Henri Cartier-Bresson

In 1931 begon zijn carrière als fotograaf. Na te hebben deelgenomen aan een etnografische expeditie in Mexico ging hij als freelance fotograaf werken. Bij een galeriehouder had hij in 1932 zijn eerste solotentoonstelling. In 1935 deed hij filmervaring op. In 1937 maakte hij documentaires in Spanje. In 1940 werd hij Duits krijgsgevangene in Baden-Württemberg, maar in 1943 lukte het hem uit Duitsland weg te vluchten, waarna hij lid werd van een Franse verzetsgroep. Na 1945 begon hij weer als zelfstandig fotograaf te werken. Hij publiceerde talrijke fotoboeken, waaronder Images a la sauvette, D'une Chine a l'autre en Flagrants délits.

'le moment décisif'

 

Cartier-Bresson is een levende legende. Waarschijnlijk is er geen andere fotograaf die zo vaak als voorbeeld wordt aangehaald wanneer het gaat over een van de grote mogelijkheden van de fotografie, het vastleggen van een moment. Bij Cartier-Bresson gaat het niet om zomaar een moment, zoals het geval is bij 99% van de miljoenen foto's die dagelijks gemaakt worden, maar om 'le moment décisif', het beslissende moment, dat het wezen van een situatie weergeeft.

De fotograaf werkte voor bijna alle grote internationale kranten en tijdschriften. Hij maakte onder andere reizen naar India, Birma, Pakistan, China, Indonesië, Cuba, Mexico, Canada, Japan en de voormalige Sovjet-Unie.

Inmiddels is Cartier-Bresson gestopt met fotograferen en houdt hij zich weer bezig met zijn oorspronkelijke passie, schilderen en tekenen. Degenen die dit betreuren, hebben zijn vroegere uitspraken misschien niet voldoende serieus genomen: "Uiteindelijk interesseert me de foto zelf helemaal niet. Het enige wat ik wil, is voor een fractie van een seconde de werkelijkheid vastleggen."

Het Museum Ludwig in Keulen bezit met de collectie-Gruber een paar van de beroemdste foto's van Cartier-Bresson.

Foto's van Cartier-Bresson

Opdracht CKV-1: Via de bovenstaande link zoek je de volgende afbeeldingen van deze fotograaf:

De allerbekendste foto is waarschijnlijk Zondag aan de oever van de Marne, een foto die de idylle van de zondagse picknick perfect weergeeft. De rivier is zo glad als een spiegel, uit de boot steken een paar hengels omhoog, en twee paartjes zitten met hun rug naar de kijker langs de rand van het water. De borden zijn al leeg, het laatste glas wijn wordt net ingeschonken. De foto straalt een grote rust uit en laat desondanks alles zien waar men bij een Franse picknick aan denkt. Elke foto van Cartier-Bresson bezit een specifieke spanning.

Opdracht CKV-1: Via de bovenstaande link zoek je een afbeelding waarbij 'le moment décisif' duidelijk te onderscheiden is. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4

Cartier-Bresson benadrukte steeds opnieuw dat fotograferen niet te leren is. Hij was gezegend met een enorm groot bevattings- en reactievermogen en wist in situaties die hij interessant vond steeds op het juiste moment af te drukken. Dan was het hem gelukt een fractie van de werkelijkheid aan de vergankelijkheid te ontrukken, de tijd als het ware te snel af te zijn. Het idee dat fotografie in staat is de werkelijkheid waarheidsgetrouw af te beelden, speelde bij Cartier-Bresson een belangrijke rol. Zijn manier van fotograferen is alleen mogelijk wanneer van deze vooronderstelling wordt uitgegaan. Het 'beslissende moment' heeft deze directe relatie met de werkelijkheid immers nodig om als zodanig opgevat te kunnen worden. In dit opzicht was Cartier-Bresson een scherp observator, een man van het oog, die wist wat hij wilde.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


07/28/2007 update