Charlie Chaplin

Onderwerp: Kleding (CKV/CKV1/CKV3 drama)

Doel: De leerling herkent dat een tegenstelling ook in kleding vorm gegeven kan worden

Iedereen weet wat de attributen zijn waaraan het personage Charlie de tramp herkend kan worden. Ook de kleding is bekend. Oppervlakkig gezien trekt Chaplin gewoon te grote kleren aan. Maar er is meer aan de hand. Kijk (nog) eens naar de volgende foto. De verhouding van de jas en de broek geeft Charlie iets kinderlijks.

Misschien kun je het op je eigen kinderfoto’s terugvinden: kleine kinderen hebben onnatuurlijk dikke billen omdat ze luiers dragen. Daarom krijgen ze vaak wijde broeken of rokjes aan. Het bovenlijfje is wat strakker. Ook de plek waar het jasje wordt gesloten en de lengte van het jasje onderstrepen het kinderlijke beeld.

Opdracht:

Vergelijk de kleding van het personage van Charlie de tramp met het personage van de arbeider in de film Modern Times. Wat zijn de overeenkomsten?

videofragment 1 Modern Times

videofragment 2 Modern Times

Vergelijk de kleding van het personage van Charlie de tramp met de volgende personages:

De kapper in ‘the great dictator’  

 

De dictator in ‘the great dictator’

 

Je kunt ook andere films uitzoeken.

 

Onderwerp: beweging en dans (CKV/CKV1, CKV3 dans en drama)

De tekeningen van het onderwerp kleding geven ook goed de houdingen aan die Chaplin voor zijn personage Charlie heeft ontwikkeld.  Kijk goed naar de verhoudingen van de romp tussen het gedeelte boven het middel en onder het middel.

 

© Roy Export Company, courtesy NBC Photographie, Paris

DE DIGITALE SCHOOL. Samenstelling in samenwerking met Kunsthal Rotterdam als voorbereiding op tentoonstelling Charlie Chaplin.

29-04-2010 H Coppens/H Baggen