STRIPS (ONTSTAAN)

Egypte / afbeelding op papyrus / spotafbeelding

Van veel stripfiguren zou je kunnen zeggen dat ze voorgangers hebben gehad in goden en helden uit de Oudheid. Superman zou je dan kunnen beschouwen als een vliegende god, oppergod Zeus, die ons uit overleveringen van de Griekse beschaving bekend werd. Jerom uit de strip Suske en Wiske, Obelix uit de strip Astérix zijn allemaal kloeke, goedmoedige krachtpatsers die hun mannetje staan. Ze zijn even kwetsbaar als de Griekse held Achilles, maar ook zij hebben een Achilles-hiel. Obelix is alleen weerloos als bij verliefd is, en Jerom is zo tam als een baby wanneer bij zij n eitje op tijd krijgt. Odysseus, een Griekse held, kreeg door de goden een avontuurlijk zwervend bestaan opgelegd. Het lijkt erop of er ook op striphelden een dergelijke vloek rust. Zo wordt reporter Kuifje ook geen minuut rust gegund. Nauwelijks heeft hij een missie in Rusland achter de rug of de trein naar Afrika staat alweer klaar.
Kwalijke brouwsels van trollen en heksen die men in oude tijden een magische werking toedacht komen ook in de strip voor. Asterix en zijn Galliërs komen pas op gevechtstemperatuur als ze de toverdrank van de druïde Panoramix gedronken hebben en bij Popeye heeft het verzwelgen van een blik spinazie een overeenkomstige werking. Het blijkt dat de helden uit vroegere tijden niet alleen nagebootst zijn, maar hun avonturen zijn ook in strip omgezet, zoals het leven van Odysseus, dat van lvanhoe en bijvoorbeeld dat van Wilhelm Tell.

EGYPTENAREN, GRIEKEN EN ROMEINEN

Met de grottekeningen in Europa en Afrika rekent men ook de Chinese karakters en de Egyptische hiëroglyfen tot de voorlopers van het stripverhaal. Behalve de voorstellingen op de papyrus-dodenrollen die de Egyptenaren hun welgestelde overledenen meegaven als een soort paspoort voor een nieuwe aantrekkelijke positie in het hiernamaals, werden er al vanaf ongeveer 1600 voor Christus spotafbeeldingen van de mens gemaakt. 

Je zou kunnen zeggen dat die satirische afbeeldingen, (het spotten van de mens met zichzelf is een van de beste uitingen waarin de mens zich van een dier onderscheidt) de uiteindelijke baanbrekers voor het stripverhaal zijn geweest. De mens kon er om lachen of zich er misschien wel over opwinden en dat zijn ook twee eigenschappen van strips.

   

De Grieken spotten met hun goden, door ze af te beelden op friezen en vazen. Oppergod Zeus werd wel in zijn liefdesavonturen afgebeeld en de lichtvoetige, atletische boodschapper Hermes werd voorgesteld als een man met een plomp, uitgezakt lichaam. Hercules daarentegen werd afgebeeld als een gespierde superheid. De fraai bewerkte Romeinse triomfbogen beeldden vooral oorlogsverhalen, veldslagen en heldendaden uit. Bekend is vooral de, uit de tweede eeuw stammende, zuil van Trajanus, die een van beneden naar boven 180 meter lang verslag doet van de heldendaden van genoemde keizer. 

Ook bij de Romeinen doken weer spotafbeeldingen op, vooral ten aanzien van werk en sport. Vondsten bij Pompeï met dwergen en pygmeeën wezen daarop. Inmiddels werd van uit China via de Mohammedaanse wereld in Europa, waar men nog alleen perkament gebruikte, papier bekend. 

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron Stripdossier. Rotterdam 1978.

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's.

19-07-2005