ORKATER

Voorbeeld video fragment: "Zie de mannen vallen" 
Vijfentwintig jaar geleden werd door Hauser Orkater de basis gelegd voor het muziektheatergezelschap Orkater en Alex van Warmerdams gezelschap De Mexicaanse Hond. Zij hebben inmiddels tientallen muziektheatervoorstellingen op de planken gebracht, niet alleen in Nederland, ook in andere Europese landen en de Verenigde Staten.
Sinds 1981 brengt Stichting Orkater gemiddeld drie produkties per jaar uit, ieder anders van karakter, omvang, regisseur, componist en bezetting. Het gemeenschappelijke zit verborgen in de naam; het maken van combinaties van muziek (Orkest) met theater (theater). De voorstellingen van Orkater zijn in sommige gevallen bewerkingen van bestaand materiaal, maar meestal nieuw geschreven en gecomponeerd werk. Dit uit zich o.a. in de voorkeur naar poëtische en/of absurde teksten, het gebruik van originele, live muziek, en de aandacht die wordt besteed aan het decorontwerp. Voortdurend wordt er gezocht naar nieuwe vormen voor de integratie van theater en muziek.

Schrijver, vormgever, regisseur en acteur Alex van Warmerdam werd op 14 augustus 1952 geboren in Haarlem. Na de Grafische School doorliep hij met succes de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam, waar hij afstudeerde in vrije grafiek en schilderen. Hij was mede-oprichter van het muziektheatergezelschap Hauser Orkater, waarmee hij met o.a. "Het Vermoeden" en "Zie de Mannen Vallen" faam verwierf in binnen- en buitenland. Gedurende de acht jaren Hauser Orkater kwam de nadruk van zijn werk steeds meer te liggen op het schrijven van teksten, vormgeving en het algemene concept voor de producties.
In 1980 richtte hij samen met Thijs van der Poll en Marc van Warmerdam De Mexicaanse Hond op. Als schrijver, regisseur en acteur is hij verantwoordelijk voor de realisatie van inmiddels acht Mexicaanse Hond-voorstellingen. "Het Noorderkwartier" werd bekroond met de Nederlands/Vlaamse Toneelschrijfprijs en de Albert van Dalsum Prijs voor de beste voorstelling van het seizoen '90/'91.

Orkater maakt vooral muziektheater, van deze tijd, altijd nieuw geschreven en nieuw gecomponeerd. Orkater hecht aan de vrijheid waarmee voorstellingen bedacht, gemaakt en gepresenteerd worden. Dat heeft onvermijdelijk tot gevolg dat er geen eenduidig dogmatisch beleid wordt gevoerd bij de samenstelling van het repertoire. En dus zijn er Orkater-voorstellingen waar andere disciplines dan muziektheater de boventoon voeren en variëren de speelplekken van vlakke vloer theater tot schouwburg, van museum tot zomerfestival. Orkater bereikt hiermee een gevarieerd publiek van jaarlijks circa 70.000 bezoekers. 

 Orkater werkt niet met een vast tableaux. Orkater is voor veel acteurs, muzikanten, regisseurs, componisten en tekstschrijvers de plek waar zij hun eigen ideeën over muziektheater vorm kunnen geven. 

Sinds het oergezelschap Hauser Orkater (1972-1979) zich splitste in De Horde (1981-1984) en De Mexicaanse Hond (1980- heden) is er altijd verwarring gebleven over de naam. Tegenwoordig worden alle producties uitgebracht onder de naam Orkater (orkest/theater) met uitzondering van die van schrijver, regisseur Alex van Warmerdam die onder de naam De Mexicaanse Hond opereert. Orkater en De Mexicaanse Hond ressorteren onder Stichting Orkater. 

VOORBEELD:

Een man en een vrouw zitten in een huiskamer op het onvermijdelijke bankstel. Het leven gaat zijn dagelijkse gang, maar als de televisie op ‘sneeuw’ gaat, vallen er inktzwarte schaduwen 0ver het echtpaar en moeten zij zich met mes en vork verdedigen tegen deze demonen. 
In hun vorige productie Valse Wals speelden Ria Marks en Titus Tiel Groenestege een man en een vrouw bij hun eerste ontmoeting. In een broeierig café tastten de twee elkaar af, beducht al teveel geheimen prijs te geven of onverwachte klappen op te lopen. Dat leidde tot een spannend en hilarisch spel van uitdagen en afweren, zinderende dans en uiteindelijk ongebreidelde passie.

In Bankstel lijkt het alsof we dezelfde man en vrouw jaren later terugzien. Hun passie heeft plaatsgemaakt voor verstikkende gewoontes en het café is nu een huiskamer met het onvermijdelijke bankstel. Het leven gaat zijn dagelijkse gang en niets lijkt een roemloos leven in de weg te staan.
Maar als de televisie op ‘sneeuw’ gaat, vallen er inktzwarte schaduwen over het echtpaar en moeten zij zich met mes en vork verdedigen tegen deze demonen. Nachtmerries galopperen door de huiskamer, moordneigingen steken de kop op en plotseling staan de twee als kemphanen te balanceren op het slappe huwelijkskoord. Als ze de volgende ochtend hun eitje tikken stort de schaal met donderend geraas ineen. Is de bank een reddingsboei in deze uitzichtloze zee of juist het nietsontziende monster dat hen uiteindelijk verzwelgt?

Idee, spel en muziek: Ria Marks en Titus Tiel Groenestege
Kostuums: Carin Eilers 
Lichtontwerp: Stefan Dijkman
Decoratelier: Theo Groeneveld

De Volkskrant, 7 augustus 2001, Marian Buijs
'In een voorbeeldig samenspel tonen Titus Tiel Groenestege en Ria Marks hoe je in een half uur tijd een meesterlijke serie grappen kunt laten zien, fraaie slapstick met prachtige absurde uitschieters, terwijl ze ook nog een perfect beeld neerzetten van de machtsstrijd tussen man en vrouw.

Algemeen Dagblad, 14 juni 2000, Wijbrand Schaap
‘Ria Marks en Titus Tiel Groenstege hebben alle drie avondvoorstellingen van Bankstel, hun nieuwste productie uitverkocht. Dat gaat gewoon van mond tot mond. En het is inderdaad weer verschrikkelijk leuk wat die twee hebben bedacht. ...... Mimespeler Ria Marks is onnavolgbaar mooi als de eenzame huisvrouw met haar onmogelijk flexibele lijf en hete dromen. De humor is heerlijk. ..... Orkater, het met opheffing bedreigde gezelschap dat in zijn eentje zo’n beetje de hele Parade al jaren allure geeft, heeft hiermee alweer een hit in huis.’

 

Trailer Cecilia - Orkater
 

Een oude zieke Man en zijn Vrouw vragen zich wanhopig af waar hun liefde is gebleven. Uit heimwee naar 'wat was' wordt een Meisje verzonnen. Wanneer een mooi jong meisje op een winternacht daadwerkelijk door een achteloos opengelaten deur naar binnen glipt, verschuift de logica van tijd en ruimte. Daar waar woorden tekort schieten klinkt muziek. En de liefde?

Met Ria Marks, Titus Tiel Groenestege, Nynke Laverman en Oleg Fateev

Tekst en regie Moniek Kramer, Muziek Boudewijn Tarenskeen

Samenstelling bronmateriaal utsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur oa: http://www.orkater.nl/

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.


11/22/2007 last update