DROOG DESIGN |
|
Droog Design werd in 1993 opgericht door Gijs
Bakker en Renny Ramakers, die begonnen met het presenteren van Nederlandse
ontwerpen tijdens de jaarlijkse meubelbeurs in Milaan. Het ging om
producten van goedkope industriële materialen en gevonden voorwerpen,
zoals een boekenkast van pakpapier en Multiplex of een kast bestaande uit
gevonden lades.
De presentatie kreeg de titel Droog Design mee - kenmerkend was
namelijk de eenvoud en de humor- en werd zo positief ontvangen dat Bakker
en Ramakers besloten de Droog Design Foundation op te richten, als
platform voor Nederlands hedendaags design. Hoewel de Droog Design
Collectie inmiddels is uitgegroeid tot een brede verzameling van
internationale ontwerpen, is in het algemeen te stellen dat de producten
van het platform praktisch en sober zijn, maar dat de ontwerpers de vaak
alledaagse objecten tegelijk een toegevoegde waarde geven van droge humor,
bezieling, betekenis en inhoud. |
|
De schots en scheve stapeling van tweedehands
laden, You can't lay down your memory, die Tejo Remy in 1991
maakte. De kast is heel erg duur, omdat er maar 1 exemplaar van is.
In een kast
met allemaal verschillende laatjes is in een oogopslag te zien waar je je
spullen hebt opgeborgen - de liefdesbrieven in het roze laatje, de
bankafschriften in de metalen la." |
Terwijl de economische welvaart in 1993 grenzeloos leek, boden Nederlandse
ontwerpers van Droog Design kritiek op de consumptiedrift van onze westerse
wereld.
|
|
'You can
send them your own old clothes — things you don't want to throw out because
they have memories — and they will custom-make a chair.'
|
Droog Design presenteerde onder andere meubels van sloophout (Piet Hein
Eek),
een ladekast van aan elkaar geknoopte oude lades (Tejo Remy), 85 lampen die
samen ogen als een kroonluchter (Rody Graumans) en bijvoorbeeld een
boomstam-bank (Jurgen Bey).
De Droog-filosofie was vanaf het begin helder: met eenvoudige middelen wordt
door de ontwerper een idee uitgebeeld in een niet helemaal functioneel product.
De vormgeving prikkelt vooral de verbeelding en niet zozeer de kooplust, het
mikt op de kracht van ideeën en niet zozeer op functionaliteit.
|
Kenmerkend voor veel Droog ontwerpen is dat ze
vertrouwde voorwerpen vernieuwen waardoor ze als nieuw en ongewoon overkomen.
Voorbeeld: de Milkbottle lamp van Tejo Remy.
(Te koop in De Bijenkorf Amsterdam September
2006)
Het idee van hergebruik is altijd belangrijk geweest bij de ontwerpen van
Droog en dat de ontwerpers oude, versleten en ouderwetse producten die niet
langer in hun omgeving pasten met succes een tweede leven hebben gegeven.
|
Samenstelling
bronmateriaal ten behoeve van het vak beeldende vorming, tekenen,
handvaardigheid of textiele werkvormen uit de onderbouw van vmbo,
havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is
voldoende. [kunstvakken 2]
Is er zonder
uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een
juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
09/21/2006
last update digitale school Vaklokaal Beeldende Vorming |