Fidelio (Beethoven) |
|
Geeft ''Le Nozze di Figaro'' de sfeer weer voor de Franse revolutie, erna is het centrale thema van veel opera’s: bevrijding en
verlossing. Een van de bekendste voorbeelden is de opera ‘Fidelio’ van
Beethoven. |
Beethoven Ouverture Fidelio, het slot Beethoven. Fidelio [smalbandversie; breedbandversie] (Avro klassiek) |
|
Inhoud Eerste bedrijf Op de binnenplaats van de staatsgevangenis. Hoofdcipier Rocco heeft veel te
doen. Deurwachter Jaquino helpt hem graag omdat hij van Rocco's dochter
Marzelline houdt; hij wordt al beschouwd als aanstaande schoonzoon. Maar
nu heeft Rocco een assistent en deze Fidelio heeft overal verandering in
gebracht. De bedreven vreemdeling is bij Rocco in de gunst gekomen en
Marzelline is verliefd op hem geworden - maar Fidelio is een vrouw.
Leonore heeft zich vermomd om haar man, Florestan, een vrijheidsstrijder,
te zoeken en te bevrijden. Ze vermoedt dat hij wederrechtelijk door zijn
tegenstander Pizarro in een kerker is opgesloten. Als de gouverneur
verneemt dat zijn wandaden bekend zijn geworden, wil hij alle sporen
uitwissen. De minister mag bij zijn voorgenomen inspectie Florestan niet
meer aantreffen. Florestan had eertijds een misdrijf van Pizarro onthuld
en kwijnt nu weg in de diepste kerker. Alle torens moeten worden bemand om
naar de minister uit te zien. Zijn aankomst moet middels een
trompetsignaal medegedeeld worden zodat Pizarro niet bij zijn duistere
daden kan worden, betrapt. Op verzoek van Fidelio en Marzelline heeft
Rocco ondertussen de gevangenen in de gevangenistuin gelaten. Dit biedt
Leonore de gelegenheid om naar Florestan te zoeken. Pizarro is boos over
het eigenhandige optreden van Rocco en laat de gevangenen weer opsluiten.
Aangezien Leonore Florestan niet heeft kunnen ontdekken, weet ze
toestemming te verkrijgen om Rocco naar de onderaardse kerkers te
begeleiden. In de onderaardse kerkers moet een graf gedolven worden. |
Tweede bedrijf Eerste scène: Onderaardse kerker. Florestan beklaagt zich over zijn
bittere lot - kettingen als beloning voor de dienst aan de waarheid. In
een visioen ziet hij de vrijheid. Ze heeft de gelaatstrekken van Leonore.
Rocco en Fidelio delven het graf. Leonore herkent haar man in eerste instantie niet, wil de gevangene echter redden, wie het ook is. Uiteindelijk werpt ze zich met ware doodsverachting tussen Florestan en Pizarro en maakt zich als Leonore bekend. De moordenaar is echter niet onder de indruk van de echtelijke liefde. Leonore richt een wapen op Pizarro. Dan klinkt het trompetsignaal. Pizarro stopt. Onnoemelijke vreugde neemt van het bevrijde paar bezit. |
Tweede scène: Plein van het slot. De minister
bejegent de gevangenen als broeder onder broeders. Rocco begeleidt
Florestan en Fidelio/Leonore naar het daglicht. Pizarro krijgt zijn
verdiende straf. Marzelline richt zich weer tot Jaquino. De minister
begroet Florestan als een doodgewaande vriend. Leonore maakt de kettingen
los. Iedereen verenigt zich vol lof over de echtelijke liefde. |
Beethoven's opera conducted by Leonard Bernsten. Gundula Jnowitz & Rene Kollo. |
Politiek en liefde |
Aan Fidelio
schijnt een waar gebeurd voorval ten grondslag te liggen, dat zich tijdens
de Franse Revolutie afspeelde. Destijds zou een moedige vrouw haar
aristocratische echtgenoot uit de gevangenis hebben bevrijd. Aan deze
gebeurtenis refereert Bouilly in zijn libretto voor Pierre Gaveaux, wiens
opéra comique Léonore ou Lamour conjugal (Léonore of de
echtelijke liefde) op 19 februari 1798 in Parijs opgevoerd werd. Hoewel
het libretto van Bouilly uit een antirevolutionaire houding voortkwam,
associeerde het Parijse publiek de voorvallen op het podium met de
historisch revolutionaire gebeurtenissen in Parijs - ofschoon de plaats
van de handeling Spanje was. Bouilly en meer nog de Weense vertaler
moesten beducht zijn op censuur. Men mocht niet van revolutionaire
gezindheid verdacht worden. |
Fidelio: een ode aan de vrijheid? |
De Weense
autoriteiten hadden de politieke felheid van het stuk meer te vrezen dan
de Parijse autoriteiten. In Oostenrijk waren de beruchte
staatsgevangenissen, de vestingen Spielberg en Kufstein, ten tijde van
keizer Franz 1 nog steeds onaangetast. De aristocratie vreesde de Fransen,
die eertijds de Bastille vernield en hun eigen koning terechtgesteld
hadden. De vertaler moest elke betrekking tot zijn tijd zo veel mogelijk
vermijden. De broederliefde van Beethoven gaf de opera van meet af aan een
symbolische en idealistische betekenis. Fidelio werd een hartstochtelijk
manifest tegen staatsgevangenissen van elke aard. De handeling is aan geen
tijd of plaats gebonden. |