Stravinsky's 'Le sacre du printemps' |
Balanchine heeft ongeveer 150 balletten op zijn naam staan. Voor ongeveer een vijfde hiervan gebruikte hij muziek van Igor (Strawinski) Stravinsky, met wie hij sinds de Ballets Russes tot aan de dood van de componist samenwerkte; dit koppel is wellicht het roemruchtste voorbeeld in de dansgeschiedenis van samenwerking tussen choreograaf en muziekmaker. Dat dit mogelijk was, is mede te danken aan de muziekkennis van Balanchine, zoon van een componist en student van het conservatorium in zijn geboortestad, die door geen andere choreograaf werd overtroffen. |
Le sacre du printemps werd in 1913 in opdracht van Diaghilev's Ballets Russes door Stravinsky gecomponeerd en is een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Het ballet verbeeldt een heidens ritueel waarin een tot offer gewijde maagd zich dood danst zodat de lente kan beginnen. De premičre van het oorspronkelijke ballet van Vaslav Nijinski veroorzaakte een groot schandaal. Door in deze compositie meer belang te hechten aan ritme dan aan melodie was Stravinsky zijn tijd ver vooruit. Tegenwoordig wordt Le sacre du printemps beschouwd als een meesterwerk. |
video fragment Le sacre du Printemps video fragment van Bejart's Sacre du Printemps Inhoudelijke verandering: het offer heeft plaatsgemaakt voor de strijd tussen de seksen. |
Enkele
Westerse avant-garde kunstenaars die tegelijkertijd met Strawinski in
Parijs leefden (1910 - 1926), werkten samen met hem aan een
vernieuwing in de kunst.
Stravinsky's muziek is expressionistisch. Expressionisme in de schilderkunst: Kirchner, Klee, Kandinsky, Kokoschka, Picasso, Miró Expressionisme in de literatuur : Wedekind, Trakle Expressionisme in de muziek : Schönberg,
Strawinsky, Berg, Webern, Hindemith |
DEEL 1 De aarde is nog in haar winterslaap. Rustige muziek. Dit deel begint met een fagot. Later komen er bij een baritonhobo (heckelfoon), klarinet, dwarsfluiten, contrafagotten, bugel. De winter verdwijnt en de aarde komt tot leven. Jonge meisjes dansen ter ere van de komende lente. De muziek gaat verder in een lapidair (kort en krachtig) ritme. Vele instrumenten zetten in: violen, hoorns, celli, contrabassen, trompetten, hobo's, baritonhobo, dwarsfluiten, trombones, tuba, slagwerk, basdwarsfluit. Jongens proberen meisjes te vangen om
die tot hun vrouw te maken. Er volgen wilde achtervolgingen. De muziek
geeft Westside Story-achtige klanken weer. Jongens en meisjes dansen samen. Muziek
klinkt eerst rustig en lieflijk. Contrabasklarinet en klarinet.
Daarna gaat de muziek over in zware, bij de keel grijpende klanken.
Glissando. Het roept symbolen op zoals ijzer, aarde, steen. Het eind
is weer rustig en lieflijk als het begin. Groepen mensen spelen dat ze jaloers op
elkaar zijn. Opnieuw wilde Westside Story-achtige klanken.
Hoorns, trompetten, tuba's, slagwerk. Vrij kort. Koperinstrumenten kondigen de komst van
de stoet met de wijze oudste aan. Kort. Zeer kort. Broeierig. Drukt ontzag en
angst uit. De wijze oudste kust de aarde waar nieuw leven begint te
ontspruiten. Wilde dans. Kort en krachtig ritme. Mengeling van vreugde en vrees.
Het Offer De wijze oudste moet een
meisje aanwijzen dat het lenteoffer zal zijn. Plechtige, mysterieuze,
broeierige sfeer. Jonge meisjes dansen
langzaam in een kring rond. Rustig, mysterieus, broeierig Het meisje dat aangewezen is
als lenteoffer wordt in een heftige, ritmische dans door de mensen
bewonderd en geprezen. Zeer kort. Mysterieus en bezwerend. De
spanning wordt opgevoerd. Gunstige levensomstandigheden worden
afgesmeekt. Hobo, baritonhobo, basdwarsfluit, fagot, trompetten. De spanning wordt verder opgevoerd door het gehele orkest. De uitverkorene danst tot ze er dood bij neervalt. Wijdingsdans (Mp-3 534 kb / 0.34 min) |
Stijlkenmerken:
De vorm Geen traditionele vorm, maar kleine
motieven die naar believen kunnen worden verlengd of herhaald. De
kleine motieven kunnen citaten zijn van andere componisten, die hem
inspireerden. Deze vorm wordt collage of montage genoemd.
Een kort en krachtig ritme. Het ritme
is gevarieerd en complex en tegelijkertijd primitief. Ritme is even
belangrijk als de melodie.
Stravinsky gebruikte tegelijkertijd verschillende toonsoorten en akkoorden die niet altijd harmonieerden. De instrumentatie Strawinski beschouwde muziekinstrumenten als personen die elk hun eigen timbre (klankkleur) aan het muziekstuk geven. Zo gebruikt hij in Le sacre du printemps bijzondere instrumenten zoals: een baritonhobo, contrafagotten, basdwarsfluit, contrabasklarinet. 01/03/2003 last update |