BRASSAI

Gyula Halász, die in 1932 het pseudoniem Brassaï aannam (afgeleid van 'de Brassó', zijn geboorteplaats), was een autodidact op het gebied van de fotografie. Hij studeerde aanvankelijk aan de kunstacademies van Boedapest en Berlijn en verkeerde al gauw in de kringen rond László Moholy-Nagy, Vassily Kandinsky en Oskar Kokoschka. in 1924 vertrok hij als journalist naar Parijs. Hier maakte hij in 1925 kennis met de fotograaf Eugène Atget, wiens werk later een grote inspiratiebron voor hem zou zijn. 
In 1929 maakte Brassai met een geleende camera zijn eerste foto's. Kort daarop besloot hij een Voigtländer te kopen. In 1930 begon hij tijdens zijn uitgebreide zwerftochten door nachtelijk Parijs de verlaten straten en pleinen van de stad te fotograferen. De resultaten hiervan publiceerde hij in 1932 in zijn beroemde boek Paris de Nuit. Naast de schoonheid van de geheimzinnige, als toneeldecors overkomende gebouwen zag hij in deze nachtelijke opnamen een technische uitdaging door de moeilijke lichtomstandigheden. Brassaï was op zijn nachtelijke uitstapjes niet alleen door architectuur gefascineerd, maar ook door mensen. In bars en op straat fotografeerde hij de nachtvlinders van de stad, de clochards, prostituees, verliefde paartjes, danseressen en andere karakteristieke figuren. 

Een van de bekendste foto's uit deze tijd is De hoer Bijou. Brassaï kon het niet laten om deze zwaar opgemaakte en met veel sieraden behangen dikke Parisienne te portretteren..De oude dame reageerde echter woedend toen ze erachter kwam dat de foto in Paris de Nuit opgenomen was. Ze raakte pas weer gekalmeerd nadat Brassaï haar enige bankbiljetten had toegeschoven.

In 1932 begon Brassaï zich te interesseren voor de graffiti op de muren van Parijs, een onderwerp waarmee hij zich een tijdlang bezighield. Door zijn medewerking aan een surrealistische tijdschrift  leerde Brassaï in de jaren '30 veel schrijvers, dichters en beeldend kunstenaars uit de kringen van het Surrealisme kennen. In 1937 maakte hij voor Harper's Bazaar de eerste van een grote serie portretten van beroemde schrijvers en kunstenaars. 

Foto's van Brassaï

Brassaï was op zijn nachtelijke uitstapjes niet alleen door architectuur gefascineerd, maar ook door mensen. In bars en op straat fotografeerde hij de nachtvlinders van de stad, de clochards, prostituees, verliefde paartjes, danseressen en andere karakteristieke figuren. 

Opdracht CKV-1: Via de bovenstaande link kies je een afbeelding uit, die aan de hierboven staande omschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


12/21/2007 update