Charlie Chaplin

Onderwerp: De werkelijkheid overtreft de fantasie. (CKV2)

Begin twintigste eeuw beseften kunstenaars dat de werkelijkheid zo absurd was dat die slechts absurd kon worden weergegeven. Het toneelstuk ‘Ubu Roi’ van Alfred Jarry wordt als start van het absurde theater gezien. Chaplin werkte in feite ook volgens deze manier. Zoals bij het onderwerp over komedie en farce wordt aangegeven, baseerde hij zich altijd op een herkenbare werkelijkheid die net iets vergroot werd, waardoor het geheel absurd werd.

  Arbeider in fabriek 1931

Video fragment Modern Times (wmv)

 

In de film ‘Modern Times’ lijkt het alsof Chaplin te ver gaat met de arbeider die geheel in de machine verdwijnt. Foto’s van arbeiders maken duidelijk dat hij maar een klein beetje overdreef. Chaplin zette een klein stapje om de arbeider helemaal te mechaniseren. Zelfs dat de arbeider gek wordt van al dat schroeven is begrijpelijk. De stap naar het surrealisme wordt klein. Charlie is helemaal gek geworden van al het schroeven draaien. Hij ziet overal schroeven in, zoals bijvoorbeeld in de knopen op de kleding van een vrouw, die hij tegenkomt op straat.

Teken of bedenk de scène die op deze foto volgt. Vergelijk hem met de scène uit de film.

   

 

 

© Roy Export Company, courtesy NBC Photographie, Paris

DE DIGITALE SCHOOL. Samenstelling in samenwerking met Kunsthal Rotterdam als voorbereiding op tentoonstelling Charlie Chaplin.

29-04-2010 H Coppens/H Baggen