Laszlo Moholy-Nagy

In 1923 werd Moholy-Nagy door Walter Gropius gevraagd om bij het Bauhaus te komen werken. Hier nam hij eerst de leiding van de rnetaalwerkplaats op zich, en later, na het vertrek van Johannes ltten, van de voorbereidingscursus. Hoewel er in de tijd waarin Moholy-Nagy aan het Bauhaus werkte geen aparte fotoklas was -deze kwam pas met de komst van Walter Peterhans in 1929-, geldt hij als een van de pioniers van dit medium, en werd hij dé vertegenwoordiger van de Bauhaus-fotografie. Deze reputatie had hij niet in de laatste plaats te danken aan zijn boek Malerei, Fotografie, Film, dat in 1925 als achtste deel in de serie Bauhausbücher verscheen. Daarmee was het de eerste tekst die aan het Bauhaus over fotografie gepubliceerd werd. Moholy-Nagy probeerde hierin onder andere de schilderkunst en de fotografie duidelijk af te bakenen. 
Terwijl hij schilderen als het vormgeven met kleur beschouwde, gebruikte hij de fotografie voor het onderzoeken en weergeven van het verschijnsel licht. De fotografie was voor hem niet -zoals zo vaak in de jaren '20- in de eerste plaats een perfect hulpmiddel, maar nieuw artistiek werkmateriaal. In Malerei, Fotografie, Film introduceerde Moholy-Nagy ook het begrip 'fotoplastiek' voor zijn fotomontages. 

Na de verhuizing van het Bauhaus naar Dessau in 1926 bleef Moholy-Nagy nog twee jaar aan de school verbonden, tot hij in 1918 naar Berlijn ging. In 1929 hielp hij mee bij het samenstellen van de beroemde Werkbund-tentoonstelling 'Film und Foto' (Fl FO) in Stuttgart, waarop hij zelf met 97 foto's, fotoplastieken en fotogrammen vertegenwoordigd was. In 1934 vertrok Moholy-Nagy naar Amsterdam en vandaar uit naar Londen. In 1937 ging hij naar Chicago, waar hij directeur werd van de pas opgerichte school van de Association of Arts and lndustries, die hij herdoopte tot New Bauhaus. Deze school werd echter al een jaar later gesloten. in 1939 richtte hij samen met andere kunstenaars een eigen School of Design op.

Behalve zijn artistieke oeuvre liet Moholy-Nagy ook talrijke theoretische verhandelingen over zowel de schilderkunst als de fotografie na. Daarin maakte hij zich steeds sterk voor de erkenning van fotografie als een gelijkwaardig medium.

Werken van de kunstenaar Laszlo Moholy-Nagy

"Fotomontages zijn uit verschillende foto's samengesteld, een [ ...] experiment met simultane weergave: een gecompromitteerde combinatie van visuele elementen en woordspelingen, een onheilspellende, in het denkbeeldige groeiende samenvoeging van de allerwerkelijkste nabootsende middelen. Maar ze kunnen tegelijkertijd verhalen vertellen, tastbaar zijn, veristischer 'dan het leven zelf'."

Opdracht CKV-1: via de bovenstaande link kies je een fotomontage uit, die voldoet aan de beschrijving "simultane weergave" Motiveer je keuze. tekst maximaal 1 A4

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


12/21/2007 update