Een genrestuk van de fotograaf  Cartier-Bresson


Je zou deze foto een moderne "buitenpartij" kunnen noemen.

De allerbekendste foto van de fotograaf Cartier-Bresson is waarschijnlijk Zondag aan de oever van de Marne, een foto die de idylle van de zondagse picknick perfect weergeeft. De rivier is zo glad als een spiegel, uit de boot steken een paar hengels omhoog, en twee paartjes zitten met hun rug naar de kijker langs de rand van het water. De borden zijn al leeg, het laatste glas wijn wordt net ingeschonken. De foto straalt een grote rust uit en laat desondanks alles zien waar men bij een Franse picknick aan denkt. Elke foto van Cartier-Bresson bezit een specifieke spanning

Cartier-Bresson was gezegend met een enorm groot bevattings- en reactievermogen en wist in situaties die hij interessant vond steeds op het juiste moment af te drukken. Dan was het hem gelukt een fractie van de werkelijkheid aan de vergankelijkheid te ontrukken, de tijd als het ware te snel af te zijn.