Kruisigingen (film)

The Passion of The Christ  (film)

De laatste twaalf uren van het leven van Jezus Christus 

The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.
Jezus moet voor Pilatus verschijnen, de Romeinse Gouverneur van Palestina. Pilatus krijgt de beschuldigingen van de Farizeeërs te horen. Omdat hij zich bewust is van het risico van een hoogoplopend politiek conflict richt Pilatus zich tot Koning Herodes. Herodes stuurt Jezus terug naar Pilatus en legt de beslissing neer bij het volk dat mag kiezen tussen Jezus en de crimineel Barrabas. De menigte kiest ervoor om Barrabas vrij te laten en Jezus tot de dood te veroordelen.

Jezus wordt overgedragen aan de Romeinse soldaten en wordt vervolgens gegeseld. Onherkenbaar door de mishandelingen wordt hij voor Pilatus gebracht die hem wederom aan het volk toont alsof hij wil zeggen: “is het nog niet genoeg zo?” Dat is het niet en terwijl Pilatus zijn handen wast in onschuld geeft hij zijn manschappen het bevel de wens van het volk uit te voeren.

Jezus wordt gekruisigd maar moet eerst zijn kruis door de straten van Jeruzalem naar de berg Golgotha torsen. Op de berg wordt Jezus aan het kruis genageld en ondergaat hij zijn laatste verzoeking; de angst dat hij door zijn Vader in de steek is gelaten. Hij overwint zijn angst, kijkt naar Maria zijn heilige moeder en doet dan een uitspraak die alleen zij volledig kan begrijpen: “het is volbracht.” Dan sterft hij: “Ik draag mijn geest over aan Uw handen.”

Op het moment dat hij sterft neemt de natuur de overhand.

  

Mel Gibsons verfilming van de laatste twaalf uur van Jezus Christus was vanaf het begin omgeven met kleine en grote rellen. Het uiteindelijke resultaat is een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen. Christus mag dan vergevingsgezind zijn, Mel Gibson is dat niet. Bekijk ook http://www.thepassionofthechrist.nl/splash.htm

Jesus Christ Superstar (musical en musicalfilm)

  

De musical Jesus Christ Superstar was de eerste rock opera ooit en was meteen een groot succes: In 1980, toen de voorstelling sloot was het de langstlopende musical in West End met zo’n 3358 voorstellingen. De musical is in meer dan 15 landen opgevoerd, waaronder Engeland (West End), Amerika (Broadway), Kenya, Mexico en Zimbabwe. In Zuid-Afrika is de voorstelling al snel weer afgelast, omdat het niet bijbelgetrouw zou zijn en dus niet Christelijk.

In 1973 werd er een filmversie van de musical gemaakt met Ted Neeley in de rol van Jezus, Carl Anderson in de rol van Judas en Yvonne Elliman in de rol van Maria Magdalena.

Bij de première in 1971 liepen religieuze groeperingen te hoop en betichtten de makers van blasfemie. De hippie beweging daarentegen zag er een symbool in voor het verzet tegen de gevestigde orde. De kruisiging van Jezus Christus is met emotionele intensiteit en vlijmscherpe ironie in muziek en tekst verwoord. Inmiddels is Jesus Christ Superstar uitgegroeid tot een monument, dat aantoont dat er geen eenvoudige oplossingen zijn tegen geweld, agressie en vreemdelingenhaat. 

Judas is een van de leerlingen van Jezus. Jezus zegt dat Hij de Zoon van God is, maar Judas gelooft er niet zo in. Hij vindt dat Jezus moet ophouden met de reis die Hij door het land maakt..Maria, die ook met Jezus meereist, koopt voor hem een kruikje olie, die ze gebruikt om Jezus te reinigen. Naast zijn leerlingen heeft Jezus ook vijanden. De priesters van Jeruzalem zien Hem liever dood dan levend, omdat ze vinden dat Hij te gevaarlijk is voor hun eigen reputatie. Dit weerhoudt Jezus er niet van om naar Jeruzalem te gaan. De inwoners van Jeruzalem halen Jezus glorieus binnen. Simon gelooft dat Jezus door God naar de aarde is gezonden, om de Joden te bevrijden van de Romeinen, die in het land heersen, net als vele anderen. Maria weet niet wat ze van Hem moet denken. Ze houd van Hem, maar het is anders dan de mannen waarmee ze een relatie heeft gehad. Door deze gevoelens raakt ze verward (I don’t know how to love Him).

‘I Don’t Know How To Love Him’ MP-3

Jezus weet dat Hij binnenkort op een gruwelijke manier gedood moet worden. Dat is de reden van Zijn komst naar de aarde. Hij heeft het er erg moeilijk mee en vraagt Zijn Vader, God, om Hem te sparen, maar Hij weet dat het moet om de mensen te kunnen bevrijden van hun verkeerde dingen, zodat die vergeven kunnen worden, en zegt uiteindelijk: niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het vak beeldende vorming, tekenen, handvaardigheid of textiele werkvormen  uit de onderbouw van vmbo, havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. [kunstvakken 2] foto: Tomasz Zakrzewski
 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

01/24/2005 last update digitale school Vaklokaal Beeldende Vorming