"Hopelessly Devoted To You"

1978

leder meisje was toen verliefd op John Travolta, die als uit het niets leek opgedoken. Overal op schoolpleinen zag je jongeren op een rijtje pasjes doen, terwijl ze hun onderarmen over elkaar rolden. Die lente beleefden dansscholen gouden tijden met het geven van cursussen discodansen.

De oorzaak van deze rnassahysterie was de film Saturday Night Fever. De discohits van de Bee Gees, een debuterende John Travolta en de meeslepende dansscènes sleurden iedereen mee in de discokoorts. Maar de film bevatte meer dan een hoofdrolspeler die goed kon dansen en een paar stevige danshits. De grootste magie van Saturday Night Fever schuilde in het ijzersterke verhaal dat zelfs nu, 23 jaar na dato, nog niets aan kracht heeft ingeboet.

Saturday Night Fever  is gebaseerd op een reportage in de 'New York Magazine'. Daarin wordt onder de titel Tribal Rites of the New Saturday Night de vrijetijdsbesteding van jongeren in Brooklyn beschreven.

Het verhaal

Tony Manero is 19 jaar en werkt in het dagelijkse leven in een verfwinkel in Brooklyn, New York. De film begint dan ook wanneer hij hiernaar op weg is. Hij is een half uur te laat, maar weet de wachtende klant tevreden te stellen door haar korting te geven. De klanten zijn dol op Tony.

Tony heeft een shirt gezien dat hij wil hebben, maar hij heeft niet genoeg geld om het te kopen. Hij vraagt daarom om een voorschot maar hij krijgt dit niet. Als hij ’s avonds thuiskomt van zijn werk krijgt hij ruzie met z’n ouders. Z’n ouders vinden dat hij ook priester moet worden zoals z’n broer Frank. Z’n vader is sinds kort werkloos en zit in de WW.

Tony maakt zich klaar en gaat uit in 2001 Odyssey, waar hij iedere zaterdag avond uitgaat met z’n vrienden. Iedereen kent hem en alle meisjes aanbidden hem omdat hij zo goed kan dansen.....................

Ouders maakten zich grote zorgen over de invloed die deze film op tere kinderzieltjes zou hebben. De sensatie werd er alleen maar groter door!

 

Saturday Night Feverwas eind jaren zeventig de film waarin veel opgroeiende jongeren zich konden herkennen. De problematiek van Toni en zijn vrienden was de problematiek van een hele generatie. De economie stortte in, de werkloosheidscijfers stegen tot grote hoogte en de ene na de andere sombere milieu-voorspeiling veroorzaakte een collectief gevoel van angst voor een grote en onafwendbare ramp. Jongeren kregen in feite de boodschap dat er no future was. Niet voor niets ontwikkelde zich bijna tegelijkertijd de punk als stroming. Punkers en discogangers zouden zich al snel ontpoppen als wateren vuur, maar blijken achteraf twee kanten van dezelfde medaille te zijn. In zo'n tijd dat de toekomst weinig te bieden heeft, spreekt een boodschap als Toni's'ik wil alleen maar dansen'nu eenmaal sterk tot de verbeelding.

Maar los van het tijdstip was er nog iets waardoor Saturday Night Fever een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefende. Seks, drugs en grove taal zorgden voor een flink schandaal al voordat de film werd gelanceerd. De groep rond Toni Manero gebruikte ,openlijk' drugs zoals amfetamine. Meisjes werden in de auto verkracht of lieten zich vrijwillig zwanger maken om maar een man aan de haak te slaan. Dit stond haaks op het feministische gedachtegoed. Ook ouders maakten zich grote zorgen over de invloed die deze film op tere kinderzieltjes zou hebben. En dat betekende een golf van publiciteit, al voor de film in de bioscoop was. De sensatie werd er alleen maar groter door en die zweem van verboden lekkers maakte de film voor jongeren nog interessanter. De bioscopen zaten vanaf dag één bomvoi. Desnoods gingen jongeren stiekem. En een beetje fan zag de film drie, vier of vijf keer.

De gebroeders Gibb - de Bee Gees, die de soundtrack voor Saturday Night Fever maakten - scoorden weer voor het eerst in jaren met 'Staying Alive', 'Night Fever' en 'Too Much Heaven'. Ook hoog in de hitparade eindigde het door hen geschreven nummer 'if I Can't Have You' van Yvonne Eiliman, allemaal afkomstig van de scundtrack van Saturday Night Fever. De film betekende het begin van een comeback voor de Bee Gees die een aantal jaren zou duren.

Ook in 1978 kwam Grease, de verfilming van een musical over de jaren vijftig. Opnieuw een kassucces: de recettes liepen op tot 142 miljoen, het werd de best verkochte film van dat jaar. En opnieuw met John Travolta, ditmaal als sexy leider van de T- birds.

Toch was Grease het begin van het einde van de discohype. De Grease-hits overschaduwden in 1978 al snel de hits uit Saturday Night Fever. 'Hopelessly Devoted To You', 'You're The One That I Want', 'Greased Lightning', 'Grease' en 'Summernights' kwamen te snel. Bovendien was te veel Travolta in één jaar funest voor zijn geloofwaardigheid als held van de tegencultuur.

En zoals dat wel vaker gaat bij kassuccessen, kregen tal van slimmeriken de dollartekens op het netvlies. De ene na de andere dansfiirn werd uitgebracht. Wat glitterpakjes, gezellige choreografie, wat vage B-sterren die een dans- wedstrijd of auditie willen winnen, leuke muziek, en klaar was alweer een kassucces, dacht men. Dat leverde nog tot jaren daarna een absurde parade aan dansfilms op. Thank God lt's Friday zag het licht. Een cultfilm en parodie op de discorage met een flinterdun verhaal, veel menige humor en optredens van Donna Surnmer en The Commodores. Succesvolle en minder succesvolle titels als Fame, Disco Fever, Roller Boogie, Flashdance, Footloose, Fást Forward en Dirty Dancing volgden.

Video fragment "Dirty Dancing"

Overzicht dansfims:

Saturday Night Feyer (1977)

hoofdrollen John Travolta (Toni Mancro), Karen lynn Gorney (Stepbanie)

hits 'Night Feyer', 'Staying Alive', 'How Deep Is Your love', 'More Than A Woman' door The Bee Gees, 'if 1 Can't Have Vou' door Yvonne Eiliman

Grease (1978)

hoofdrollen John Travolta (Danny), Olivia Newton-John (Sandy)

hits 'Greased lightning' door John Travolta, 'Hopelessly Devoted To You', 'Summer Nights' door Olivia Newton-John, 'You're The One That I Want' door John Travolta en Olivia Newton-John

Thank God lt's Friday (1978)

hoofdrollen Donna Summer (Nicole Sims), Jeff Goldblum (Tony Demarco)

hit 'Let's Dance' door Donna Summer

Fame (1980)

hoofdrollen lrene Cara (Coco Hernandez), Gene Anthony Ray (Leroy Johnson)

hit 'Fame' door lrene Cara

Staying Alive (1983)

hoofdrollen John Travolta (Toni Manero), Cynthia Rhodes (Jackie), Finola Hughes (Laura)

hits 'Far From Over' door Frank Stallone en op herhaling: 'Staying Alive' door The Bee Gees

Dirty Dancing (1987)

hoofdrollen Patriek Swayze (Johnny Castle), Jennifer Grey (Baby Houseman)

hit 'The Time Of My life' door Bill Medley en Jennifer Warnes, 'She's like The Wind' door Patrick Swayze


Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur oa: Het heerst weer. Hanny Roskamp Rails. Het verhaal is van Lindsey Wanten uit havo 5. SG Groenewald.

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken.


09/20/2007 update