|
Toen Carlo Lorenzini in 1880 snel een paar hoofdstukken van een sprookje op papier zette om een vriend in Rome te helpen, die een tijdschrift voor kinderen begon, wist hij niet dat hij de wereld een onsterfelijke klassieker schonk. Jarenlang had hij kinderverhalen geschreven, maar ze hadden niet veel aftrek gevonden en hij had het al langgeleden teleurgesteld opgegeven. Het is geen toeval dat kinderen over de hele wereld van toen tot nu van Pinocchio hebben gehouden, de levende houten pop die uiteindelijk een echte jongen werd. |
Een tekening in een van de eerste uitgaven van het boek |
Sinds
zijn geboorte in het Toscaanse dorp Collodi zijn Pinocchio’s
avonturen een inspiratiebron voor speelfilms, theaterstukken en
tekenfilms. De eerste Pinocchio-film uit werd gemaakt in 1911 en de
laatste film van Roberto Benigni in 2002. Ook Steven Spielberg’s
‘Artificial Intelligence’ is eigenlijk een bewerking van het
klassieke Pinocchio verhaal. De Disney tekenfilm is waarschijnlijk de
meest bekende, maar er zijn ook Japanse en Russische versies van het
verhaal.
Pinocchio begint zijn leven als een ondeugend wezen dat zijn tong uitsteekt naar de oude Geppetto, zodra zijn hoofd uit een blok hout is gesneden. Als hij voeten heeft loopt hij onmiddellijk naar de deur en verdwijnt op straat. Maar er sluimeren menselijke gevoelens in hem. Als hij honger krijgt en zich teleurgesteld voelt door zijn grillige daden begint hij te leren; en als Geppetto zo vriendelijk en opofferend is om zijn jas te verkopen om hem een spelboekje te kunnen geven, daagt in Pinocchio de eerste zweem van dankbaarheid. |
Hij begint met de beste voornemens maar bezwijkt voor de eerste verleiding die op zijn pad komt in de gedaante van de bedrieglijke vos en kat die hem op een dwaalspoor zetten, zodat het een hele tijd duurt voordat hij werkelijk op school komt. Hij slaat geen acht op de waarschuwing van de Sprekende Krekel en vervolgt zijn eigen weg van plezier. Hij belooft beterschap, maar zodra hij krijgt wat hij wil, weigert hij zich aan zijn woord te houden. Dit alles niet met boze opzet, maar als een onvolgroeid kind. Hij wordt met zacht, humorvol geduld bewaakt door zijn goede engel, de Fee met het Hemelsblauwe Haar, die maakt dat hij haar kan vinden als zijn moeilijkheden goed zijn begonnen. Zij veroorzaakt zijn innerlijke verwarring zodra hij kwaad doet en houdt hem dat voor tot hij gereed is om een andere koers te volgen. Als hij een leugen vertelt, wordt zijn neus onmiddellijk langer en bij iedere nieuwe leugen nog langer. Maar de fee verlost hem van deze gevolgen zodra hij zijn les heeft geleerd.
De film Pinocchio Italië 2002 – regie en scenario: Roberto Benigni Benigni, bijna 50, speelt zelf de rol van Poinocchio. Volwassen worden heeft slechts waarde als de volwassen persoon ook zijn kind zijn behoudt. Visueel en muzikaal oogt en klinkt de film betoverend mooi. In de geest van het oorspronkelijke werk van Carlo Lorenzini (1881) paart de film het sprookjesgenre aan diepgang en tijdskritiek. Zo krijgt de film vele betekenislagen waardoor kinderen even goed als volwassenen de film kunnen smaken. |
Hij gaat liefde voelen voor Geppetto en voor zijn Fee met het Hemelsblauwe Haar. Hij begint ernaar te verlangen een echte jongen van vlees en bloed te worden. Maar daar moet hij voor werken. Hij gaat trouw naar school en blinkt uit in zijn studie. Maar hij heeft niet gerekend op de valkuil die in het zicht van het doel verscholen ligt. Hij is nog niet bestand tegen de invloed van slechte schoolkameraden, die hem juist op het ogenblik van slagen verleiden tot de ergste misdaad die er is: de school verlaten en zich overgeven aan een leven van genotzucht op een plaats die afwisselend wordt vertaald als Land van de Dommen, Speelgoedland of Eiland van Plezier. Natuurlijk kan zo’n leven maar tot één ding leiden: de jongens die deze waardeloze weg volgen, veranderen onherroepelijk in kleine ezels, die echter wel menselijke gevoelens hebben en alleen kunnen treuren over alles wat ze hebben verloren, terwijl ze hun verdere leven moeizaam zwoegen in tredmolens of andere vormen van slavernij. Pinocchio, die stierf als ezel, wordt opnieuw een houten pop en neemt de draad van zijn pogingen weer op waar hij die heeft losgelaten. Hij gaat op zoek naar zijn vader Geppetto, die al die tijd naar zijn verloren jongen heeft gezocht en die het laatst was gezien terwijl hij in een broze schelp zeewaarts dreef. Pinocchio springt in de golven en na ongelofelijke avonturen vindt hij de oude man, die wegkwijnt in het binnenste van een groot zeemonster en brengt hij hem over de woeste zeeën naar huis. Het is de Blauwe Fee, die in verschillende vermommingen op de meest hopeloze ogenblikken te hulp is gekomen. |
Le avventure di Pinocchio 1972 |
Vanaf het ogenblik dat zij aan land komen, wijdt Pinocchio zich aan de zorg van zijn oude vader Geppetto. En dan ziet het ernaar uit dat ook de Fee iets mankeert! Er zit voor Pinocchio niets anders op dan dubbel werk te doen, zodat hij voor beiden kan zorgen. Hij werkt als nooit tevoren, geeft zijn laatste geld dat hij had gespaard voor een hoognodige overjas uit aan medicijnen voor de nu blijkbaar stervende Fee – en bij het volbrengen van deze laatste daad van zelfverloochening met volledige liefde en toewijding, bemerkt hij plotseling dat hij eindelijk echt van vlees en bloed is en kijkt hij met verbazing en medelijden naar de afgelegde houten poppenvorm, het symbool van zijn lange inspanning met alle valkuilen en dwaasheden.
Politici, die leugens vertellen, worden van afgebeeld met een lange neus of een neus, die steeds langer wordt! |
|
"Pinocchio
964" (Japan 1991, 96 min. kleur) is een bijzondere film waarin filmische ingrediënten uit
zeer verschillende bronnen worden vermengd: science fiction, horror,
camp en avant garde zijn tot een bizar en intrigerend mengsel verweven.
Narishima is directeur van een fabriek, de Central Service Company, waar hersenoperaties op mensen worden uitgevoerd met als doel de veranderde mensen als product te verkopen: mensen zonder geheugen die dienst kunnen doen als een soort slaven. Het nieuwste produkt van Narishima is een 'Pinocchio', een slaaf die kan fungeren als echtgenoot en die uitsluitend is geprogrammeerd voor seks. De film volgt de lotgevallen van de 'Pinocchio' die wordt gekocht door een rijke begerige vrouw 'Miss lovely A'. Pinocchio voldoet niet geheel aan haar verwachtingen en hij wordt op straat gesmeten, waar hij een zwerftocht door de stad begint. Tijdens zijn omzwerving ontmoet hij Himiko, een meisje dat geen geheugen meer heeft. Ze trekken samen verder, maar het kwaad zit niet stil. In de onderwereld van de stad heeft Narishima maatregelen getroffen om de ondeugdelijke 'Pinnochio' te vernietigen.
Opmerkelijk aan de film, die zich in een vreemde toekomstwereld afspeelt, is dat hij ook een aantal sterke scènes bevat die spontaan op straat zijn gedraaid. De reacties van de omstanders op de Pinocchio zijn in de film verwerkt. De film kent een aantal uitzinnige horror-momenten waarbij lichamen geheel tot een kokende massa verworden, maar er zijn ook subtiele en verstilde ogenblikken. Fukui Shozin (1961) studeerde aan het Departement of Video Engeneering van de Tokio Universiteit. Hij trad na zijn studie in live performances op. Na het Filmfestival in Rotterdam van 1992 krijgt hij een speciale prijs tijdens de uitreiking van de First Japan Film Professional Awards. Vaklokaal CKV-1 digitale school Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron http://wwwtios.cs.utwente.nl/export/local/vestzak/94-01/pinocchio.html Zie ook http://www.filmkrant.nl/av/org/filmkran/archief/fk141/pin-nek.html Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
|