
Een voorbeeld van
een modern realistisch "lijst-toneel" 'Preparadise Sorry
Now' van Rainer Werner Fassbinder door Toneelgroep De Appel, 1976. Een
groezelig en vervuild openbaar toilet, dat door de multifunctionele
rekwisieten ook als abattoir, gaskamer en metrostation dienst kon doen.
In de quasi granieten vloer waren metroroosters duidelijk zichtbaar;
indien relevant kwam hier stoom uit. De ruimte werd ommuurd door een 2,5
meter hoge tegelwand, met daarboven een verweerde betonnen muur, waarop
een vuilig glazen dak rustte. Tot in de kleinste details vormde dit
decor een perfecte reconstructie van de som van alleswat niet
paradijseiijk was: slagershaken, een slachtbank, kogelgaten in de
tegelmuur, douchekabines, een toilet. De net zo groezelig geklede
acteurs bevonden zich permanent in dezelfde
lokatie
en dus vonden er geen opkomsten en afgangen plaats. Hun handelingen
zorgden ervoor dat men zich steeds in een andere ruimte wanen kon en ook
al speelde de handeling zich elders af, zij bleven essentiële
onderdelen van de voorstelling uitmaken.
|
Het
lijst-toneel
|
In de tweede helft van de negentiende eeuw ontstond een groeiende behoefte aan historische getrouwheid en
waarheid op het toneel. Décors, kostuums en rekwisieten moesten zoveel
mogelijk, tot in de kleinste details, in overeenstemming zijn
met de werkelijkheid (realisme) of met de voorbije tijd waarin het stuk zich
afspeelde (historisch realisme). Vandaar ook dat men de platte, beschilderde
achterdoeken en coulissen door een driedimensionaal decor ging vervangen.
Voor een scène binnenskamers bijvoorbeeld werden drie wanden gebruikt,
kompleet met behang, schilderijen, open
haard, deuren en een plafond. Door de betere
verlichting -vanaf 1820 de gaslamp en na 1880 het elektrische licht- werd
het realisme in het theater nog eens extra gestimuleerd.
|
Vierde-wand toneel
Een en ander kon ertoe leiden, dat in een
slagerij-scène echte stukken vlees aan de
haak
kwamen te hangen of dat in een stuk dat zich op het platteland afspeelde,
echte kippen over het toneel scharrelden. Het publiek kon zelfs de kleinste
voorwerpen zien. Om de aandacht zo min mogelijk te verstoren en het geloof
in de echtheid van de. wereld op het toneel nog verder te vergroten, werd de
zaal tijdens de voorstelling in het donker gehuld, iets wat tot dan toe in
het theater niet gebeurd was. Decorwisselingen vonden, ook voor het eerst,
achter gesloten gordijnen plaats. Om
de illusie van echtheid te versterken, deden de spelers net alsof het
publiek er niet was en er zich tussen zaal en podium een vierde wand bevond.
Dit leidde ertoe om van vierde-wand-toneel te spreken. De acteurs richtten
zich in hun spel duidelijker tot elkaar dan tot het publiek en soms werd -
tegen alle tot dan toe ontwikkelde theaterconventies in- de tekst gesproken
met de rug naar de zaal toegekeerd. De kunstmatige manier van spreken (declameren) en
bewegen, die zich in de voorgaande eeuwen had ontwikkeld,
werd hiermee omgebogen in de richting van een natuurlijker speelstijl. In de
opera bleef tot op de dag van vandaag de niet-realistische manier van spelen
grotendeels gehandhaafd.
|
Toneel machinerieen |
Bij dit theater
was er de makers nog alles aan gelegen om je als toeschouwer helemaal mee te
nemen in het verhaal. Je moest je zoveel mogelijk kunnen herkennen in het
verhaal en de hoofdfiguren. Daardoor werd je meegevoerd en belandde je als
het ware in een droom waar je pas na de voorstelling uit ontwaakte.
Realistische en herkenbare situaties werden hiervoor gebruikt.
Illusie van de werkelijkheid door:
- scheiding van publiek en acteurs: door het
verduisteren van de zaal waarbij het lijsttoneel een opening in de
vierde wand werd. Zo ontstaat de illusie dat je naar een stukje op dat
moment ontstaan leven zit te kijken.
- het realistische decor: waar salons waren
ingericht compleet met schouw, vloerkleden en schilderijen. Bij een
opvoering van 'De Meeuw' van Tsjechov bootste men bij een opvoering in
Moskou zelfs het geluid van krekels na.
- huiselijke situaties: waren vaak de plaats
van handeling omdat deze zich het meest leenden voor een realistisch
decor in een ruimte. Er waren namelijk zoveel voorwerpen dat het decor
niet kon worden gewijzigd tijdens de voorstelling.
- de zielenroerselen van de personages waren
belangrijk in de teksten. Het verleden van de personages met hun
problemen werd langzaam ontrold.
- de wereld van de 'gegoede kringen': stond
in de stukken centraal, omdat zij degenen waren die naar het theater
gingen.
- Van verder belang waren de principes
van Aristoteles:
- eenheid van handeling,
plaats en tijd.
- katharsis: het conflict
wordt in het stuk opgelost
- de opbouw van het drama
in 5 bedrijven.
Samenstelling bronmateriaal
ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor
havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is
voldoende.
Is er zonder uw toestemming
en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze
verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste
bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij niet geven:
11/22/2007
update
|