Stomme films en The Mighty Wurlitzer |
Charles
Chaplin en
zijn
team op de filmset van Modern Times (1936) |
Stomme films waren nooit stil. Zelfs tijdens de opnames, in een decor of op locatie, klonk al muziek. Met een harmonium of viool werden de gespeelde emoties muzikaal opgeroepen. In de bioscopen klonken vergelijkbare klanken, geproduceerd door een pianist of een klein salonorkestje. In de grote bioscopen zoals het Amsterdamse Tuschinski kon de muzikale begeleiding uitgroeien tot symfonische omvang, zowel met een traditioneel orkest als met het befaamde Wurlitzer-orgel. In het begin van de cinema werden oude kerkorgels te pas en te onpas gebruikt om films te begeleiden, maar de Amerikaanse firma Wurlitzer ontwikkelde voor de profane bewegende beelden een heus orgel, dat vanaf 1910 op de markt was, en een periode van grote bloei doormaakte, in het decennium tussen de Eerste Wereldoorlog en de komst van de geluidsfilm. Het instrument kende een zwelpedaal en allerlei toeters en bellen en heette The Mighty Wurlitzer.Een Wurlitzer begeleidde stomme films geheel of gedeeltelijk en speelde bij de reclame, het varieté en in de pauze. Films werden vaak gedistribueerd met een partituur voor orgel en/of orkest. Het Wurlitzer orgel gaf de Amerikaanse bioscoop een authentiek geluid. Met de komst van het Hammond-orgel werd het rond 1940-'50 tijd voor een nieuwe generatie instrumenten, maar er bestaat een groot platenrepertoire dat herinnert aan het ooit uitzonderlijk populaire, aangenomen kind van Hollywood.
|
|
Maar niet
iedereen was tevreden over de muzikale kwaliteit
van de bioscoopmuzikanten. In filmrecensies in kranten en vakbladen uit de jaren
tien en twintig van de vorige eeuw kunnen we nog veel ach en wee over de
kwaliteit van de muzikale begeleiding terugvinden. Niet geheel verwonderlijk,
want het begeleiden van stomme films is lastiger dan veel toeschouwers zullen
vermoeden.
Menig pianist, die de beelden veelal met het publiek voor het eerst zag, zal vrolijk hebben ingezet bij een scène die na een paar beelden een drama bleek te vertellen. Eigenlijk zijn de goede muzikale begeleiders van stomme films een soort dramaturgen, die de toeschouwer scène na scène een handvat geven om het stille spel van de acteurs of de geluidloze documentaire gebeurtenissen van een emotionele kleur te voorzien. Samenstelling van het
bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de
vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum en het vak ckv
vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en
uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site?
Opsturen via e-mail is voldoende. Bronnen oa: Cinema Perdu P Delpeut Amsterdam 97.
Afbeelding orgel: elektrisch-pneumatische bioscoop-Orgel The Rudolph Wurlitzer Company, North Tonawanda/New York, Baujahr
1929 Afbeelding Chaplin ©
Roy Export Company, courtesy NBC
Photographie, Paris 29-04-2010 |