Marcel Duchamps / Kurt Schwitters


Op de afbeelding zie je een beeldhouwwerk van Marcel Duchamps. Het is een zogenaamde ready-made. Het is namelijk een urinoir, dat Duchamps alleen maar op zijn achterkant gelegd heeft. Verder heeft hij er niets aan- of meegedaan. De titel is "Fontein".

 

Duchamp was tegen de gebruikelijke kenmerken van kunst: 

  • als protest tegen de betekenis en het belang dat er ongevraagd aan werd gehecht, 
  • als protest tegen de verhevenheid en de kostbaarheid van het kunstwerk,
  • tegen de cultus van de bewonderaars, stelde hij de schijnbaar vanzelfsprekende betekenisloosheid van willekeurige voorwerpen uit het dagelijks leven. 

De zogenaamde 'ready-mades' zijn tot kunstwerk verklaarde voorwerpen die alleen door de keuze van Duchamp en niet door de een of andere artistieke materiële verandering tot het domein van de kunst worden verheven.


Een plankje hout, een rubberen slang, wat draadjs wol en een leeg fotorolletje, een beetje witte verf: een assemblage van Kurt Schwitters


Vanaf 1918 ontstaan de eerste collages en assemblages van de kunstenaar Kurt Schwitters. Het werk dat op deze technieken was gebaseerd, gaf hij de benaming ‘Merz'. De letters ‘Merz' kwamen in een collage voor als uitsnede van de gedrukte tekst ‘Commerz und Privatbank'. Schwitters sprak over 

  • ‘Merzzeichnungen' (tekeningen en collages), 
  • ‘Merzbilder' (assemblages, schilderijen en reliëfs) en 
  • ‘Merzplastike' (sculpturen). 
  • Ook vervaardigde hij ‘Merzbau', dat als een ruimtelijk kunstwerk opgevat kan worden. 

DSC00586kl.jpg (196295 bytes)  DSC00587kl.jpg (123061 bytes)

Schwitters is vooral bekend door zijn experimenten met collages (combinaties met sigarettendoosjes, tramkaartjes, knipsels en allerlei soorten straatafval), waarmee hij de grenzen van de traditionele schilderkunst doorbrak. Ook schreef hij artistieke manifesten, produceerde hij typografische fabels en toneelstukken en hield hij zich bezig met experimentele poëzie.

In 1919 schreef hij het legendarische gedicht ‘Anna Blume' en in de jaren twintig ontstond de ‘Ursonate', een klankgedicht waar hij van 1926 tot 1932 aan schaafde. Financiële moeilijkheden in de jaren twintig dwongen hem als commercieel ontwerper te gaan werken.

 

Opdracht: maak een lijst van voorwerpen, die je herkent in de 2 werken van Kurt Schwitters.


03-01-2010 digischool bevo (Schwitters in Insel Hombroich)