EL LISSITZKY

El Lissitzky was in de jaren '20 een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Russische avant-garde. Hoewel hij eigenlijk architect was, kreeg hij ook in de schilderkunst, typografie en fotografie bekendheid als een vernieuwende geest en droeg hij in deze disciplines in grote mate bij tot de realisering en verspreiding van het constructivistische en suprematistische gedachtegoed. Beroemd werden vooral zijn prounen. Proun was een afkorting van de Russische woorden voor 'ontwerp ter bevestiging van het nieuwe' en werd door Lissitzky gebruikt als naam voor zijn utopie van een nieuwe verhouding tussen constructie en ruimte, die tegelijkertijd ook symbool van een nieuw op te richten maatschappelijke orde moest zijn.

Begin jaren '20 begon Lissitzky met fotografie te experimenteren waarbij hij zich vooral interesseerde voor de fotomontage en het fotogram. Hij maakte het liefst arrangementen van alledaagse gebruiksvoorwerpen als lepels, tangen, glazen en kanten kleedjes op het fotopapier.

Proun =afkorting van de Russische woorden voor 'ontwerp ter bevestiging van het nieuwe'

In een essay uit 1929 gaf hij een samenvatting van zijn ideeën over de techniek van het fotogram, waarmee volgens hem van alle fotografische afbeeldingen de grootste expressiviteit bereikt kon worden: "De taal van de fotografie is niet de taal van de schilderkunst: de fotografie heeft eigenschappen die in de schilderkunst niet voorhanden zijn. Deze eigenschappen zijn gebonden aan het fotografische materiaal, en om van de fotografie een kunstvorm te maken, moeten wij die eigenschappen ontwikkelen."

Lissitzky gebruikte voor zijn advertenties en affiches zowel fotogrammen als fotomontages. Een van zijn monumentaalste werken op het gebied van de fotomontage was een fotofries van krantenknipsels en foto's voor het sovjetpaviljoen op de internationale perstentoonstelling 'Pressa' in Keulen 1928

Compositie met tang 1924

  Afbeeldingen van El Lissitzky

Proun was een afkorting van de Russische woorden voor 'ontwerp ter bevestiging van het nieuwe' en werd door Lissitzky gebruikt als naam voor zijn utopie van een nieuwe verhouding tussen constructie en ruimte, die tegelijkertijd ook symbool van een nieuw op te richten maatschappelijke orde moest zijn.

Opdracht CKV-1: via de bovenstaande link maak je een keuze uit een van de afbeeldingen, die voldoet aan de hierboven staande beschrijving. Motiveer je keuze. tekst maximaal 1 A4

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


03/14/2008 update