crucifixion

De hoeveelheid voorstellingen van De kruisiging (crucifixion) en kruisdood in de beeldende kunst is heel erg groot. Het hoogtepunt in het levensverhaal van Jezus waarin hij wordt verraden, verworpen, bespot, gemarteld en gedood hebben kunstenaars tot op de dag van vandaag geïnspireerd om door te dringen in de gruwelijkheid van het menselijk lijden.

Fragment van een kruisiging (1950) Francis Bacon (1910-86).

Wat zie je? Twee witte verminkte mens- / dierachtige figuren, één met opengesperde mond, de ander lijkt net onthoofd te zijn. Het kruis is groot en zwart en domineert de voorstelling. Daarachter, op de onbeschilderde linnen achtergrond, zie je auto's en mensen van deze tijd.

Hier geen herkenbare menselijke figuur in de gestalte van Christus, maar twee lijdende wezens, de één geluidloos schreeuwend en de ander een bloedende vleesklomp. Bacon heeft, hoewel hij zich absoluut geen gelovig christen noemde, veelvuldig gebruik gemaakt van het eeuwenoude thema van de kruisiging. Het gaat hem hierbij kennelijk niet om de grote religieuze en historische betekenis ervan. Hij is gegrepen door de gruwelijkheid van de kruisiging als een menselijk en tegelijk onmenselijk drama. Zelf zei hij hierover: "ik heb tot nu toe geen ander onderwerp gevonden dat zo goed bepaalde gebieden van het menselijk gevoel en gedrag dekt."

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het vak beeldende vorming, tekenen, handvaardigheid of textiele werkvormen  uit de onderbouw van vmbo, havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. [kunstvakken 2]

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

20-03-2005 digischool