Classicisme en
neoclassicisme
Deze richting in de kunst en architectuur is sterk
beïnvloed door de antieke Griekse en Romeinse kunst en cultuur. Men
streef naar de harmonische verhoudingen van de klassieke oudheid en een
zuivere vormgeving.
Het neoclassicisme verwijst specifiek naar het
classicisme van de laatste decennia van de achttiende eeuw tot en met de
negentiende eeuw. De term neoclassicisme raakte pas halverwege de
negentiende eeuw in zwang. Tot die tijd sprak men over de 'ware stijl'.
Deze benaming geeft weer hoe men tegen kunst aankeek.
De belangstelling voor de klassieke oudheid is toen
consequenter doorgetrokken. Natuurlijk was er ook een grote bewondering
voor kunstenaars uit voorafgaande perioden die tot die classicistische
traditie werden gerekend. Onder andere vele Italiaanse kunstenaars uit de
zestiende eeuw waren geliefd bij de classicisten. |


|
Canova, Antonio, 1757-1822
Canova, Antonio (Possagno, bij Bassano, 1
nov. 1757 – Venetië 13 okt. 1822), Italiaans beeldhouwer, was leerling
van Torretti in Venetië, waar hij in 1773 een eigen atelier opende.
Canova lijkt op het eerste gezicht een stijve, gladde classicistische
beeldhouwer, maar zijn afwerking is fluwelig, zijn symmetrieën subliem,
en zijn grafmonumenten pathetisch. Hij was geboren in Possagno (Treviso),
waar hij begraven ligt in een door hem zelf ontworpen en betaalde kopie
van het Pantheon.
[Lees en kijk
verder...] |
 |
Hij kan als een der belangrijkste
beeldhouwers van het classisisme worden beschouwd. Zijn glad, veelal geïdealiseerd
werk werd zeer bewonderd. Hij vervaardigde o.m. kolossale grafmonumenten
voor de pausen Clemens XIII en Clemens XIV, een portretbuste van Napoleon
en portretteerde diens zuster Paulina Borghese-Bonaparte als rustende
Venus (Gall. Borghese, Rome). Zijn invloed op de 19de-eeuwse salonkunst is
zeer groot geweest.
|
 |