DROOG DESIGN

Droog Design werd in 1993 opgericht door Gijs Bakker en Renny Ramakers, die begonnen met het presenteren van Nederlandse ontwerpen tijdens de jaarlijkse meubelbeurs in Milaan. Het ging om producten van goedkope industriële materialen en gevonden voorwerpen, zoals een boekenkast van pakpapier en Multiplex of een kast bestaande uit gevonden lades.

De presentatie kreeg de titel Droog Design mee - kenmerkend was namelijk de eenvoud en de humor- en werd zo positief ontvangen dat Bakker en Ramakers besloten de Droog Design Foundation op te richten, als platform voor Nederlands hedendaags design. Hoewel de Droog Design Collectie inmiddels is uitgegroeid tot een brede verzameling van internationale ontwerpen, is in het algemeen te stellen dat de producten van het platform praktisch en sober zijn, maar dat de ontwerpers de vaak alledaagse objecten tegelijk een toegevoegde waarde geven van droge humor, bezieling, betekenis en inhoud.

De schots en scheve stapeling van tweedehands laden, You can't lay down your memory, die Tejo Remy in 1991 maakte. De kast is heel erg duur, omdat er maar 1 exemplaar van is.

In een kast met allemaal verschillende laatjes is in een oogopslag te zien waar je je spullen hebt opgeborgen - de liefdesbrieven in het roze laatje, de bankafschriften in de metalen la." 

Terwijl de economische welvaart in 1993 grenzeloos leek, boden Nederlandse ontwerpers van Droog Design kritiek op de consumptiedrift van onze westerse wereld.

        

'You can send them your own old clothes — things you don't want to throw out because they have memories — and they will custom-make a chair.'

Droog Design presenteerde onder andere meubels van sloophout (Piet Hein Eek), een ladekast van aan elkaar geknoopte oude lades (Tejo Remy), 85 lampen die samen ogen als een kroonluchter (Rody Graumans) en bijvoorbeeld een boomstam-bank (Jurgen Bey).

De Droog-filosofie was vanaf het begin helder: met eenvoudige middelen wordt door de ontwerper een idee uitgebeeld in een niet helemaal functioneel product. De vormgeving prikkelt vooral de verbeelding en niet zozeer de kooplust, het mikt op de kracht van ideeën en niet zozeer op functionaliteit.

Kenmerkend voor veel Droog ontwerpen is dat ze vertrouwde voorwerpen vernieuwen waardoor ze als nieuw en ongewoon overkomen. Voorbeeld: de Milkbottle lamp van Tejo Remy.

PICT0488.JPG (499553 bytes)  PICT0489.JPG (492084 bytes) (Te koop in De Bijenkorf Amsterdam September 2006)

Het idee van hergebruik is altijd belangrijk geweest bij de ontwerpen van Droog en dat de ontwerpers oude, versleten en ouderwetse producten die niet langer in hun omgeving pasten met succes een tweede leven hebben gegeven.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het vak beeldende vorming, tekenen, handvaardigheid of textiele werkvormen  uit de onderbouw van vmbo, havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. [kunstvakken 2]

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

09/21/2006 last update digitale school Vaklokaal Beeldende Vorming