TPV

In 1935 realiseerde toenmalig directeur van autofabrikant Citroën, Pierre Boulange, zich dat, als hij een goedkope en simpele auto kon bouwen, hij een nieuwe markt kon betreden. Op het hoofdkantoor in Parijs vormde hij een ontwerpteam en sprak de legendarische woorden: ik wil 4 wielen en een onderstel onder een paraplu.

Boulange wilde een auto die 2 personen en 50 kilogram aardappelen kon vervoeren. Verder moest de auto een snelheid van 60 km/uur kunnen halen en 100 kilometer kunnen rijden met 3 liter benzine. De auto moest bovendien in staat zijn om een mand met eieren over een boerenlandweg te vervoeren zonder dat deze zouden breken. Maar boven alles moest de auto goedkoop en betrouwbaar zijn en een goede wegligging hebben.

Het project werd TPV genoemd, wat een Franse afkorting is voor Toute Petite Voiture en wat betekent heel kleine auto. In 1939 verklaarde Boulange zijn auto klaar voor productie. Helaas was dit te optimistisch.

De TPV, met zijn blikkerige aluminium carrosserie, onbetrouwbare watergekoelde motor en zachte vering zou een ramp zijn geworden voor Citroën, maar Boulange wilde er 250 bouwen voor de Autosalon in Parijs, die dat jaar plaatsvond. De volgende dag verklaarde Frankrijk de oorlog aan Duitsland. Het land mobiliseerde zich en het doek viel voor de TPV.

Het ptototype van 1939

Gedurende de oorlog was Boulange in staat om nog eens goed na te denken over de TPV. Het chassis, de motor en de vering werden radicaal veranderd. De koets werd nu ook getekend door de bekende autoontwerper Bertone. Het hele project werd bovendien hernoemt naar 2cv wat de Fransen uitspreken als Deux Chevaux.

Het type van 1948

Op de avond van de 10de oktober in 1948 werden er drie zwaar gecamoufleerde auto’s het gebouw in gesmokkeld waar de Autosalon van Parijs plaatsvond. De volgende dag stapte Pierre Boulange het podium op van Citroen en verwijderde met grote trots het doek.

Een Nederlandse journalist die aanwezig was zei: dit moet het lelijke eendje van Citroen zijn. Vanaf dat moment was de citroen 2cv, die beter bekent staat als de Lelijke Eend, geboren.

Drie voor oorlogse 2cv's gedurende WO II verborgen in een schuur......

Het was de goedkoopste auto die men toen kon kopen en er was al snel een wachtlijst van 6 jaar! In 1952 werd de 2cv voor het eerst geëxporteerd naar Nederland en het werd een groot succes. In totaal zijn er 5,11 miljoen Eenden gebouwd in het 42-jarig bestaan van de auto. In die periode is de 2cv alleen maar in detail veranderd. In 1990 werd de 2cv stilletjes uit productie genomen en verdween de Lelijke Eend in de geschiedenis.

advertentie 2CV

 

Vaklokaal CKV-1 digitale school. Studiewijzer De Smaak

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Info bron http://www.2cv6.tmfweb.nl/index.htm

 Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.


10/11/2004 last update