|
Waaruit en hoe kan een beeld gemaakt worden? Een beeldhouwwerk kan je maken uit allerlei soorten materiaal en op verschillende manieren. Je kunt een beeld bijvoorbeeld houwen uit steen of snijden uit hout. Daarvoor gebruikt de beeldhouwer aangepast gereedschap:
Klei is een speciaal soort aarde, ontstaan door het verweren en uiteenvallen van rotsen. Dit gruis wordt meegesleurd door rivieren en afgezet in de rivierbedding. waar het water langzamer stroomt. Klei kan allerlei kleuren hebben. Ook na het bakken van het eindproduct verkrijgt de klei een andere kleur naargelang van de soorten ertsen en mineralen die het bevat. Gips is kalkpoeder dat gemengd met water een gipsbrei vormt vaarmee gemakkelijk geboetseerd kan worden rond een geraamte of armatuur van ijzerdraad en hout. Beeldhouwers gebruiken ook metaal, plexiglas of aanverwante kunststoffen die in warme toestand vormbaar zijn. Je kan een beeld opbouwen uit losse stukken materiaal die je aan elkaar last, spijkert of plakt. Je krijgt dan een “assemblage” of “constructie”. Veel beelden zijn gemaakt van brons. Brons is een metaallegering van koper en tin. De werkwijze daarbij is de volgende
Op deze manier kun je van een oorspronkelijk beeld in gips of klei verscheidene bronzen exemplaren maken. Het brons is ook meer bestand tegen weer en wind dan een beeld in klei of hout. Auguste Rodin De Franse beeldhouwer Auguste Rodin (1840-1917) werd geboren op 12 November 1840 in Parijs. Hij studeerde aan de staatsschool voor kunst en ambacht, Petite Ecole, maar werd drie keer afgewezen voor de kunstacademie van Parijs. De Kus is het meest bekende beeld van Rodin. Hij maakte het in 1886 en het werd voor het eerst tentoongesteld in 1898. Twee geliefden zijn versmolten in een oneindige omhelzing. De zachte vloeiende vormen van de geliefden contrasteren sterk met het blok ruw gebeitelde marmer waarop zij zitten. Rodins interesse in het idee om de menselijke figuur uit steen te bevrijden gaat terug op zijn bewondering voor Michelangelo, die dat ook deed bij zijn beeldhouwwerk. Het contrast in oppervlak (ruw tegenover gepolijst) benadrukt de zachtheid van de lichamen. |