string quartet nr. 14 in d-minor D 810 en Gustave Mahler Andante con moto arranged for string Orchestra |
Two Faces |
![]() |
In de tien jaar dat NDT III bestaat, hebben de senioren van het Nederlands Dans Theater de wereld versteld doen staan van hun expressieve en theatrale kwaliteiten; de winst van een jarenlange toneelervaring. Veel choreografen legden, in hun werk voor het ensemble, zó sterk de nadruk op dit ‘theatrale handelsmerk’, dat je bijna zou vergeten dat de NDT III’ers eerst en vooral dansers zijn. Zo niet Hans van Manen. Zijn Two Faces, een indringend duet voor Gioconda Barbuto en David Krügel, is in álle opzichten een uitdaging, zeker ook in fysieke zin. Een verademing! Want juist in de dans — of liever: in Van Manens dans — komen de expressieve talenten van Barbuto en Krügel het volst tot hun recht. Two Faces balanceert, net als veel andere Van Manen-choreografieën, op de rand van magische aantrekkingskracht en tergende afstoting, met, in dit geval, een onvermijdelijke scheiding tot gevolg. Daarbij demonstreert Van Manen opnieuw de kracht van de herhaling: hij laat dezelfde scène twee keer dansen, maar wel met ‘twee gezichten’, de eerste keer mét bolle-wangenmaskers, de tweede keer zonder. Een keuze die dwingt tot vergelijking: wat blijft overeind, wat is voorgoed voorbij? Een keuze wellicht ook waarmee Van Manen, net als met zijn keuze voor de uiterst dramatische muziek van Kancheli, het theatrale werk van zijn collega-choreografen bij NDT III met een knipoog becommentarieert. Choreografie: Hans van Manen Muziek: Giya Kancheli (Vom Winde beweint, liturgie voor altviool en orkest, 1988, deel 1: Largo) Nederlandse premiere: 15 januari 2001, Lucent Danstheater, Den Haag. Samenstelling bronmateriaal utsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
|