ORKATER |
![]() |
![]() |
|
Vijfentwintig jaar geleden werd door Hauser Orkater de
basis gelegd voor het muziektheatergezelschap Orkater en Alex van
Warmerdams gezelschap De Mexicaanse Hond. Zij hebben inmiddels
tientallen muziektheatervoorstellingen op de planken gebracht, niet
alleen in Nederland, ook in andere Europese landen en de Verenigde
Staten. Sinds 1981 brengt Stichting Orkater gemiddeld drie produkties per jaar uit, ieder anders van karakter, omvang, regisseur, componist en bezetting. Het gemeenschappelijke zit verborgen in de naam; het maken van combinaties van muziek (Orkest) met theater (theater). De voorstellingen van Orkater zijn in sommige gevallen bewerkingen van bestaand materiaal, maar meestal nieuw geschreven en gecomponeerd werk. Dit uit zich o.a. in de voorkeur naar poëtische en/of absurde teksten, het gebruik van originele, live muziek, en de aandacht die wordt besteed aan het decorontwerp. Voortdurend wordt er gezocht naar nieuwe vormen voor de integratie van theater en muziek. |
|
|
Schrijver,
vormgever, regisseur en acteur Alex van Warmerdam werd op 14 augustus
1952 geboren in Haarlem. Na de Grafische School doorliep hij met
succes de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam, waar hij afstudeerde
in vrije grafiek en schilderen. Hij was mede-oprichter van het
muziektheatergezelschap Hauser Orkater, waarmee hij met o.a. "Het
Vermoeden" en "Zie de Mannen Vallen" faam verwierf in
binnen- en buitenland. Gedurende de acht jaren Hauser Orkater kwam de
nadruk van zijn werk steeds meer te liggen op het schrijven van
teksten, vormgeving en het algemene concept voor de producties. |
Orkater maakt vooral muziektheater, van deze tijd, altijd nieuw geschreven en nieuw gecomponeerd. Orkater hecht aan de vrijheid waarmee voorstellingen bedacht, gemaakt en gepresenteerd worden. Dat heeft onvermijdelijk tot gevolg dat er geen eenduidig dogmatisch beleid wordt gevoerd bij de samenstelling van het repertoire. En dus zijn er Orkater-voorstellingen waar andere disciplines dan muziektheater de boventoon voeren en variëren de speelplekken van vlakke vloer theater tot schouwburg, van museum tot zomerfestival. Orkater bereikt hiermee een gevarieerd publiek van jaarlijks circa 70.000 bezoekers.
Orkater werkt niet met een vast tableaux. Orkater is voor veel acteurs, muzikanten, regisseurs, componisten en tekstschrijvers de plek waar zij hun eigen ideeën over muziektheater vorm kunnen geven. Sinds het oergezelschap Hauser Orkater (1972-1979) zich splitste in De Horde (1981-1984) en De Mexicaanse Hond (1980- heden) is er altijd verwarring gebleven over de naam. Tegenwoordig worden alle producties uitgebracht onder de naam Orkater (orkest/theater) met uitzondering van die van schrijver, regisseur Alex van Warmerdam die onder de naam De Mexicaanse Hond opereert. Orkater en De Mexicaanse Hond ressorteren onder Stichting Orkater. |
|
|
VOORBEELD:
Een man en een vrouw zitten in een huiskamer op het onvermijdelijke bankstel. Het leven gaat zijn dagelijkse gang, maar als de televisie op ‘sneeuw’ gaat, vallen er inktzwarte schaduwen 0ver het echtpaar en moeten zij zich met mes en vork verdedigen tegen deze demonen. |
In Bankstel lijkt het alsof we dezelfde man en vrouw jaren later terugzien. Hun passie heeft plaatsgemaakt voor verstikkende gewoontes en het café is nu een huiskamer met het onvermijdelijke bankstel. Het leven gaat zijn dagelijkse gang en niets lijkt een roemloos leven in de weg te staan. Maar als de televisie op ‘sneeuw’ gaat, vallen er inktzwarte schaduwen over het echtpaar en moeten zij zich met mes en vork verdedigen tegen deze demonen. Nachtmerries galopperen door de huiskamer, moordneigingen steken de kop op en plotseling staan de twee als kemphanen te balanceren op het slappe huwelijkskoord. Als ze de volgende ochtend hun eitje tikken stort de schaal met donderend geraas ineen. Is de bank een reddingsboei in deze uitzichtloze zee of juist het nietsontziende monster dat hen uiteindelijk verzwelgt? Idee, spel en muziek: Ria Marks en Titus Tiel Groenestege Kostuums: Carin Eilers Lichtontwerp: Stefan Dijkman Decoratelier: Theo Groeneveld
De Volkskrant, 7 augustus 2001, Marian Buijs |
|
|
Trailer Cecilia - Orkater
Een oude zieke Man en zijn Vrouw vragen zich
wanhopig af waar hun liefde is gebleven. Uit heimwee naar 'wat was'
wordt een Meisje verzonnen. Wanneer een mooi jong meisje op een
winternacht daadwerkelijk door een achteloos opengelaten deur naar
binnen glipt, verschuift de logica van tijd en ruimte. Daar waar woorden
tekort schieten klinkt muziek. En de liefde? |
Samenstelling bronmateriaal utsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur oa: http://www.orkater.nl/ Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
|