Moritz von Schwind: Een schilderij componeren |
Von Schwind Een symfonie 1852 Olieverf 100x169 Von Schwind geeft aan dat de afzonderlijke zones van zijn schilderij, waarin hij een liefdesgeschiedenis verwerkt heeft, overeenstemmen met de vier delen van het muziekstuk. Tijdens een repetitie van kamermuziek in het benedenregister (introductie) wordt een jonge luisteraar verliefd op de zangeres, dan volgt de ontmoeting in het bos (andante), bovenin tijdens een bal het uitspreken van de gevoelens (adagio) en ten slotte in de rondboog het rondo: de huwelijksreis van de 'gelukkig geworden man' naar het kleine slot. |
"... het geheel zou kunnen worden gezien als de voor Beethoven bestemde muur van een muziekkamer: fantasie voor piano, orkest en koor in C ..." |
Wat
Von Schwind hier schildert en verwoordt, wijst op een belangrijk
fenomeen van deze tijd: programma en muziek verenigen zich tot
programmamuziek. De schilder wilde bovendien 'de totaliteit' in een
wandschildering
van groot formaat omzetten. Al gauw zou de Beierse sprookjeskoning
Ludwig II op een vergelijkbare manier de kamers in zijn slot
Neuschwanstein door leerlingen van Von Schwind met projecties van een
door hem gewenste werkelijkheid laten beschilderen. Hier dus -al bij Von
Schwind- kondigt zich de door de latere Wagner Gesamtkunstwerk genoemde
kunstopvatting al aan. Von Schwind wilde echter niet zo ver gaan de
schilderkunst geheel in dienst te stellen van een ideologische discussie
of haar te gebruiken om kritiek te leveren op de politiek van bepaalde
partijen. "Ik hou meer van muziek als een activiteit die het
karakter vormt, zoals nu gebeurt", schreef hij. Het is ook
kenmerkend voor deze schilderkunst dat ze het conflict schuwt. Daarbij
hoort ook de vlucht in de muziek die boven alle dagelijkse conflicten
uitgaat en een harmoniërend effect heeft.
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur: Classicisme en romantiek Keulen 2000 Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken. 07-31-2002 SGGroenewald |